"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

30 June 2010

Pemilihan Jantina Bayi

Konflik pemilihan jantina adalah perkara biasa yang dialami oleh mana-mana pasangan ibubapa. Ada yang mahu memilih jantina bayi yang bakal dilahirkan atas alasan tertentu.

Kaedah Semulajadi

1. Makanan

Untuk mendapatkan anak perempuan, suami harus makan lebih banyak makanan beralkali. Manakala anda pula makanlah lebih banyak makanan berasid. Jika mahu anak lelaki pula, suami perlu makan makanan berasid dan isteri pula makan makan beralkali. Makanan beralkali terdiri daripada sayuran, buahan, putih telur, susu dan banyak lagi. Makan bersaid pula termasuk daging, makanan laut dan lain-lain.


2. Masa

Jika anda dan suami kerap melakukan hubungan intim sebelum datang haid, ia meningkatkan peluang untuk anda berdua mendapat anak perempuan. Tetapi jika anda berdua bersama selepas tempoh haid yakni hari ke 11 hingga ke 16, anda berupaya untuk memperolehi anak lelaki.


3. Kedalaman

Suami tidak perlu memasukkan zakar terlalu dalam ke vagina anda jika mahukan anak perempuan. Namum, jika mahukan anak lelaki, lakukanlah perkara yang sebaliknya. Kromosom X (lelaki) diandaikan mampu berlari pantas dan mempunyai stamina yang kuat manakala kromosom Y (perempuan) pula adalah sebaliknya. Atas sebab itulah, suami perlu memasukkan zakar lebih dalam agar memudahkan usaha untuk mendapatkan anak lelaki.


4. Kemuncak

Untuk mendapatkan anak perempuan, suami perlu klimaks terlebih dahulu sebelum isteri. Hal ini kerana ketika isteri mengeluarkan cecair beralkali. Jika sebaliknya, di mana suami klimaks selepas isteri, anda mungkin boleh mendapat anak lelaki.


5. Persediaan Isteri

Sebelum melakukan hubungan intim, anda boleh melakukan alternatif sendiri dengan membasuh vagina menggunakan satu sudu cuka bersama semangkuk air jika mahukan anak perempuan. Namum, jika mahukan anak lelaki, cuci vagina menggunakan semangkuk air yang dicampurkan dengan satu sudu soda supaya vagina lebih beralkali.


6. Kedudukan

Keadaan suami yang berada di bawah dan isteri di atas ketika melakukan hubungan intim dapat membantu anda memiliki anak perempuan. Jika kedudukan anda dan suami bertentangan iaitu isteri di bawah dan suami di atas, ia membolehkan anda mendapat anak lelaki.


Dengan adanya teknologi canggih masa kini, dilema pemilihan jantina bayi sedikit sebanyak dapat diselesaikan. Hal ini dapat dilakukan melalui penggunaan teknologi kesuburan.

1. Penggunaan Preimplantation Genetic Diagnosis (PGD)

Dengan menggunakan teknologi ini, keberkesanan pemilihan jantina mampu mencapai 99.9%. Namum, kaedah ini memakan kos yang sangat tinggi kerana proses pemilihan perlu melalui kaedah-kaedah lain seperti IVF ataupun ICSI terlebih dahulu. Setelah proses IVF dan ICSI dilakukan, barulah proses PGD dapat dimulakan apabila doktor yang terlibat dalam proses pemilihan jantina akan menentukan kromosom sperma. Melalui PGD, anda juga boleh mengesan sebarang keluarbiasaan yang mungkin ada pada kromosom tersebut.

Dengan demikian, doktor dapat memilih embrio yang benar-benar sihat dan berkualiti sebelum disuntik ke dalam rahim.


2. Penggunaan IUI, IVF atau ICSI

Melalui kaedah IUI, IVF dan ICSI anda boleh menentukan jantina bayi yang diingini melalui pemilihan sperma. Pemilihan jantina anak lelaki dan perempuan dapat dikesan menerusi pemerhatian sperma yang berenang. Sperma lelaki (X) dapat dikenali kerana ia berenang lebih pantas berbanding sperma perempuan (Y). Keberkesanan kaedah ini ialah 70% bagi pemilihan jantina sperma lelaki manakala 50 - 60% bagi jantina sperma perempuan.

No comments:

Post a Comment