"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

21 January 2010

Pemeriksaan Kehamilan Di Klinik (5)

Amniosentesis

Minggu 14 - 18 (adakalanya lebih lewat). Amniosentesis boleh digunakan untuk mengesan beberapa keabnormalan pada bayi, contohnya Sindrom Down dan spina bifida. Ujian ini tidak diberi secara rutin kerana terdapat risiko keguguran dalam nisbah kira-kira seorang daripada 100 orang wanita. Anda mungkin dicadangkan mengambil ujian ini jika anda:
  • Berumur lebih 37 tahun, iaitu apabila risiko mendapat bayi Down lebih tinggi.
  • Mempunyai sejarah penyakit keturunan dalam keluarga anda, cth spina bifida.
  • Mempunyai tahap AFP yang lebih tinggi daripada biasa.
Scan ultrasound digunakan untuk memeriksa kedudukan bayi dan plasenta. Sebatang jarum berongga diselitkan ke dalam rahim melalui lapisan dinding perut dan satu sampel cecair yang mengelilingi bayi serta mengandungi sedikit selnya diambil. Sel ini kemudian diuji bagi keabnormalan. Keputusan ujian boleh mengambil masa 3 minggu.


Pensampelan Vilus Korionik (CVS)

Minggu ke 10 - 12. Beberapa gangguan keturunan dapat dikesan dengan memeriksa secebis tisu yang membentuk bahagian plasenta. Sampel ini boleh didapati sama ada melalui bukaan ke rahim atau dengan memasukkan jarum terus ke dalam rahim melalui dinding abdomen dengan berpandukan scan ultrasound. Ujian ini membawa risiko yang lebih kurang sama dengan ujian amniosentensis.

No comments:

Post a Comment