"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

04 May 2010

7 Cara Tenangkan Bayi Menangis

Perkara penting perlu anda lakukan apabila bayi menangis adalah bertindak cepat, membiarkan dan menangis akan menggalakkannya lebih kuat menangis. Berikut tujuh tips menenangkannya.

Berikannya Satu Penyusuan
Pada bulan pertama kelaparan adalah sebab utama bayi anda menangis. Memberinya satu penyusuan cara paling berkesan menenangkannya, walaupun ini bermakna penyusuan yang kerap pada waktu siang dan malam. Jika bayi anda menghisap botol dan menghisapnya dengan lahap selang masa singkat antara penyusuan tersebut, cuba berinya air sejuk yang boleh dididihkan di dalam botol steril. Dia mungkin dahaga.

Membelainya
Ini hubungan mesra yang diperlukan oleh bayi untuk bertenang dan berhenti menangis. Jika dia lebih tenang apabila anda mendukungnya tegak pada bahu, atau dengan keadaan mukanya ke bawah, mungkin ada angin dalam badannya menyebabkan dia menangis.

Ayunkan Secara Berirama
Pergerakkan biasanya menenangkan bayi dan mungkin boleh menidurkannya. Ayunkan dalam lengan anda. Jika dia masih tidak tenang cuba ayun lebih cepat, mungkin 60-70 ayunan seminit atau ayun ke atas dan bawah. Jika perlu bawa dia berjalan-jalan di sekeliling rumah.

Membedungnya
Balut bayi agak dalam sehelai selimut bayi dengan menyelitkan hujung selimut ke bawah untuk membuat satu bungkusan kemas. Ini mungkin menenangkannya kerana dia berasa selamat. Bawa dia keliling dalam lengan anda dalam keadaan berbalut sehingga dia tenang dan berhenti menangis. Letakkannya ke bawah dan tidur terlentang tanpa menanggalkan balutannya.

Menepuk
Menepuk, mengusap belakang atau perut secara berirama akan menenangkan bayi dan membantunya sendawa. Rasa sentuhan tangan anda juga memberikannya ketenangan ketika anda mula melatakkannya ke bawah untuk menukar lampin.

Memberi Sesuatu Untuk Dihisap
Hampir semua bayi tenang apabila menghisap. Jari anda yang bersih mungkin dapat mententeramkannya dan kadangkala menidurkannya. Sebab itulah dia akan menghisap genggaman tangannya sendiri seawal usia bayi. Jika anda ingin memberikan puting kosong, berikan yang berbentuk semulajadi dan sterilkan sebelum digunakan.

Mengalihkan Perhatian
Adakalanya, melihat sesuatu membuat bayi anda lupa sebab dia menangis, sekurang-kurangnya untuk seketika. Corak yang terang dan warna-warni mungkin mempesonakannya. Dia mungkin merenung kertas dinding atau pakaian anda, mendukungnya ke sekeliling rumah untuk melihat gambar dan wajahnya di cermin boleh menenangkannya.

No comments:

Post a Comment