Bidang Perkembangan:
1. Pergerakan Kasar
Aktiviti Perkembangan:
a) Maju ke depan menggunakan dada atau perut dalam keadaan meniarap
b) Berpusing-pusing dan berguling dalam keadaan baring
c) Duduk dengan sokongan
d) Duduk tanpa sokongan
e) Merangkak
f) Jika kanak-kanak didapati lambat perkembangannya ujian akan dilakukan oleh Anggota kesihatan
2. Pergerakan Halus
Aktiviti Perkembangan:
a) Memasukkan objek ke dalam mulut
b) Memindahkan objek dari satu tangan ke tangan yang lain
c) Memegang objek di kedua-dua tangan pada masa yang sama
d) Menggunakan tangan yang sama setiap masa (TIDAK NORMAL)
3. Psikososial
Aktiviti Perkembangan:
a) Ketawa bila diagah.
b) Marah/menangis bila permainannya diambil
c) Mengenali ibubapa/pengasuh melalui suara, sentuhan dan paras rupa
d) Menangis apabila ditinggalkan
e) Main cak cak (peek-a-boo)
4. Pendengaran
Aktiviti Perkembangan:
a) Berpaling dengan pantas (90 darjah) pada bunyi ketukan sudu dan cawan dari jarak 1 meter.
b) Untuk dilakukan oleh kakitangan kesihatan:
1. Pergerakan Kasar
Aktiviti Perkembangan:
a) Maju ke depan menggunakan dada atau perut dalam keadaan meniarap
b) Berpusing-pusing dan berguling dalam keadaan baring
c) Duduk dengan sokongan
d) Duduk tanpa sokongan
e) Merangkak
f) Jika kanak-kanak didapati lambat perkembangannya ujian akan dilakukan oleh Anggota kesihatan
2. Pergerakan Halus
Aktiviti Perkembangan:
a) Memasukkan objek ke dalam mulut
b) Memindahkan objek dari satu tangan ke tangan yang lain
c) Memegang objek di kedua-dua tangan pada masa yang sama
d) Menggunakan tangan yang sama setiap masa (TIDAK NORMAL)
3. Psikososial
Aktiviti Perkembangan:
a) Ketawa bila diagah.
b) Marah/menangis bila permainannya diambil
c) Mengenali ibubapa/pengasuh melalui suara, sentuhan dan paras rupa
d) Menangis apabila ditinggalkan
e) Main cak cak (peek-a-boo)
4. Pendengaran
Aktiviti Perkembangan:
a) Berpaling dengan pantas (90 darjah) pada bunyi ketukan sudu dan cawan dari jarak 1 meter.
b) Untuk dilakukan oleh kakitangan kesihatan:
- Modified Distraction Hearing Test (Menggunakan loceng/rattle)
- Bunyi 's', 'sh', 'o-oo
- Respons ke Infantometer pada 50 db (jika ada)
5. Bahasa Pertuturan
Aktiviti Perkembangan:
a) Menyebut 'da', da da', da', 'ba, ba ba' (gunakan satu, dua sukukata)
b) Ketawa atau menghasilkan bunyi-bunyi bila bermain dan menjerit jika marah
No comments:
Post a Comment