"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

03 February 2010

Panduan Memilih Set Bersalin

Assalammualaikum, meh nak celoteh sikit. Memandangkan ramai pembaca Blog Kak Engku yang mengadu poning kepala nak pilih set bersalin yang mane elok, yang mane ok, yang mane popular, yang mane dapat sambutan dan macam-macam yang mane lagi yang di tanya.... Isk isk isk poning gak Kak Engku nak jawab hehehe....bukannye ape...tersalah jawab kang .....haaa camne....tak pasai-pasai Kak Engku kene celoteh ngan diaorang lak hehehe...

Isk Set Bersalin yang mana nak beli nie? Banyaknye pilihan sekarang nie, kelabu mata den di buek nyo. Susah-susah tanye Kak Engku je lah..... Haa tengok..last last Kak Engku jugak yang dicarik huhuhu....

Untuk Pengetahuan, semua Set Bersalin yang ada kat pasaran tu bagus, elok, ok, popular dan dapat sambutan. Set-set bersalin ini mempunyai kebaikan dan keistimewaan tersendiri, tu sebabnye kalau seseorang tu kalau dah biasa atau serasi ngan sesuatu jenama produk tu, komfem tak tukar ke jenama lain dah (ade sampai turun temurun lagi), tapi ada jugak, dulu pakai jenama lain tapi kali nak pakai jenama lain lak....yg nie selalunya mungkin saje nak try jenama lain ataupun yg dulu tu tak berapa sesuai ngan diri si pemakai.

Meh sini Kak Engku bagi panduan memilih set bersalin, mudah-mudahan dapat menolong dalam membuat pilihan nanti yek...tapi apa-apapun org cakap 'tepuk dada tanya selera'. Oppss sebelum tu...nak iklan jap.... kalau dah buat pilihan tu jangan lupa order dengan Kak Engku ye hehehe....Kak Engku kasi diskaun lagi....

Okay iklan dah abis.....meh kite ke topik asal semula....

Antara kriteria yang perlu diambil kira adalah ......jeng jeng jeng....tgk kat bawah nie yek....

1. Dapatkan Info Produk
  • Maksud Kak Engku, cuba cari atau dapatkan info produk (kalau boleh dapatkan info dari pelbagai jenama). Info ini boleh didapati dalam internet (web ataupun blog) ataupun boleh bertanya ngan tokey kedai ubat. Cuba kumpul info sebanyak mungkin.
2. Budgetnye berape?
  • Nak murah boleh nak mahalpun boleh....kalau set yang murah selalunya brg didlmnye tak la byk sgt....tapi masih menepati rawatan selepas bersalin. Kalau yang mahal lak...paham-paham je la....semuanye complete....cthnye ade bengkung, tungku, gel peramping body dan macam-macam lagi la.
  • Kalau anda dah set budget anda berape, jadi senanglah nak dijadikan panduan. Sebab ngan budget yang anda dah peruntukan serta info yang telah anda perolehi, ini mungkin dapat membantu dalam menentukan jenama mana yang hendak dibeli nanti....Haaa yang tu citer pasal bab budget...
3. Jenama Produk
  • Adakah anda membeli sesuatu produk berdasarkan nama produk tersebut ataupun setelah meneliti info produk tersebut. Setiap produk mempunyai keistimewaan tersendiri jadi sebagai pengguna anda dinasihatkan meneliti isikandungan produk, cara penggunaan, dll agar produk yang dibeli dapat digunakan sebaiknya.
4. Sesuai Atau Serasi Ke Ngan Diri Sendiri?
  • Dengan Info produk yang telah anda perolehi, perbandingan produk dapat dibuat, dengan ini anda dapat buat rumusan produk mana yang agak bersesuaian dengan diri sendiri. Ramai yang membeli sesuatu produk tanpa mendapatkan maklumat yang mencukupi dan akhirnya produk yang dibeli tidak menepati citarasa diri si pemakai.
  • Kalau nak set bersalin yang ringkas, mudah, senang dan praktikal khasnya untuk mereka yang bekerja dan tiada orang menjaga semasa berpantang atau segala-galanye perlu dilakukan sendiri, Kak Engku cadangkan pilih set bersalin dari jenama-jenama ini cthnye Amway Tropical Herbs, Nona Roguy, Leesa Confinemum, Set Bersalin Ibu Halimah Mak Dara, Set Bersalin Ibu Ambar Kenanga dan Sendayu Tinggi adalah antara yang sesuai (kebanyakan ubat-ubatan adalah dalam bentuk Kapsul / Tablet).
  • Manakala untuk yang suka set bersalin yang lebih tradisional, boleh la try Mustika Ratu, Nyonya Meneer, Set Air Mancur, Set Orang Kampung, HPA ataupun Jamu Afiat. (Set-set ini juga ada terdapat dalam set serbuk - perlu dibancuh dan minum, serta juga terdapat set pil / kapsul). Kalau mak-mak kite selalu cadangkan set nie, maklumlah dulu-dulu diaorang pakai jenis yang kene minum minum nie....kalau Kak Engku la..huhuhu tak mau...tak tertelan huhuhu...tapi pembaca Kak Engku jgn ikut Kak Engku lak ye....sebabnye lain org lain citarasanye....betui tak.
  • Bagi yang tidak sesuai dengan herba bolehlah menggunakan set Salindah. Set Salindah bukannya dalam bentuk jamu tetapi Homeopati yang sememangnya tidak memberi kesan panas terhadap diri si pemakai.
  • Set Tropical Herbs Amway, set nie adalah salah satu set yang mendapat sambutan di hati ibu ibu hamil masa kini, set nie lengkap dan bengkung diberikan percuma hehehe. Set yang berasaskan organik, mendapat paten antarabangsa mengenai kualitinya, tidak panas dan sangat sesuai bagi ibu yang ingin menyusukan bayi mereka, juga dapat mengurangkan berat badan selepas bersalin.

5. Beli Secara Berasingan Ataupun Set Bersalin Berpakej.
  • Sesetengah Set Bersalin boleh dibeli secara berasingan. (Walaupun secara berasingan tetapi kene satu set gak, kene la complete utk rawatan) Antara set bersalin yang menyediakan set pakej nie adalah seperti Set Bersalin Sendayu Tinggi, Salindah dan juga Leesa Confinemum. (Cthnye diasingkan set rawatan luaran dengan set rawatan dalaman). Tetapi Kak Engku tidak galakkan menggunakan produk berlainan jenama bagi tujuan rawatan selepas bersalin (terutamanya utk rawatan dalaman), takut lain lak jadinye...(kalau nak beli bengkung atau tungku berlainan jenama tu takpelah...hehehe).
  • Oppss lupe lak...selalunye kalau beli set secara berasingan...susah sikit nak dapat diskaun lebih....hehehe.
6. Tanya Pendapat
  • Cuba tanya pendapat sesiapa yang anda kenal, tanya pendapat diaorang, produk apa yang dipakai, sesuai tak ngan diri si pemakai, apa kebaikan dan keburukan produk tersebut. Melalui cara ini gak dapatlah anda jadikan panduan. (kalau boleh sebelum tanya pendapat, cuba kumpulkan info produk dahulu, agar boleh anda bertanya lebih lanjut ngan sesiapa yang anda nak tanya tu....kalau anda takde info produk....nanti anda hanya menjadi pendengar sahaja).
7. Beli Ngan Harga Yang Berpatutan
  • Setelah membuat pilihan set bersalin....bolehlah pegi membelinya (tapi tak perlulah tergesa-gesa....tunggu dekat-dekat nak bersalinpun takpe). Cuba dapatkan set bersalin yang dihajati dengan harga yang berpatutan. (Cthnye meh order ngan Kak Engku....boleh dapat diskaun lagi heheheh)
8. Beli Di Mana?
  • Set Bersalin mudah didapati, boleh dibeli di Kedai Ubat, Pasaraya, Beli secara Online (Web atau Blog) dan lain-lain. Kalau beli secara online pastikan anda membeli di web atau blog yang anda betul-betul yakin. Ini bagi mengelakkan anda tertipu dan mengalami kerugian.
9. Mmmm Ape Lagi Yek?
  • Haa kalau poning kepala jugak nak buat pilihan, apakata bagitahu je la kat Kak Engku apa yang anda harapkan untuk set bersalin, nanti Kak Engku akan cuba padankan ngan pilihan yang sediada.
10. Dan Yang Terakhir....Kot?
  • Kak Engku akan updatekan kriteria yang lain kalau ada idea yang terlintas kat kepala Kak Engku nie...heheheh jgn marah ye....
11. Hihihi tambahan Panduan Memilih Set Bersalin yang baru Kak Engku update.

Waktu Yang Sesuai Nak Makan 'Jamu'....

Bersalin Normal / Pembedahan.
  • Dicadangkan mula mengambil Jamu Selepas 2 minggu bersalin.
  • Jika baby ada masalah 'jaundis' atau demam kuning apakata start pengambilan selepas 6 minggu.
  • Jika Jamu yang di ambil 'panas'. Contohnya baby atau puan alami ciritbirit....cuba kurangkan dos pengambilan ' Jamu' tersebut. Tak Perlu Berhenti makan Jamu.
  • Tetapi jika bayi puan mengalami ' Demam Kuning' yang teruk, berhentilah dulu makan Jamu sehingga anak betul-betul sembuh dan bolehlah sambung semula pemakanan jamu tersebut.

Perlu ke Makan Jamu?

Sesetengah pendapat ada mengatakan tak makan jamu pun takpe....Pendapat ini tak berapa betul sebab ibu-ibu lepas bersalin nie mengalami sakit-sakit badan dan badan mudah masuk angin walaupun berusia 2o-an.

Sekiranya ubat yang diambil tu terlalu kuat untuk puan dan bayi, maka kurangkan dosnya dan janganlah tak makan langsung, kerana apabila mengandung urat-urat abis semuanye mengembang begitu juga dengan peranakan. Jadi kita perlu mengambil ubat untuk memulihkan segala kerosakan yang berlaku. Ada juga ubat bersalin yang dapat membanyakkan air susu ibu dan tidaklah terlalu panas.

Kebanyakan set bersalin yang terdapat di pasaran tidak begitu memberi kesan 'panas' kerana ia telah dimodenkan dan selalunya kajian telah dibuat bagi mengatasi masalah ini.

Selain dari itu, puan juga disarankan mengambil pendapat rakan-rakan, saudara-mara, adik-beradik dan sape-sape saje yang pernah menggunakan set bersalin, sebelum puan membuat keputusan yang muktamad.


Kebaikan Makan Jamu

Memakan jamu, akar kayu atau rempah ratus adalah satu lagi amalan berpantang Melayu. Lazim dikatakan jamu berkhasiat bagi mengembalikan tenaga, memanaskan badan, mengeluarkan lemak dan toksin serta melawas sistem penghadaman. Ia membantu mengecutkan segala organ, otot dan urat, mengeluarkan kandungan air berlebihan dalam badan, membuang angin dan mengempiskan perut. Apabila toksin keluar, badan berbau harum dan berat badan pun akan turun.

Jamu selalunya diambil untuk tempoh pantang selama 44 hari ataupu 60 hari. Walau bagaimanapun terdapat juga ibu bersalin yang mengambil jamu selepas tempoh bersalin mengikut kehendak masing-masing. Amalan sedemikian ternyata tidak mendatangkan apa-apa masalah kepada bayi sepanjang tempoh penyusuan malah lebih selamat berbanding pengambilan jamu sewaktu bayi dilahirkan.

Nak Pakai Bengkung Lepas Pembedahan Boleh Ke?

Boleh....Tapi selepas 2 bulan pembedahan....tu pun tak boleh pakai ketat-ketat.

Okaylah, Kak Engku stop setakat nie dulu la yek....apa-apapun tepuk dada tanya selera...ok cai yuk cai yuk....Opss lupe lak, jgn lupe order ngan Kak Engku tau hehehehe...Iklan lagi.....

277 comments:

  1. akak... nak tanya.saya pantang sendiri untuk anak kedua ni. so susah sikitla kalau nak masak2 n prepare jamu/air herba. xpe ke kalau saya hanya gunakan produk homeopathy? adakah ia dapat memberi manfaat yang sama seperti set bersalin tradisional?

    ReplyDelete
  2. Akak rasa takde masalah kalau nak guna produk homeopathy, tetapi penjagaan luaran seperti mengurut, bertungku dll juga perlu bagi mengembalikan kesegaran pada badan.

    ReplyDelete
  3. Kak Engku, saya tengah cari Set Bersalin yang murah dan paling penting sesuai untuk penyusuan susu badan. Kak Engku ada cadangan?

    ReplyDelete
  4. Aishah: Set bersalin yang murah antaranya ialah set mustika ratu rm99 - rm 140, set hpa rm85, set ambar kenanga rm 150, set warisan afiat rm 89, set org kpg rm168 dll...kalau nak diikutkan semua set bersalin nie ok, tapi kalau semasa makan ade effect kat baby, Aishah cuma perlu kurangkan dos pengambilan ubat tersebut, tu aje.

    ReplyDelete
  5. kak Engku, kalo ada diabetis boleh makan set bersalin tak?

    ReplyDelete
  6. Emmy: Assalamualaikum, boleh takde masalah hehehe

    ReplyDelete
  7. as salam kak engku.
    Saya nak tanya, kalau ada darah tinggi, boleh ke mengambil jamu, x kisahlah samada bentuk pil atau serbuk?

    ReplyDelete
  8. salam, ada darah tinggi pun boleh makan jamu pil atau serbuk. Tapi mesti ingat bila ambil jamu JANGAN ambil/makan pada masa yang sama dengan ubat hospital.Lepas bersalin kita mesti makan ubat untuk kekalkan tahap kesihatan dan jaga badan....hehehe Mekasih.

    ReplyDelete
  9. salam...sgt menarik blog kak engku ni...sgt2 membantu mommy to be mcm sy ni...tp skg tgh pening x tau nak pilih set bersalin yg mana...banyak sgt produk kat pasaran...klu ikut bajet takut rugi beli yg mahal2..tp klu beli yg murah takut kurang berkesan...bak kata pepatah...alah membeli menang memakai...tp bila baca2 ni macam berkenan nak beli set bersalin NR (harga promosi still ada ke)...tp NR ni xder bengkungkan??n sy ada baca psl tungku herba garam...akak xder jual ke...

    ReplyDelete
  10. Nurul: w/salam, set nr masih lagi harga promosi rm290.00, set nie takde bengkung tau, selalunye customer akak gune bengkung leesa, sendayu ataupun bodycare (kualiti sama je semua nie, harga je yg berbeza). Tungku herba garam nie akak takde jual la hehehe. Tapi kalau tungku herba leesa akak ade.

    ReplyDelete
  11. saya berminat dengan set Nona Roguy tu...so harga offer sekrg ni Rm290...sy jangka bersalin bln okt so sy rasa nak order bulan ogos ni...ada diskaun lagi tak dari harga offer tu...

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum Puan, set nie masih lagi harga promosi rm 290.00, meh la order ngan akak hehehe, k jumpe lagi ye

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum, K.engku
    sy ni dah lps tempoh pntang, masa berpantang dlu sy tak dpt mkn jamu sbb mertua sy risau tgk bayi sy cirit birit. tp dptla gak urut, berparam & minum ubat periuk. Sy rasa mcm tak complete lak tak mkn jamu ni. Bdn rasa tak senang walaupun dah lps hari. boleh tak kalau k.engku cdgkan yg mana ok, tak panas dan sng sbb tak lama lg nk keje dah. kalau bkn set pun takpe. reply dgn harga ye, boleh trus order.

    ReplyDelete
  14. w'salam, tahniah dah selamat menimang chaya mata. Walaupun lepas bersalin, jamu tetap kena makan. Maklumlah untuk kesihatan diri. Klau nak cuba jamu mak dara boleh jugak. Boleh buat pilihan samada nak capsul harga rm45.00 atau serbuk rm60.00. Klau nak mehla order dgn akak...hehehe

    ReplyDelete
  15. Salam Kak Engku,
    Boleh beri cadangan set mana yang dapat menghasilkan susu badan yang banyak? Adakah mengambil supplement tambahan cthnyer drp Shaklee dapat memberi susu yang banyak dan tidak memberikan kesan sampingan kepada badan kerana jamu+ubat(ala-ala hospital).Harap kak engku dapat membantu.Terima Kasih..

    ReplyDelete
  16. Pn: Wsalam, ramai yang kata ambik produk dari Nona Roguy boleh menambahkan susu badan. Kadangkala supplemen juga dapat membantu menghasilkan susu badan, namum bergantung kepada diri individu tu jugak tau. InsyaAllah selalunya tidak mendatangkan kemudaratan kepada kesihatan jika makan jamu + ubat spital. Tapi jika terdapat kesan yang mencurigakan bolehlah dapatkan pandangan dari doktor yang berkaitan. Dan kalau boleh ubat dan jamu jangan dimakan dalam waktu yang sama cthnya kalau makan ubat pukul 8.00am maka makanlah jamu selepas 2 @ 3 jam kemudiannye ye. bye n jumpe lagi.

    ReplyDelete
  17. salam kak engku...
    saya bersalin caesarean..skrg dah lepas pantang 44 hari. dan 60 hari. saya start mkn jamu mak dara bila anak dah baik dari jaundis.. dan saya x berurut dan bertungku langsung sepanjang pantang 44 hari kerana suami x mengizinkan kerana bersalin bedah tapi saya berbengkung yang x menekan perut dan guna minyak NR. so skrg lepas 60 hari baru suami bg keizinan utk bertungku dan berurut... persoalan saya...apakah cara penjagaan yg terbaik utk bersalin caesarean?

    ReplyDelete
  18. Pn: Wsalam, nanti akak akan poskan entri mengenai penjagaan bersalin secara bedah ye, tapi nanti dulu ye, sekarang nie sibuk sikit, assignment tak siap lagi huhu, ok bye n jumpe lagi.

    ReplyDelete
  19. Salam kak engku..Salam Eid Adha..
    Saya dah hampir 6 bulan bersalin anak ke2.. saya guna set sendayu tinggi, 2 2 guna sama.. alhamdulillah.. bb ok, cuma skrg ni saya menyusu penuh, org pesan minum byk & perlu mkn utk byk susu..& ada ambil juga suppliment utk tambahkan susu.. masalahnya minum byk, perut buncit, berat badan makin naik.. risau nie, nak diet takut susu kering. ada tak apa2 produk yg sama boleh amlkan supaya bdn tak naik & susu pun byk.. bila stress memikirkan nie, susu pun kurang.

    ReplyDelete
  20. Nura: Wsalam, akak cadangkan cuba ambik produk nr nie yek (pytonatal dan juga akar herbanika) ramai customer akak yang menyusukan baby guna produk nie, fungsinya utk menurunkan berat badan disamping juga membanyakkan susu badan. Walau bagaimanapun utk akak mengatakan 100 percent mujarab tu tak la ye kerana ia masih bergantung kepada penerimaan seseorang tu jugak tau.

    ReplyDelete
  21. Salam Kak Engku, saya Zila sedang hamil 4 bln anak ke-3. Masa anak pertama saya guna Tropical Herbs,anak ke-2 saya guna NR.Kedua-dua produk bagus,tak panas dan tak beri kesan pada baby..cuma saya rasa rugi sebab saya tak habiskan teh herba dan produk yang jenis minum yang ada dalam set tu.So,kali ni saya nak cari set bersalin yang berbentuk kapsul/pil sahaja supaya senang nak telan.Saya dapati dari iklan/blog,set Ambar Kenanga tidak perlu berurut,berpilis,berparam tetapi kesannya adalah sama..jadi apa pendapat Kak Engku?Adakah pengguna yang pernah membeli set Ambar Kenanga ni memberi testimonial yang positif kepada Kak Engku.Banyaknyer pertanyaan saya.Terima kasih Kak.

    ReplyDelete
  22. Pn: Wsalam, set ambar kenanga nie memang hanya ada ubat pil sahaja, maksudnye hanya menumpukan rawatan dalaman sahaja, ramai customer akak yang ambik set nie, dan setakat nie semuanye puas hati ngan set tu, tapi kalau tanya kat akak, akak masih perlukan juga produk utk rawatan luaran, sebabnye dah terbiasa kene urut ngan mak akak masa berpantang, klu tak rasa cam tak syok je hehehe....set nie sgt sesuai utk berpantang sendiri.

    ReplyDelete
  23. Salam k.engku..set bersalin NR ni ade promo lg x RM290?klu saya xnak amik satu set, blh k.engku cadangkan apa yang perlu beserta harga skali?tq

    ReplyDelete
  24. Pn: wsalam, set nr nie masih lagi rm290.00, meh la order ngan akak hehehe

    ReplyDelete
  25. AS SALAM KAK ENGKU......
    saya nak tnya sikit berkaitan set bersalin nona roguy dan set bersalin mak dara yang mana lagi bagus?saya dh survey harga berkaitan 2 produk tersebut tapi saya keliru tak tau nsk pilih yang mana 1....ini kerana set bersalin mak dara lengkap termasuk tungku dan bengkung dan harganya lebih murah sikit berbanding NR.....bukan ke selalunya harga yang mahal itu lebih berkualiti....

    ReplyDelete
  26. Pn: Wsalam, utk pengetahuan kedua dua set nie bagus, terpulang kepada individu tu utk memilih set mana yang disukai. Klu nak buat perbandingan memang set jamu mak dara lebih lengkap berbanding set nr, tapi set nr pula merupakan set bersalin yang paling diminati oleh ibu yang berpantang. Dan mengenai harga mahal produk berkualiti tu lak, sebenarnya akak taklah setuju sangat hehehe...ok jumpe lagi.

    ReplyDelete
  27. salam kak.. saya bakal melahirkan baby yg pertama, after surf and read feedbacks dr pengguna2 product bsalin ni.. saya t'tarik ngan set bsalin tropical herbs n leesa formula..

    cuma saya nak tau, saya x tahan panas.. penah dulu saya cuba makan pil mustika ratu utk remaja (lupe pula nama nye), niat nak amalkan makan jamu dr remaja lagi, tapi badan saya xtahan.. saya mmg xtahan panas.. my mom pon cam2 jga dulu.. then, tpaksa stop makan pil 2..

    ada x product yg sesuai dgn saya? utk yg x tahan panas jamu2.. harap dpt mbantu.. tQ.. =)

    ReplyDelete
  28. wsalam, sebenarnya susah jugak utk akak nak mencadangkan set yang betul betul sesuai utk pn. tapi utk pengetahuan ramai customer akak yang menggunakan set tropical herbs kerana set nie tak panas. namum ia masih juga bergantung kepada diri individu itu jugak kerana lagi orang lain penerimaannya terhadap sesuatu ubat ataupun jamu yang diambilnya.

    ReplyDelete
  29. salam.. kak engku skang sy hamil 8 bulan ..sy igt nak beli set bersalin antara nona roguy atau ambar kenanga..mana satu yang bagus dan berkesan?bolehka beli dari skang?...terima kasih..

    ReplyDelete
  30. salam, Tahniah di atas kehamilan puan. Semua set bersalin adalah bagus. Untuk set Nona roguy lebih lengkap (ada luaran n dalaman) berbanding dgn set ambar kenanga. Klau akak, akak lebih prefer set nona roguy...he3. Klau nak beli dari sekarang dah boleh dah, supaya nanti tak kelam kabut.Bye n jumpa lagi

    ReplyDelete
  31. slm kak,sy ina prgnt 7bln 1st bb n due awl bln4 ni..sy mmg tgh cri set lps brslin n lps bca blog akak bkenan lak ngn set NR n Tropical herbs ni..tgh pning xtau nk decide yg mna.dua2 pn mcm ok je.sy mmg cdg nk breastfed bb nti.so nk tny akak la mna 1 lg ok n bgus?lg 1 price dua2 prduk ni still rm290 lg ke?hrp akak leh bg opinion yea..tq

    ReplyDelete
  32. Ina: wsalam, thanks ye sudi singgah blog akak nie hehehe, ok utk pengetahuan kedua dua set nie bagus, memang susah utk akak nak cadangkan yang mana satu lebih baik. Apa yang akak boleh ulaskan kat sini ialah set NR adalah set yang paling diminati buat masa ini, manakala set tropical nie lak merupakan set yang lengkap, dari segi fungsinya kedua duanya bagus utk penyusuan, dan juga bagus utk mengembalikan tubuh kepada bentuk yang asal hehehe, harganye juga sama rm290.00, so sebenarnya terpulanglah kat ina nak pilih yang mana berkenan di hati hehehe, thanks bye n jumpe lagi ye.

    ReplyDelete
  33. Salam kak,klu cmtu sy amik set tropical herbs la cmplete smua..lg 1 prduk ni mudhkn pelawasan x kak?bgkung dia jns yg zig zag jgk ke n sng x nk pkai?bgkung dia lbuh jgk ke? huhu byk lak tnye..so klu sy amik set tropical herbs + mnyk herbanika + herbanika lulur total brp ek? ada dskaun ke kak? hehehe.. ~ina~

    ReplyDelete
  34. ina: wsalam, thanks ye sudi shopping ngan akak hehehe, ina nanti ina isi order form yek, nanti akak bagitahu harganya heheh bye n jumpe lagi ye

    ReplyDelete
  35. Sy nk oder dlm hjung bln ni,nk isi form siap2 skrg ke or nti nk oder bru isi? hjung bln ni bru sy bank in duit kak akak tau..brpe total smua set tropical + mnyk herbanika + herbanika lulur NR? akak kasi la dskaun skit yek huhu..
    ~ina~

    ReplyDelete
  36. ina: takyah isi order formpun takpe, nanti ina sms je terus kat akak ye, nanti akak bagitahu harga ye hehehe, bye n jumpe lagi ye

    ReplyDelete
  37. Ok kak..nti sy sms kt akak trus ye..lgpun ada nk tmbh item lg ni hehehe..nk tmbh barut n tungku bby la..akak ada jual kn? xpe la nti sy sms nk oder apa ye,bye kak..
    ~ina~

    ReplyDelete
  38. ina: Okay akak ada jual tungku n barut baby. Nanti sms kat handphone akak ye. bye n jumpa lagi

    ReplyDelete
  39. salam kak engku,

    sy ibu kpd seorg ank sudah berusia 2 thn. soalan sy ialah sy telah memberhentikan makan jamu apabila ank saya jaundis. produk leesa.skrg ni sy berminat untuk makan produk nr memandangkan sy mendgr pendpt kwn2 sy produk ni bagus.sy blom pregnant tp risau tidak mengmbil jamu set lengkap. boleh kak engku berikan pndpt?apa produk yang sesuai untuk diamalkan selepas anak berumur 2 thn? sy telah melahirkan ank secara caesaran.

    ReplyDelete
  40. wsalam, selalunya klu hanya utk kecergasan dalaman, ramai customer akak yang mengamalkan pengambilan jamu mak dara.

    ReplyDelete
  41. Salam k.engku,

    Saya tngh tunggu ms bersalin anak ke-3. Kali ni sy dah beli set vitamin khas utk selepas bersalin produk Shaklee. Yg tu khas utk dalaman je. Pengalaman bersalin anak pertama n kedua, sy mmg tak buleh makan jamu, effect direct ke baby sbb fully bf. Jadi nya kali ni sy decide utk mkn vitamin utk penjagaan dalaman. Tapi untuk luaran mcm minyak2 urut tu sy xde idea nk beli produk yg mana. Minta pendapat K.Engku yg mana sesuai utk sy guna esp time nk berurut nnt termasuk dgn minyak baby.

    ReplyDelete
  42. yatie: wsalam, selalunye customer akak klu nak berurut nie, mereka minat ngan minyak herbanika nona roguy, minyak baby boleh guna minyak berubat nona roguy, tq.

    ReplyDelete
  43. salam kak,saya tengah pregnant 6bln untuk 2nd baby. tengah cari2 produk ketika berpantang yg ekonomi tapi berkesan.masa anak 1st dulu guna afiat kali nie ingat nak cuba yg lain.kalau boleh yg ada set untuk kempiskan perut dan tak panas coz nak fully breastfeed kat anak nanti.harap akak boleh bagi suggestion

    ReplyDelete
  44. wsalam, klu nak set yg ekonomi antaranya set org kpg rm160.00, set ibu ambar rm150.00 dan set mustika ratu, utk pengetahuan boleh dikatakan semua set yg ada kat pasaran adalah bagus, namum kesan terhadap seseorang individu tu adalah berbeza. tq

    ReplyDelete
  45. kak, saya bersalin awal bulan june nanti.. tak sure nak pakai produk apa??? tp dlm kepla ingat nak amik nona roguy atau mak dara.. yg mana lebih sesuai yer kalu saya nak susukn bayi.. antara 2 ni yg mana lbh cepat kurus dan organ dalam cepat baik dan tak remeh.. hehehe.. maklum la kena jaga diri sendiri.. harga lebih kurang sama jer kan..

    ReplyDelete
  46. eika: utk pengetahuan kedua duanye tu bagus, ringkas dan mudah untuk digunakan. cumanya set jamu mak dara lebih lengkap berbanding ngan set nr, sebabnye set nie ada tungku herba, pilis, param, bengkung dan juga rempah mandian, harga pasaran rm350.00 (masih boleh diskaun lagi tu hehehe) manakala set nr lak merupakan set bersalin yang paling diminati di Malaysia harganye rm365.00 (ngan akak rm290.00), so kat sini terpulang pada eika untuk memilih yang mana berkenan di hati.

    ReplyDelete
  47. bila baca detail produk mcm lebih berminat kat NR.. tp bengkung kena beli asing la.. takut jugak param dgn pilis tu tak pakai.. membazir je nanti.. lagi2 nak kena telan jamu tu.. kalu order set NR dgn akak bole ke kalu nk tambah bengkung..

    ReplyDelete
  48. eika: hehehe boleh sesgt, akak ade bengkung sendayu, leesa, bodycare dan juga atika beauty.

    ReplyDelete
  49. bengkung mana yg paling OK.. ramai kata bengkung leesa pendek sikit.. bengkung ibu halimah takde jual asing ker?

    ReplyDelete
  50. salam..klau sendayu tinggi hrga die bp?set bersalin amway hrga die bp?

    ReplyDelete
  51. eika: bengkung ibu halimah pun ade gak hehehe, bengkung sendayu labuh gak

    ReplyDelete
  52. ros: wsalam, set sendayu ade byk pakej (pakej 1 - 4) yang akak jual cuma pakej 3 (rm386.00) dan 4 (rm427.00) je, harga masih didiskaunkan lagi, meh la tawar harga ngan akak hehehe. set bersalin amway lak rm290.00, yg nie akak tak dapat kasi diskaun dah tapi kos pos free (kecuali sabah & sarawak) tq.

    ReplyDelete
  53. antara 2 jenama tu mana lg ok akak rasa?

    ReplyDelete
  54. ros: akak cadangkan ambik set amway

    ReplyDelete
  55. klau amway ngan nona roguy plak mana lg ok?

    ReplyDelete
  56. ros: hehehe sebenarnye utk memilih set bersalin selain dari set nie bagus ke tidak ialah kata hati kite sendiri, iaitu set mane yg paling berkenan di hati. Tapi sebagai panduan akak boleh merumuskan bahawa set nr merupakan set yang paling diminati dlm blog akak nie, manakala set amway lak merupakan set yg boleh dikatakan ekonomi dan lengkap, cuma set nie takde tungku je, yg lain semuanye dah ada. so pada akak terpulanglah kepada pilihan hati hehehe

    ReplyDelete
  57. As salam
    Kak Engku. Saya keliru nak pilih set bersalin yg mana satu. Awalnya b'kenan kat NR. Tapi bila bandingkan harga dgn Tropical Herb Amway x jauh beza sgt. Malah produk Amway byk. Mcmna plk Set Sendayu Tinggi-Pakej Ammy dan Leesa Formula? Ble komen tak? tq

    ReplyDelete
  58. salam.kak engku.liza due bln 6 saya sedang mencari set bersalin yang sesuai dan serasi dgn tubuh saya.Sebelum ni saya tidak pernah mggunakan set bersalin bagi ke-2 dua orang anak saya.
    Masalah semasa dalam pantang
    sembelit
    angin
    sakit gigi
    tekanan @ stress
    kekejangan

    ReplyDelete
  59. saya berminat nak order dgn kak engku sebelum tarikh due ni.saya harap akak dapt menolong sya dlm memilih produk yang sesuai dgn saya.

    ReplyDelete
  60. wsalam, sorry lambat reply, akak tak perasan mesej nie huhuhu sorry ye. Set nr merupakan set yang paling diminati pada masa ini manakala set tropical herbs nie juga merupakan set yang diminati, set nie lebih ekonomi kerana harganye yang berpatutan serta brgnye juga lengkap (cuma takde tungku je) dari segi fungi keduanye adalah sama. Set sendayu dan leesa lak, set nie ada byk pakej, klu nak set yg lengkap harganye antara rm350 - rm427.00. Set nie juga bagus dan mudah utk diamalkan.

    ReplyDelete
  61. Zana: wsalam, thanks ye sudi singgah blog akak. Opps kenapa tak amalkan jamu semasa berpantang dulu, akak rasa mungkin kesannya zana dah boleh rasa ketika nie kan. Ok sebenarnye susah gak utk akak menentukan set bersalin mana yang sesuai utk zana. Akak hanya boleh kasi panduan je kat zana. Utk pengetahuan set bersalin yang paling mendapat sambutan adalah set nr, set amway, set leesa dan juga set ibu halimah mak dara.

    ReplyDelete
  62. salam, kak engku saya leen dr kajang yg ada call akak tanyakan pasal produk amway. Produk ni still termasuk dengan tunku baby ke? n harga still RM293 ke?

    ReplyDelete
  63. leen: wsalam, produk nie takde tungku baby, tungku utk mak pun takde tau. Harganye rm290.00 + kos pos free ke Kajang

    ReplyDelete
  64. o ye...ok..saya cadang nk beli set bersalin amway + tungku baby so total RM305 kan kak?

    ReplyDelete
  65. iye, betul tu hehehe

    ReplyDelete
  66. orait tq ti saya send add saya kat email akak..

    ReplyDelete
  67. kak nak order set nr masih rm 290 lagi ker..

    ReplyDelete
  68. Salam Kak Engku..

    Harga Set bersalin Amway Tropical Herbs masih rm290 + percuma bengkung ke?

    Lagi nak tnya, set bersalin NR plk, tak ada ke oercuma bengkung?

    ReplyDelete
  69. Salam kak, saya berminat nak beli set bersalin TH & tunggku bayi... boleh respon @ facebook "miera zwan"

    ReplyDelete
  70. salam, akak dah reply tadi kat fb. OKay klau nak nanti inform akak ye. Tenkiu n jumpa lagi

    ReplyDelete
  71. salam kak, kalau sy nak order set nr ade diskaun lg tak??

    ReplyDelete
  72. wsalam, masih lagi harga diskaun, meh la order ngan akak hehehe

    ReplyDelete
  73. slm kak..kalo sy nk order brg2 ni..brp akk ley bg diskaun ek??

    -JMD KAPSUL (1KTK)
    -PARAM MUSTIKA RATU
    -PILIS MUSTIKA RATU
    -TUNGKU KUKUS JMD
    -MINYAK HERBANIKA NR (260ML)
    -MINYAK BERUBAT MUSTAJAB NR (130ML)
    -BARRA GEL (200ML)
    -MINYAK TELON MUSTIKA RATU (60ML)
    -BANCAR AIR SUSU MUSTIKA RATU

    bley gtaw x bp hrga sume 2 ek pas diskaun??
    emel sy nuur_diana@blogspot.com

    ReplyDelete
  74. sori...slp lak...nuur_diana@yahoo.com

    ReplyDelete
  75. nuur diana : nanti akak reply kat email ye

    ReplyDelete
  76. slm kak...sy nk ty..yg MINYAK BERUBAT NR 2 sama dgn MINYAK MUSTAJAB NR ke ek??

    ReplyDelete
  77. wsalam, sama, cuma nama baru nye minyak berubat

    ReplyDelete
  78. kak saya nak try set amway tropical herbs.akak tlg simpan utk saya 1set ye,kiranya nk booking dlu.bln depan sya bankin duit,eks bpe harga 1set amway ?klu nak tambah minyak herba dan mustajab nonaroguy bpe ongkos semua sekali.

    ReplyDelete
  79. nti email kt norazliza_uzemi@yahoo.com.sg

    ReplyDelete
  80. zana: ok nanti akak reply kat email ye hehehe

    ReplyDelete
  81. slm kak,nk tny boleh x sy sambung mkn jamu lps hmpir 2bln stop mkn?

    ReplyDelete
  82. salam hajar, boleh takde masalah. Cuma jamu tidak dibenarkan ambil bila hamil sahaja. Mekasih n jumpa lagi

    ReplyDelete
  83. zana akak dah email dah hari tu, aik tak dapat ke? huhuhu, ataupun camnie cuba zana email kat akak, lepeh tu akak reply balik ye. tq

    ReplyDelete
  84. salam,akak ade jual gak ker set bersalin amway??sbb sy tgk kt list x de.klu ade leh x bg harganya skali dan ape barangan yg ade lam set tu.sbb akak ipar sy cadang kt sy utk gune set ni.thanks...

    ReplyDelete
  85. izzaty: wsalam, thanks ye sudi singgah blog akak. Hehehe set Amway nie akak ade jual, cuma tak dibenarkan oleh Amway utk publish sebarang post mengenai Amway dlm blog, menyalahi etika pengedar katanya huhuhu, klu izzaty nak detailnye, nanti kasi akak email address ye, lepas tu boleh la akak reply detail tu kat email ye hehehe. tq.

    ReplyDelete
  86. ooo...yeke.ptt ler x de.ni email sy... jane_jenab@yahoo.com
    set ni leh ke klu sy nk beli loose??nt akak citer lbh detail lam email ye.thanks...

    ReplyDelete
  87. izzaty: wokay nanti akak reply kat email ye. Tq.

    ReplyDelete
  88. akak sya nk htr emil kt facebook akak.tlg replay ye.

    ReplyDelete
  89. zana: nie ye email akak bidanbersalin@yahoo.com

    ReplyDelete
  90. Kak engku, saya dalam dilema ni.
    Pilihan saya sekarang berbelah bahagi. Hehe..
    Saya berminat antara barang2 ni:
    1) Set Bersalin Sendayu Tinggi (dengan bengkung);
    2) Set Bersalin Nona Roguy + Bengkung ST;
    3) Set Bersalin Amway.

    Boleh tak akak email saya harga semua set2 ni dan terangkan mana satu yang lebih baik?
    Emel saya: sazlinazainal@yahoo.com

    Saya dah hantar form booking set no 2 untuk penghantaran akhir Jun nanti, tapi saya nak confirm lagi lepas keterangan akak. Hehe..

    Tima kasih kak...

    ReplyDelete
  91. sazlina: ok nanti akak reply kat email ye hehehe

    ReplyDelete
  92. As salam..

    Berapa harga set bersalin NR & set bersalin Amway TH kak Engku jual? Means lepas diskaun. Postage ke Sabah plk berapa..

    Lagi satu, nak tnya..NR & TH mana satu kak Engku rasa better sya guna? tq

    ReplyDelete
  93. wsalam, thanks ye sudi singgah blog akak. Ok utk set nr harga promosinya rm 290.00 + kos pos free ke seluruh malaysai. set nie merupakan set yg paling diminati dan digilai dimalaysia, sgt bagus utk tujuan pelangsingan dan penyusuan.

    Set TH lak akak jual rm290.00, tapi akak kene caj kos pos rm20.00utk pos ke sabah, set nie akak tak dapat nak kasi diskaun sebabnye set TH nie terlalu berat dan kotaknye besar,kos pos terlalu mahal, kos pos ke sabah rm45.00, kire akak tanggung separuh kos pos. Set TH juga merupakan set yg diminati, juga sesuai utk tujuan pelangsingan dan penyusuan, set nie lebih ekonomi dan lengkap (cuma takde tungku je).

    so kat sini terpulang kat diri sendiri bagi memilih set bersalin yang berkenan di hati. tq n jumpe lagi.

    ReplyDelete
  94. salam k.engku set NR msih RM290 lg ke? klu sy nk beli set NR tu boleh ke sy nk ambik sndri dri k.engku sbb sy kat putrajaya..email sy di fizah_scorpion87@yahoo.com
    tq (fizah)

    ReplyDelete
  95. mimie96: wsalam, nanti akak reply kat email ye. Tq n jumpe lagi.

    ReplyDelete
  96. salam kak ,sy berminat ngan set TH ngan NR..harga keduanya rm290 kan..set Nr ni panas tak? klu sy amik set NR bengkung pa yg sesuai,1 lg sy x leh nk sapu mnyk panas n pakai bengkung sbb kulit jd merah n gatal2 jg bengkung apa yg plg sesuai..klu sy nk tungku herba berapa ye kak..nanti email sy tentang detai brg n harga ya.plan nak beli brg ujung bln ni..mrsizrul@yahoo.com..trima kasih

    ReplyDelete
  97. salam kak dalm set TH da tak minyak telon untuk baby..dah byk kali nk tgk produk Th tp x leh..emel kat mrsizrul@yahoo.com gak ye..

    ReplyDelete
  98. salam, kak engku saya amat berterima kasih pada blog akak yg mengandungi pelbagai info tentang kehailan, pantang dan sbgnya....semoga Allah beri akak lagi banyak ilmu dan dapatlah dikongsi sama2 bakal2 ibu seperti saya....saya due 17 ramadahan nanti insyaALLAH, ni saya tengah survey set bersalin yg nak di makan masa pantang kelak.....ada kawan syorkan amyway...ingat nak order dgn kak engku. satu lagi saya nak tanya kak engku ada kawan yg pandai mengurut lepas bersalin dikwsn temerloh, cenor @ maran pahang ? boleh kongsi info....tq kak engku

    ReplyDelete
  99. wsalam, thanks ye sudi singgah kat blog akak, hehehe nanti boleh la order ste th ngan akak, tapi akak takde la kenal sesape yg pandai ngurut tak area situ.

    ReplyDelete
  100. assalamualaikum kak engku..sy Fysha.sy ni sbnrnya trlewat jmpa blog akak ni.sy bru je brsalin, msh dlm pntang 38 hari. sblm brsalin dlu ada gak search pasal set2 brsalin ni, tp at last cri kt kdai je.. sy gna set brsalin jamu selapan mustika ratu..ok gak, smuanya ada.sy sbnrnya nk tnya ckit, boleh tak akak cadangkan jamu dalam btk kapsul/tablet yg boleh membanyakkan air susu di samping boleh mengurangkan berat badan??? kalau ikut petua mak sy, nk banyak air susu kene banyak makan+ minum air.. tu bukan air susu je yang banyak,berat badan saya pun sama bertambahnya..hehehe..

    ReplyDelete
  101. klu nak banyakkan air susu, ade yg guna produk nr (akar herbanika) ataupun pil asi, tapi klu utk nak kurangkan berat badan, akak tak sarankan ambil apa apa produk slimming wat masa nie tau, kene tunggu lepas 10 bulan ke atas la ye, takut effect kat baby gak hehehe.

    ReplyDelete
  102. salam kak...camne klu operate?ita ble ke makan jamu2 ni, boh minyak panas kat perut ke,minum air herba ke, sy risau gak klu kena csec coz baby mcm songsang je dah 35minggu ni....huhu

    ReplyDelete
  103. salam ita,

    Bersalin normal atau czer, semua set bersalin akak sarankan ambil 14 hari lepas bersalin. Klau operate, elakkan dari menyapu minyak di bahagian luka bedah...tu je. Jgn risau, banyak2 doa dan selalu2 ckp dgn bb....insyaallah bb akan pusing dan dpt bersalin normal.....amin.

    ReplyDelete
  104. Salam kak Engku,

    Nape yer akak ckp produk TH lebih ekonomi berbanding NR? saya confiusla nk wat plhn...hihihi

    ReplyDelete
  105. salam aidah,

    Ooo Lebih ekonomi sbb set bersalin TH lebih lengkap sekali dengan bengkung cuma tungku herba je takde berbanding dengan set bersalin NR kita kena beli untuk buat tambahan.

    ReplyDelete
  106. Salam kak engku,

    nak mintak your personal opinion sebab tgh penin ni nak pilih set bersalin. tarikh dah dekat tapi tak decide g sama ada set NR atau TH. ni yg tanye kak engku. saya ada masalah sembelit. so, mane yg bagus utk saya dan bayi.

    reply kat emel ye: issabelle12@yahoo.com
    tq.

    ReplyDelete
  107. salam issabelle12,
    mekasih sudi bertanya pada akak. Kedua2 set bersalin adalah bagus dan mendapat sambutan. Klau alami sembelit set NR mmg bagus. Amat sesuai untuk ibu dan bayi.

    ReplyDelete
  108. Salam..kak engku, sy baru ja jumpa blog akak ni..rugi xjumpe awal..sini byk info yg best2 :) akak, sy skrg tgh amalkan set bersali salindah n usia kandungan baru 15mggu. Saya nk tanya, lepas bersalin nnti perlu ka saya ambil jamu2 tambahan d samping terus mengamalkan set salindah ni..atau pun set salindah ini sdh memadai?

    ReplyDelete
  109. salam....kak engku, jay nak tanya pendapat boleh ke kita makan set bersalin ini (apa2 jenama la) bersama dengan jamu asli yag dibuat sendiri. Ada apa2 kesan sampingan ke?

    ReplyDelete
  110. eva: wsalam, hehehe lepas nie kene rajin rajin la singgah blog akak ye. Akak rasa guna salindah je sudah memadai tapi kalau nak tambah cuma utk rawatan luaran je la, sebabnye salindah takde minyak angin, tungku, bengkung, pilis dsbnye kan.

    ReplyDelete
  111. jay: wsalam, akak tak sarankan ambik dua jenis ubat dari jenama yg berbeza, sebabnye kite tak tahu kandungan ubat tersebut.

    ReplyDelete
  112. salam kak..sy sudah confius2...bca dgn komen2 ni lgi brtambah2 cnfiusnya,,sy mengandung anak sulung ..sy pening antara NR dan ST..sbb akk ckp NR ni hnya treat dlman shj tp ST luar dn dalam..boleh x akk kasi lgi the best detail lg kt sy..sbb sy tgh di lema ntra dua ni..email sy terus shj dan lepas tu hajat dihati mahu oder kt akk tpi lmbat skit la sbb sy berada di luar ngra..(baca da lma tpi skg bru tringt nk komen sbb nk balik mlysia xlma lgi bole oder terus)..email sy ye-nafisah_hh@yahoo.com

    ReplyDelete
  113. salam nafisah,
    Mekasih jadi peminat setia blog akak. Nanti akak reply thru email ye. Tq

    ReplyDelete
  114. salam akak....sy sgt suka baca blog akak...pnuh info...sy umur 23thn n sdg pregnant anak 1st 34minggu...ada cadangan produk n jamu yang efektif?sy target nak kurus balik lepas berpantang sbb ramai ckp anak 1st kne btpntang btul2....sekarang berat sy dah 65kg,dr berat asal 55kg..dan kalau boleh xnak mahal sgt....hehe..thanks akak...=)

    ReplyDelete
  115. Wsalam, klu utk tujuan nie, ramai yg ambik set NR ataupun Set Amway hehehe.

    ReplyDelete
  116. Bg sy amway n NR tu mahal ar kak...maklumla student...hehe...slain tu ada lg x yg lbih murah?tq...

    ReplyDelete
  117. salam, yang bagus mmg mahal dan mendatang hasil yang memuaskan. Akak ada sediakan khidmat ansuran bg yang tidak berkemampuan. Insyaallah dapat membantu. Klau untuk set bersalin yang lain leih ekonomi ada...set HPA, set bersalin Ibu ambar kenanga, set bersalin afiat dan mcm2 lagi. cuba search kat log akak ye....tq

    ReplyDelete
  118. Salam.. saya nak beli set bersalin tp nak yang pil( yg x panas, x mo makan jamu..) dan yg ade param/pilis jugak serta minyak telon dsb... selalu yg ade.. kalo dah pil2 tp param/pilis x de.. dulu beli mustika ratu.. x abes pon.. cume pakai yg kt badan je.. makan2 nye x terusik pon.. mcm amway dll pil2 aje.. so kene beli param/pilis lain2.. tp x tau lak nak beli mende2 ni kat mane.. sebab selalu set bersalin x de yg jual satu2.. boleh email x kat saya details.. kot2 kak engku ade suggestion..
    aweq_ieypoh@yahoo.com

    ReplyDelete
  119. ati izz: wsalam, ok nanti akak reply kat email ye. tq n jumpe lagi.

    ReplyDelete
  120. salam kak engku.....i'Allah bln depan ni bersalin...bulan puasa ...mg dipermudahkan....sy tgh konpius nk beli set yg mana satu....ada kate lessa....nr pn bagus....mustika ratu pn ok.... ni first baby so pengetahuan tu kurang sikit....saya harap akak dapat beri cdgn set mane yg baik utk sy coz x tau nk pilih....bengkung pn sy x de lg ni....

    ReplyDelete
  121. siti: wsalam, thanks ye sudi singgah blog akak, chop sebelum nak memilih set bersalin nie, perkara pertama yg perlu diambil kire ialah budget, bila kite sudah tahu budget kite, maka boleh la kite start memilih set bersalin hehehe, utk pengetahuan set nr merupakan set bersalin yg paling mendapat sambutan, manakala set amway pula merupakan set yg agak ekonomi dan lengkap serta mendapat sambutan. Tq n jumpe lagi.

    ReplyDelete
  122. kak engku, kalau set amway takde pilis or param tu sume ke? kalau sy nak order tungku mak dara, brp kak engku boleh bg diskaun?

    ReplyDelete
  123. hehehe dlm set amway ade pilis dan juga param cuma takde tungku herba je yg lain lain dah complete hehehe. Ok harga utk tungku mak dara rm50.00. ok jumpe lagi.

    ReplyDelete
  124. salam,

    akak saya tgh confius nk guna set bersalin.bleh x akak bg cadangan set yg mudah sebab saya hanya ader masa 2 migu jer utk berpantag betui2..mgu ketiga saya dh nk masuk kampus...saye perlu yg ringkas tp berkesan utk turunkan berat badan.

    ReplyDelete
  125. salam, mekasih sudi bertanya akak. Klau tanya akak, akak lebih suka set nr. Bukan sahaja ringkas, mudah dan senang digunakan malah ia oleh menurunkan berat badan jika diambil secara regular. Cuma set nie takde bengkung je, tapi klau nak boleh beli asing2. Tq n jumpa lagi

    ReplyDelete
  126. kak engku, saya pregnant skrg dlm 7 bln lebih dan skrg ni tgh ambil set lenkap salindah dr mula alindah ni minggu ke 24. boleh ka saya ambil sekali salindah dan nr utk tempoh berpantang nnt,. saya baca ttg nr mcm berkenan pla. sbb nr kan ada jamu, salindah ni hemeopati ja....klu boleh ambil saya nak beli ngan kak engku....sekali dgn tungku herba....mana2 jenama pun saya tak kisah....

    ReplyDelete
  127. Assalamualaikum Puan, huhuhu akak tak sarankan ambik macam nie ketika berpantang, takut ada efek lak nanti. Tq

    ReplyDelete
  128. Asalamualaikum kak engku...
    Akak, skrg ni sy hamil 7bln lbh anak kedua.sy pon tgh konpius nak ambik set NR atau TH..dua2 pun mcm best..baca komen2 dr awal smpai last ni mmg 2 set ni yg pling top.ehm makin konpius..ikut hati mcm nakambik jer dua2..hehehe...tp tkut ada effect pla..apa beza set TH & NR ni?tungku & bengkung jer ke kak?skrg ni sy dah ada bengkung.tungku gn tungku magnetik moden tu.ehm, klu akak, akak ambik yg mn 1?dlm set NR ni bhn apa yg pling top?

    ReplyDelete
  129. Wsalam, hehehe klu akak pilih set nr, bahan yg paling top ialah pytonatal hehehe

    ReplyDelete
  130. Assalamualaikum Kak Engku,

    Saya due bln dpn..first baby, so xde pngalaman dgn set bersalin jd ade byk nk tnya kt Kak Engku sbb confuse juge nk pilih set yg mana 1.

    Blh x akak tlg suggest tuk saya produk mana yg lbih complete tuk dlmn n luaran, sng digunakan, membantu pengeluaran air susu,meningkatkan penghadaman @ mengurangkn sembelit dan cpt menurunkn berat badan. Kalau blh Kak Engku tlg bg best price skali ye sbb saya nk order trus after decide produk mana yg sesuai.

    Antara yg confuse:-

    Saya nk tnya, set bersalin yg mana yg complete dalaman (jamu dengan kapsul tu fungsinya sama ke?) dan luaran (pilis,param,minyak,dsb)? Saya tgk NR dpt smbutan ramai tp dlm product list xde pilis & param. Kak Engku pnah kata top product dlm NR tu Phytonatal-fungsi utamanya apa ye?

    Amway TH pun kak Engku kata ekonomi n complete tp saya x dpt view product list. So, x blh nk compare.

    Yg saya nmpak ada dlmn n luaran (jamu,pilis,param,tapel,myk dsb) Mustika Ratu n Atika Beauty. Mana 1 yg lbih complete n lbih baik antara 2 set ni. Adakah kedua set ni lbh baik dr NR/TH?

    Bagaimana pula dgn Ammy -Sendayu Tinggi, adakah Ammy Heat, Tummy Tone, Body Tone sbgai ganti untuk param/pilis/tapel?

    If x ada set yg complete dlmn n luaran, blh ke saya ambil contohnye NR, then add produk luaran (tapel,parem,pilis) dr set ln? If blh, set yg mana saya blh bli produk luarannya secara loose buy?

    Hehe byk tul soklan saya..harap Kak Engku blh tlg jwb n bg suggestion skali. Email saya nazam2isz@yahoo.com

    Thanks Kak Engku ~ Zue

    ReplyDelete
  131. zue: thanks ye sudi singgah blog akak, ok nanti akak reply kat email ye. ok jumpe lagi.

    ReplyDelete
  132. Salam K.Engku,

    nak tanye, saye berminat dgn Nona Roguy tp utk kegunaan luaran spt minyak panas. Lg satu psl tungku, tungku ape yg seswai utk berpantang sendiri. Bengkung jenama ape yg akak recommend?

    email:iqalicious@yahoo.com

    ReplyDelete
  133. salam iqalicious,
    Untuk produk Nona Roguy tp utk kegunaan luaran spt minyak panas @ minyak herbaika 130ml rm58.00 @ 260ml rm85.00 dan pasal tungku, yang ada hanya tungku herba leesa rm40.00@ tungku herba mak dara rm50.00 rasanya mmg sesuai untuk berpantang sendiri. Untuk bengkung boleh buat pilihan, bengkung leesa rm49.00, bengkung sendayu tinggi rm40.00, bengkung mak dara rm50.00 @ nak jimat bengkung bodycare ikut saiz rm35.00 Klau berminat nanti isi form ye. Tq

    ReplyDelete
  134. Assalammualaikum kak engku,

    Untuk bengkung, bengkung mana yg cara ikatan, lebar dan labuhnya lebih kurang bengkung dlm TH by amway.? Saya pernah guna TH tapi ingat produk lain plak but i like the bengkung. Lagi satu for tungku herba, apa perbezaan dari segi bentuk, saiz dan tempoh hayat bagi tungku leesa formula dan tungku mak dara?

    Terim kasih dari saya, aini ..

    ReplyDelete
  135. aini: Wsalam, bengkung yg sama ngan bengkung Th ialah bengkung sendayu tinggi, bengkung leesa dan juga bengkung bodycare, labuh dan panjangnya lebih kurang sama je. Tungku herba leesa ngan tungku herba mak dara pun lebih kurang sama je.

    ReplyDelete
  136. Salam Kak Engku..
    Saya tgh confuse samada nak ambik Produk berasaskan herba y moden (cth: leesa confinemum) atau ada satu lg produk y kawan sy gunakan y berasaskan vitamin.. (cthnya: vit c, b complex, iron, zinc, alfalfa, dll). Sebabnya, dlm pakej y berasakan vitamin tu ada terkandung vitamin y boleh memperbanyakkan susu. Tp adakah memadai produk seperti itu utk dlm masa berpantang?

    ReplyDelete
  137. affni: Wsalam, thanks ye sudi singgah blog akak. Sebenaranye ketika berpantang nanti terpulang kepada kita utk menentukan cara yang terbaik dan sesuai ngan diri kita. Pemilihan set jamu ataupun vitamin kedua duanye mempunyai kebaikannya yang tersendiri, namun kedua produk tersebut adalah utk tujuan rawatan dalaman sahaja. Utk pengetahuan selain rawatan dalaman, penumpuan terhadap rawatan luaran juga perlu dititikberatkan juga cthnye seperti berurut, bertungku dsbnye. Melalui rawatan dalaman dan luaran barulah kita dapat mengembalikan kecegasan badan seperti sediakala. Ramai yg hanya menumpukan rawatan dalaman tapi kesan jangka panjangnya akan terasa bila umur kita kian meningkat. Jgn lupa tau bersalin bukan hanya sekali je hehehe...so kesihatan badan kene jaga luar dan dalam, ok jumpe lagi ye.

    ReplyDelete
  138. tq k.engku dgn penerangan.. sememangnya penjagaan luaran akan sy buat.. bengkung, tungku, urut, dsbgnya.. sy cuma terfikir tentang khasiat jamu atau vitamin utk dalaman.. adakah vitamin setanding dgn khasiat jamu/herba tersebut..

    ReplyDelete
  139. Assalam k.engku..
    saya punyer bajet ciput utk set bersalin ni...tp xpasti lagi nak beli yg mana...saya sedang mengandung anak ke3..sblm ni saya pakai param,pilis,bedak semua yg original dr kampung...tp kali ni lum tau...klu saya nak beli apa cdgn k.engku?t.q...k.engku boleh jawab dlm email saya nsad_81@yahoo.com...terima kasih sekali lagi...

    ReplyDelete
  140. sy mgamdung anak pertama...dah 37weeks...sy berminat ngn set nr...tp sy kompius nak beli set or secara asing2....ape pndapat akk?

    ReplyDelete
  141. salam kak engku,
    saya masa anak pertama da pakai set TH.. so saya nak repeat utk anak ketiga ni...
    boleh bagi harga utk set TH dan nak tambah tungku moden.. tungku yang mana elok dan berpatutan?
    lagi satu, tungku tu boleh pakai utk berapa kali?

    saya mungkin akan czer.. maknanya, bengkung tu jgn pakai lagi lah ye?

    dok area wangsa maju..
    email saya ye kak engku: gen9159 at yahoo.com

    ReplyDelete
  142. salam chuy4,
    mekasih sudi shopping dengan akak. Untuk set TH harga rm290.00 Klau berminat nantiisi form kat blog akak ye. Tungku moden akak takde jual.....sory ye.Klau bersalin czer, bengkung jangan pakai dulu. Tunggu luka sembuh dulu baru pakai ye. Tq

    ReplyDelete
  143. salam kak engku...
    saya tgh pregnant 7 bln n sedang search set bersalin yg baik n berpatutan harganya. saya cadang nak guna set bersalin tradisional sbb treatment luar dan dalam + mak suruh pakai.so, berminat dgn set mustika ratu, harganya rm196 ek? lepas baca komen2 di atas, saya mcm berminat pulak dengan set TH amway, harganya rm290.xboleh kurang lagi ke?kalau set mustika ratu tu brpa plak kak engku boleh bg diskaun?mana lagi bagus yg moden atau tradisional (TH atau mustika ratu).nanti kak engku emel sy ye. evacsa_along@yahoo.com

    ~idah~

    ReplyDelete
  144. salam idah, okay nanti reply thru email ye. Tq

    ReplyDelete
  145. salam kak..sy confius dgn komen2 di ats.. sy prgnt anak sulung dn bln dpn akn bersalin...sy x tahu produk yg mana satu ok..produk NR, ST, Leesa, TH..? sy pening antara NR dan ST..sbb akk ckp NR ni hnya treat dlman shj tp ST luar dn dalam.. boleh tak akak bg detail ttg produk2 di atas.. blh akak email saya:- eda_great82@yahoo.com

    ReplyDelete
  146. salam eda, okay nanti akak email. Tq

    ReplyDelete
  147. asalam kak..sya pOwn agk cOnpius gk bler bca kOmen kt ats nieh..lgpOn sya pregnant ank sulOng..sO nk tawu gk btOl ke NR ni bekesan tOk lua n dalm..sbb amway pOn cam bgOs gk..sOal murah or mahal xjd isu yg penting berkesan n btOl2 mujarab..sbb sy ni kalO bab2 mkn ubt ni sush sket..sO akk ley tOlng suggest kn prOduk ap yg sesuai tOk sya??

    ReplyDelete
  148. wsalam. utk pengetahuan susah utk akak nak rekomen set mana yg terbaik kerana ia bergantung kepada penerimaan seseorang tu jugak, apa yg akak boleh bantu adalah sekadar memberi info sahaja. Selalunye kita perlu mencubanye terlebih dahulu baru kita tahu akan keberkesanannya. Tq

    ReplyDelete
  149. assalam, sy nk NR set promo tu, masih ade stok lg tak?

    ReplyDelete
  150. wsalam, set nie masih ade lagi, meh la order ngan akak hehehe

    ReplyDelete
  151. Salam.Nak tanya kat Kak Engku.Apa urutan atau tertib ketika penjagaan pantang? Bila boleh mula berurut?
    Terima kasih

    ReplyDelete
  152. salam kak. tahniah kerana menghasilkan blog yg cukup berinfo
    saya akan bersalin anak sulung n mungkin dok berpantang dgn suami aje. mcm berminat dgn set nr. katakan saya nak beli set ni, apa lg barang tambahan yg patut saya oder beserta harganya? (cthnya bengkung ke...lain2). tima kasih
    emel : organisma@yahoo.com

    ReplyDelete
  153. salam anonymous,
    Mekasih sudi tanya akak. Jagaan dalampantang akak ada pos entri dalam blog nanti search ye. Berurut boleh dimulakan pada hari ke2 @ 4 selepas bersalin. Tq

    ReplyDelete
  154. salam organisma,
    Mekasih sudi ziarah blog akak dan jadi peminat blog akak.

    katakan klau nak beli set nr, puan boleh buat tambahan bengkung, minyak baby dan rempah mandian. Tq

    ReplyDelete
  155. Assalam kak engku...
    Hrga promosi utk set nr tuh dah takde lagi ye...huhu...terlambat laa saya nih...klu kak engku tak keberatan, leh ke bg hrga diskaun utk set nr nih...terima kasih..

    Email saya ye.. jiha7@yahoo.com

    ReplyDelete
  156. salam..akk set nR tuh ad lg x??nk Oder ley??-noris

    ReplyDelete
  157. jiha: wsalam, set nr nie masih lagi harga promosi la hehehe meh la order ngan akak

    ReplyDelete
  158. noris: wsalam, set nr ade lagi, meh la order ngan akak hehehe

    ReplyDelete
  159. leen: askum akak ada offer lagi tak nona roguy?? berapa harganya kak??

    ReplyDelete
  160. fazleen: wsalam, ada lagi, meh la order ngan akak hehehe

    ReplyDelete
  161. salam,akk sy pregnt 1st bb..dan tgh survey set bsalin..mak sy cdangkn set mustika ratu coz dlu mak sy gna set 2 n elok kateny..tp sy bkenan gk ng set NR...bleh suggest x yg mane ok n lbh lgkp..tqvm

    ReplyDelete
  162. wsalam, dua dua nye ok, tapi ramai yg lebih berminat ngan set nr

    ReplyDelete
  163. salam kak....set bersalin tropical herbs amway akak de jual tak? kalau campur bengkung mak & tungku baby..sume skali bpe?

    ReplyDelete
  164. niza: wsalam, set tropical herbs akak ade jual hehehe, alamak klu set nie memang akak tak dapat nak kasi diskaun, akak boleh kasi rm290.00 utk set th, bengkung mak nak yg mana ye heeheh klu bodycare rm35.00, sendayu rm40.00 leesa rm49.00 tungku baby rm15.00

    ReplyDelete
  165. set tu tak termasuk ade freegift bengkung ke? hehehehe...bpe ye sume kalau sy nak set amway, bengkung sendayu dan tungku baby? ada diskaun tak?

    ReplyDelete
  166. salam kak.tumpang tanya sket..masa anak prtama dulu, susu sy sgt2 kurang.sian kt bby.baru 10-15 menit menyusu, da trsekat2 air susu tu.wlaupun sy cuba berikan secara kerap.sy baru pregnant for my 2nd.trauma ngan kes my 1st baby.takut susu tkder lagi.ape produk/jamu yg perlu sy ambil?akk suggestkan yer..bole order terus kt akk..harap sgt dpt mmbantu.

    ReplyDelete
  167. Salam.. Klu lps keguguran ada x cadangan utk pengambilan jamu?

    ReplyDelete
  168. niza: takde free gift huhuhu, sebab item yg diminta tu memang takleh nak kasi diskaun, sorry ye

    ReplyDelete
  169. wsalam, boleh cuba set sayyida ambar ataupun ambar kenanga

    ReplyDelete
  170. Salam kak engku..saya baru terbaca blog ni, cam best je..byk info..saya ngndung dah 8 bulan,tgh cari set bersalin yang swai..saya cam tertarik ngn NR and ingat nak tambah tunku leesa and bengkung sendayu..tapi pilis penting ke akak??

    ReplyDelete
  171. Salam kak engku...saya baru terbaca blog ni...saya pregnant 6 bln dah sudah makan ubat salindah...tp produk ini tidak ada utk luaran...blh tak saya guna produk NR utk bengkung perut...lagi satu utk menguruskan badan saya sambung set NR lepas abis set salindah 40hari...tq kak..

    ReplyDelete
  172. wsalam, hehehe meh la order ngan akak, pilis nie penting gak, tapi klu gune set nr, boleh gunakan minyak herbanika sebagai pilis, cuma sapu je minyak tu kat dahi macam pilis.

    ReplyDelete
  173. wsalam, set salindah memang takde produk utk rawatan luaran, klu nak gune dari produk yg lain boleh. klu nak kurangkan berat badan ambik pytonatal shjpun insyaAllah berkesan.

    ReplyDelete
  174. salam akk..sy br terbaca blog akk..tengahs urvey produk bersalin nih..nak ty set nr ada offer lagi x?set amway tu skali dengang bengkung ke?

    ReplyDelete
  175. haiza: wsalam, set nr masih lagi offer hehehe. set amway sekali ngan bengkung.

    ReplyDelete
  176. salam akak..kalo saya nak set NR + bengkung + tungku baby + barut..berapa agak2? apa lagi yang diperlukan ye?

    ReplyDelete
  177. wsalam, hehehe nanti isi order form leh tak, kat situ kite story pasal harga ye hehehe

    ReplyDelete
  178. assalamualaikum,sy nk tanya produk salindah dapat tak membantu membanyakkan susu ibu.tq

    ReplyDelete
  179. Salam kak engku,

    Kak, boleh ke kita mkn ubat-ubatan lain seperti spirulina, atau EPO semasa mengambil jamu di dalam pantang?

    ReplyDelete
  180. wsalam, akak tak pasti la pulak mengenai nie, nanti akak siasatkan dulu ye

    ReplyDelete
  181. wsalam, klu nak ambik spirulina tu boleh, tapi jarakkan masa pengambilannya ngan jamu ye

    ReplyDelete
  182. salam kak,sy skrg dah pregnant 6 bln lebih...so skrg tgh survey set bersalin la...klau sy pilih set bersalin afiat...kalau menyusu bdan, baby boleh kena jaudis x?lagi stu set nie blh x kurangkan berat bdn dan pelawasan buang air besar ms lepas bersalin nanti...zura..

    ReplyDelete
  183. assalamualaikum kak engku...
    saya tengah menunggu hari je ni untuk anak ketiga..nak tanye kak engku, produk tropikal herbs boleh beli loose tak? ke kene beli 1 set jugak?
    waktu anak no. 2, anak saya kena jaundice yg sgt teruk.. hampir2 tukar darah.. kalau keadaan sama berulang lg utk anak saya no.3 ni, bila waktu yang sesuai saya patut mula makan produk ni?
    kemudian kalau produk ni saya campur makan dengan jeli gamat rasanye ok tak?
    terima kasih..

    ReplyDelete
  184. zura: wsalam, utk pengetahuan boleh dikatakan semua baby akan kene jaundis ketika dilahirkan, so jgn risau sgt ye pasal nie, apa yg perlu dilakukan ialah memantau keadaan jaundis baby pada masa tu, kene kerap bagi susu badan, insyaAllah jaundis baby cepat sembuh. mengenai set afiat nie, insyaAllah berkesan utk tujuan tersebut, tapi klu pelawasan dan kurangkan berat badan, ramai customer akak yg memilih set nr. tq

    ReplyDelete
  185. ati: wsalam, set tropical herbs takde dijual secara loose kene beli satu set jugak huhuhu. Ok mengenai waktu sesuai utk mula makan jamu ialah apabila baby sudah sembuh dari jaundis sepenuhnya, pada waktu itu kita sudah boleh mula utk makan jamu tersebut. klu nak makan jeli gamat tu boleh tapi cuba jarakkan masa pengambilan ubat tersebut jgn dimakan pada waktu yg serentak.

    ReplyDelete
  186. salam..nak tnye, set nr tu hrg masih 290 ke? kos penghantaran bape?

    ReplyDelete
  187. salam anonymous,
    set nr harga masih rm290.00 + kos pos free je. Tq

    ReplyDelete
  188. slm kak engku,sy nk minta pendapat.wkt bersalin anak 1st dulu anak sy sgt teruk kembung perutnya.mcm2 sy dah usaha..smpaikan sy xmkn jamu takut sbb tu die kembung..and last die minum susu botol je..:(wkt tu sy mkn leesa formula..soklan sy,skrg sy pregnant 2nd baby,sy nk try nr.akak rase cane?betul ke jamu pon effect sbb anak 1st sy smpai umo 5bln lbh baru ok dr mslah kembung tu.nr ok ke utk mslh sy ni sbb takut terjadi lagi..tlg sy kak engku..huhu tq

    ReplyDelete
  189. Salam Akak,

    Saya baru terbaca blog akak. Saya berminat dgn produk nr dan th. Cumanya, saya tak berapa nak boleh makan jamu yang panas2. Yang mana yang akak syorkan ye. Boleh tak akak emailkan detail untuk th? Bengkung th tu labuh ke akak? Bith th dan nr tu elok untuk banyakkan susukan kak? -shuda_me@yahoo.com

    ReplyDelete
  190. double z: wsalam, hehehe nanti akak reply kat email ye

    ReplyDelete
  191. Salam kak engku..blh x tlg sy bg cadangan yg mn baik set bersalin afiat-pil atau amway TH..dulu sy pakai set hpa..tp sy xsk minyak dia...lg satu sy nk beli bengkung sekali..akak blh sms sy di 012 392 4021 atau email sy wilis_1205@yahoo.com

    ReplyDelete
  192. Wilis: wsalam, nanti akak sms ye, ok jumpe lagi

    ReplyDelete
  193. salam..sy ingin bertanya..saya sekarang hamil 4 bulan anak pertama.saya sangat teringin untuk mencuba set hamil salindah. tetapi, ibu saya tidak menggalakkan saya menggunakan ubatan selain ubatan klinik, memandangkan dia dulu mengalami alahan apabila menggunakan ubatan lain semasa hamil (menggeletar kesejukan di waktu malam). dia juga risau kerana saya mengalami sedikit pendarahan selama 2 minggu di awal kehamilan.jururawat di klinik jugatidak menggalakkan saya menggunakan ubatan lain.tetapi, hati kecil saya sangat teringin untuk mencuba, apabila terbaca testimoni dan pengalaman pembaca yg telah mencuba produk ini.harap dapat bantu saya beri pandangan.tq

    ReplyDelete
  194. nk ty ada tk lg set NR promosi RM290?

    ReplyDelete
    Replies
    1. set nie masih ade lagi, meh la order ngan akak hehehe

      Delete
  195. kak engku, nak tanya ada jual loose tak minyak herbanika NR? brape ye? lagi 1, set Amway yang ada free bengkung tu brape rm ye?

    ReplyDelete
  196. salam kak engku..
    sy bakal bslin akhir februari ni..sy bminat nk thu lebih lnjut mengenai set bersalin nona roguy..bleh akak email sy mengenai set tersebut termasuk hargenyer sekali..ni email saye haxrin_83@yahoo.com
    tq kak engku..

    ReplyDelete