"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

04 May 2010

Persekitaran Bising Punca Anak Lambat Bercakap

Bila si kecil anda memerlukan masa lebih lama untuk bercakap, ia mungkin dipengaruhi oleh faktor persekitaran yang bising seperti suara dari TV terlalu kuat atau suasana di nurseri agak bising menyebabkan dia lambat bercakap.

Ia disebabkan anak tidak mendengar apa yang diperkatakan dalam keadaan bising tersebut kecuali apa yang dituturkannya itu lebih kuat dari kebisingan di persekitarannya. Kajian yang dilakukan oleh pakar dari University Maryland ke atas 100 bayi kecil berusia 5, 9 dan 13 bulan untuk melihat bagaimana reaksi bayi terhadap suara seorang wanita yang memanggil nama mereka atau nama yang tidak dikenali dalam suasana bising tersebut.

Hasilnya bayi memberi perhatian lebih lama bila nama mereka dipanggil ketika suara tersebut lebih kuat dibandingkan kebisingan persekitaran. Bagi bayi berusia 5 bulan, mereka hanya memberi perhatian bila suara memanggil nama mereka sama dengan bunyi muzik romantis yang sering dipasangkan di restoren. Bila suasana persekitaran 2 kali ganda bising bayi ini tidak boleh mencapai tindak balas.

Apabila usia mencapai 13 bulan, anak sudah boleh membezakan suara yang memanggil namanya dengan kebisingan di persekitarannya. Jelasnya jika si kecil menghabiskan banyak waktu di persekitaran bising akan menyebabkannya lambat bercakap.

No comments:

Post a Comment