"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

24 January 2010

Kolik (Akibat Angin Dalam Usus berkaitan dengan Kesusahan Menyusu)

Semua bayi menangis. Tetapi jika bayi anda menangis berterusan selama beberapa jam (biasanya pada waktu petang) dan kelihatan mengalami sakit perut atau kembung sebanyak 3 kali ataupun lebih dalam seminggu, dia mungkin mengalami kolik.

Kolik amat biasa untuk bayi baru lahir, tetapi akan berhenti pada umur 3 - 4 bulan. Punca masalah yang menyusahkan ini masih tidak diketahui. Kolik mungkin dialami oleh bayi yang diberi susu ibu dan juga bayi yang diberi susu rumusan. Setakat ini, tidak ada penawar untuk kolik, tetapi langkah-langkah berikut mungkin dapat menenangkan si manja serta diri anda:
  • Peluk dan ayunkan bayi anda
  • Dukung bayi anda dengan menggunakan kain pengendong
  • Bawa bayi anda bersiar-siar dengan kereta sorongnya
  • Urut perut bayi dengan pergerakan bulatan
  • Balutkan bayi dengan selimut secara ketat
  • Cuba tenangkan diri anda; bayi anda dapat mengesan kecemasan anda dan ini akan memburukkan lagi keadaan
  • Jika anda menyusukan bayi anda, elakkan makanan tertentu yang memburukkan keadaan kolik seperti makanan berempah, kafein, bawang dan susu lembu.
Ingat, kolik tidak semestinya satu-satu punca ketidakselesaan anak anda. Mintalah nasihat doktor atau profesional perubatan jika bayi menangis dengan kuat dan berterusan serta tidak dapat ditenangkan.

No comments:

Post a Comment