"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

15 April 2011

Kenapa Perlu Ujian Ultrasound?

Bagi ibu hamil, ujian ultrasound antara yang dinantikan bagi melihat imbasan bayi dalam kandungan. Ujian ini telah mula diperkenalkan lewat 1950an bagi memperolehi maklumat tentang janin, usia, saiz termasuk mengesan sebarang ketidaknormalan pada tumbesaran janin. Mengapa ujian ultrasound ini diperlukan untuk ibu hamil? Berikut antara sebabnya.
  • Untuk Memastikan Kehamilan - Dengan ujian ini, kehamilan dapat dikesan lebih awal antara minggu keempat dan kelima. Mulai saat ini, embrio sudah kelihatan. Malah ia juga berguna untuk mengesan sebarang kedudukan tidak normal janin.
  • Pendarahan Vagina - Dengan ujian ini, denyutan janin dapat dilihat pada minggu keenam. Namum, jika si ibu mengalami sebarang pendarahan, punca dan rawatan akan segera dikenal pasti dan 95% kemungkinan kandungan boleh diteruskan. Ia juga bagi mengesan sebarang keguguran dan kecacatan pada janin selain mengesan kelainan seperti hamil luar rahim atau hamil kembar.
  • Untuk Menentukan Usia Dan Saiz Janin - Menerusi ultrasound, ukur lilit badan janin dapat diketahui bagi melihat pertumbuhannya normal ataupun tidak. Ia juga boleh menentukan berapakah usia kehamilan anda terutama bagi yang tidak pasti tarikh terakhir haid mereka.
  • Mengesan Sebarang Ketidaknormalan - Melalui imbasan yang dilakukan, sebarang kelainan atau ketidaknormalan pada janin boleh dikesan sejak awal lagi. Dengan ini, ia membantu untuk anda mendapatkan rawatan atau pemeriksaan yang sesuai dengan keadaan kandungan anda.
  • Melihat Kedudukan Plasenta - Dengan ujian ultrasound, kedudukan plasenta atau uri boleh dilihat. Ini penting kerana jika kedudukan uri tidak normal, ia boleh membahayakan kehamilan anda.
  • Hamil Kembar - Kehamilan kembar juga boleh diketahui melalui ultrasound. Daripada sini, lebih mudah untuk dipantau perkembangan janin dan sebarang masalah yang timbul
  • Paras Air Ketuban - Paras air ketuban juga boleh dipastikan menerusi ujian ini. Sama ada air ketuban lebih ataupun kurang dari paras normal, semuanya mempunyai risiko terhadap kehamilan anda.
  • Ketidaknormalan Pada Janin - Selain itu, tujuan lain ujian ultrasound adalah untuk mengesan keadaan seperti kematian janin dalam rahim, keadaan janin yang bermasalah, melihat pergerakan janin ataupun mengesan sebarang ketidaknormalan pada rahim dan pelvik sepanjang kehamilan.

No comments:

Post a Comment