"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

17 May 2010

Penjagaan Payudara Semasa Kehamilan

Semasa hamil, anda juga memberi tumpuan terhadap penjagaan payudara sebagai persiapan untuk menyusui bayi kelak. Berikut antara tip penjagaan yang boleh anda lakukan untuk tujuan ini.
  • Apabila bra sudah mulai terasa sempit, tukarlah kepada bra baru yang berukuran lebih besar dan dapat memberi keselesaan kepada anda. Bra yang selesa dan tidak menimbulkan rasa sakit akan membantu sirkulasi di sekitar payudara untuk lebih mudah dalam proses penghasilan susu kerana kehamilan ini.
  • Sewaktu hampir menjelang saat kelahiran, anda sudah boleh menggunakan bra penyusuan. Pilih yang sesuai dengan ukuran payudara. Ukuran yang salah boleh menyebabkan jangkitan pada kelenjar susu.
  • Apabila memasuki trimester kedua hingga menjelang akhir kehamilan, amalkan memutar lembut puting payudara lebih kurang untuk tempoh 15 saat setiap sebelah sewaktu mandi. Ini bagi membantu sirkulasi di bahagian tersebut agar lebih mudah unruk anda menyusui bayi kelak.
  • Pada peringkat akhir kehamilan, rajinkanlah memicit atau mengurut lembut payudara terutama di sekitar aorela dan puting untuk membantu pembukaan saluran susu.
  • Elakkan membersihkan bahagian puting susu dengan sabun kerana ia boleh menyebabkan bahagian tersebut mengalami kekeringan.

2 comments:

  1. salam kak,,bley sy taw,,mcm ne nak ukur saiz bra dengan btl(;

    ReplyDelete
  2. Langkah menentukan saiz coli

    1) Ukur bahagian bawah payudara dari tengah dada hingga ke bahagian tengah tulang belakang dalam inci. Ukuran ini didarab dua dan ditambah 5. Contohnya jika ukuran itu 14 inci, maka :

    A = (14 x 2) + 5 = 33

    2) Ukur tengah dada melalui puting payu dara hingga ke bahagian tengah tulang belakang dalam inci. Darabkan ukuran ini dengan dua. Contohnya jika ukurannya ialah 17 inci, maka :

    B = (17 x 2) =34

    Kira B - A = 34 - 33 = 1

    Ukuran cup mengikut kiraan B - A :

    Jika B - A = -1, cup size AA
    Jika B - A = 0, cup size A
    Jika B - A = 1, cup size B
    Jika B - A = 2, cup size C

    Jadi mengikut kiraan di atas, saiz coli adalah 33B (jika bra disaizkan dalam cm, kira dulu kiraan dalam inci. Dah dapat jawapan baru convert to cm)

    ReplyDelete