"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

24 January 2010

Sembelit

Sembelit ialah salah satu daripada masalah pemberian makanan yang biasa di kalangan kanak-kanak da ia menyebabkan ketidakselesaan bayi.

Apakah Sembelit?

Sembelit bukan sekadar berapa kali bayi membuang air besar dalam sehari kerana kekerapan membuang air besar amat berbeza antara seseorang bayi dengan yang lain. Yang lebih penting ialah bentuk najis yang dihasilkan.

Tanda-tanda sembelit termasuklah ketulan najis yang amat keras dan kekerapan membuang air besar yang kurang daripada biasa. Bayi anda dikatakan mengalami sembelit jika ada kelihatan sakit atau perlu menggunakan daya yang kuat untuk membuang air besar.

Semasa membuang najis yang keras, anus bayi mungkin rekah dan berdarah. Bayi yang mempunyai lukapada anusnya akan enggan membuang air besar untuk mengelakkan kesakitan. Ini memburukkan lagi keadaan sembelit.

Apakah Yang Menyebabkan Sembelit?

Sembelit jarang berlaku di kalangan bayi yang diberi susu ibu. Namun, bayi boleh mengalami sembelit apabila dietnya berubah, misalnya apabila makanan pejal diperkenalkan kepadanya.

Sembelit juga disebabkan oleh dehidrasi, pembacuhan rumusan bayi yang tidak mengikut sukatan betul ataupun penyakit biasa. Sembelit boleh juga disebabkan oleh masalah perubatan yang serius tetapi ini jarang berlaku.

Apakah yang dapat dilakukan untuk melegakan bayi saya?

Anda boleh mengambil beberapa langkah yang mudah untuk melegakan bayi anda dan juga untuk mencegah sembelit daripada berulang:
  • Galakkan bayi anda lebih bergerak, misalnya anda boleh membaringkan bayi lalu menggerakkan kakinya seolah-olah mengayuh. Ataupun galakkan lebih merangkak. Kekurangan aktiviti fizikal akan menyebabkan sembelit.
  • Dengan perlahan, urutkan perut bayi dengan pergerakan bulatan selama beberapa minit.
  • Tambahkan serat dalam diet bayi. Misalnya, jika bayi di bawah umur 6 bulan, anda boleh memberikannya sedikut jus buah-buahan. Tetapi jangan beri terlalu banyak kerana ia akan mengurangkan pengambilan susu.
  • Jika bayi anda telah diperkenalkan makanan pejal, anda boleh meningkatkan pengambilan bran, bijiran, buah-buahan segar (contohnya prun, pisang dan aprikot) dan sayuran.
  • Pastikan bayi anda diberi cecair yang mencukupi. Berikannya air masak atau sedikit jus buah-buahan (terutamanya epal, pir atau prun) di antara penyusuan, terutamanya apabila cuaca panas.

Bilakah bayi anda patut berjumpa dengan doktor?

Jika bayi mengalami sembelit untuk jangka masa yang panjang atau terdapat tanda-tanda kesakitan yang berulangan, maka anda mesti meminta nasihat doktor atau professional perubatan. Jangan cuba selesaikan masalah tersebut secara sendiri dengan menggunakan laksatif dan rawatan herba. Ubat-ubatan tidak patut digunakan tanpa nasihat doktor.



No comments:

Post a Comment