"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

30 January 2010

Kehamilan Berpenjagaan Khusus

Hampir semua kehamilan adalah normal dan tidak merumitkan. namum, mungkin terdapat keadaan yang menyebabkan doktor anda menjangka terdapat risiko yang besar bagi anda menghadapi kerumitan, menyebabkan anda perlu mendapat pengawasan teliti sepanjang kehamilan.

Ini mungkin disebabkan anda mempunyai keadaan perubatan umum atau kemungkinan mendapat bayi kembar. Ada kalanya, terdapat perkembangan simpton tertentu yang juga memberi amaran kepada doktor anda bahawa penjagaan khusus diperlukan.


Anemia

Ramai wanita mengalami sedikit masalah anemia sebelum hamil. Ini biasanya disebabkan oleh kekurangan zat ferum. Masalah ini perlu dirawat untuk membolehkan anda menghadapi keperluan semasa kehamilan yang semakin meningkat serta sebarang pendarahan semasa pelahiran.

Rawatan:

Cuba elakkan masalah ini pada peringkat awal dengan memakan makanan yang pelbagai serta menambah makanan yang kaya dengan zat ferum. Namum begitu, anda perlu mengelakkan diri daripada memakan hati atau makanan yang berasaskan hati semasa hamil. Sekiranya ujian di klinik menunjukkan anda mengalami anemia, doktor anda boleh memperskribkan zat ferum tambahan. Sesetengah doktor menjadikan ini sebagai amalan biasa. Ambil pil zat ferum ini sebaik sahaja selepas makan bersama-sama air yang banyak kerana pil ini boleh mengganggu perut dan mengakibatkan sembelit, cirit-birit dan loya.

Anemia: Untuk mengelakkan masalah ini, makan makanan yang mempunyai sumber zat ferum yang baik, contohnya bayam dan daging merah.


Kencing Manis

Kencing manis mesti dikawal dengan teliti sepanjang kehamilan. Tahap gula dalam darah juga mesti selalu diawasi. Sekiranya ini dilakukan tiada sebab kehamilan anda menghadapi kerumitan.

Rawatan:

Tahap gula dalam darah anda perlu sentiasa stabil. Oleh itu doktor anda mungkin mengubah suai pengambilan insulin untk kehamilan anda dan anda patut menumpukan perhatian khusus diet anda. Anda juga perlu melawat klinik antenatal dengan lebih kerap. sesetengah wanita mendapati kehadiran kecil penyakit ini buat pertama kali semasa kehamilan mereka. Ini biasanya hilang tidak lama selepas kelahiran.


Serviks Lemah

Dalam kelahiran biasa, serviks (leher rahim) dalam keadaan tertutup sehingga pelahiran bermula. Akan tetapi, jika keguguran kerap terjadi selepas bulan ketiga kehamilan ini mungkin disebabkan leher rahim yang lemah. Leher rahim terbuka dan oleh yang demikian, bayi terkeluar.

Rawatan:

Doktor mungkin mengesyorkan satu pembedahan kecil untuk menjahit tutup serviks pada permulaan kehamilan. jahitan ini kemudian dibuka pada akhir kehamilan atau sebaik sahaja pelahiran bermula.


Praeklampsia

Ini merupakan satu daripada masalah yang paling biasa dialami pada kehamilan lewat. Tandanya ialah tekanan darah yang meningkat 140/90, pertambahan berat badan yang berlebihan, buku lali, kaki atau tangan yang membengkak, serta kesan protein dalam air kencing. Sekiranya terdapat simptom ini, doktor anda akan memberi pengawasan yang teliti ke atas anda. Jika tekanan darah yang meningkat tidak dirawat, ini mungkin berlarutan menjadi bahaya, iaitu eclampsia, yang boleh menyebabkan sawan.

Rawatan:

Doktor anda mungkin akan menasihatkan anda supaya berehat di atas katil. Untuk mengurangkan tekanan darah, anda mungkin diberi ubat atau dinasihatkan supaya mengurangkan pengambilan garam dalam makanan. Sekiranya tanda yang dialami adalah serius, anda akan dimasukkan ke hospital walaupun anda mungkin berasa sihat. Pelahiran anda mungkin dipercepat.


Ibu Berhesus Negatif

Darah anda diuji pada lawatan pertama anda di klinik untuk memastikan sama ada darah anda berhesus positif atau negatif. Kira-kira 15% manusia berhesus negatif. Jika anda salah seorang daripada mereka, anda akan mengalami masalah dalam kehamilan hanya apabila anda melahirkan bayi yang berhesus positif. Kumpulan darah anda tidak sepadan dengan bayi anda. Walaupun ini tidak membahayakan bayi anda yang pertama, anda mungkin mengalami masalah kehamilan yang berikutnya.

Rawatan:

Sekiranya bayi pertama anda berhesus positif dan anda ialah ibu berhesus negatif, anda mungkin akan diberi vaksinasi perlindungan dipanggil anti-D sebaik sahaja selepas pelahiran. Ini biasanya akan mengelakkan masalah dalam kehamilan berikutnya. Vaksinasi mungkin diberi semasa hamil di beberapa hospital.


Bayi 'Kecil Daripada Tarikh'

Bayi yang tidak membesar dengan baik di dalam rahim dan kecil ketika dilahirkan., dipanggil bayi 'kecil daripada tarikh'. Ini mungkin berlaku kerana ibu yang hamil merokok atau mengamalkan pemakanan yang tidak berkhasiat atau disebabkan plasenta tidak berfungsi dengan baik (biasanya apabila ibu mempunyai keadaan perubatan umum, contohnya kencing manis).

Rawatan:

Jika ujian menunjukkan bayi anda kecil, anda akan diberikan pengawasan teliti sepanjang kehamilan untuk membolehkan kesihatan bayi anda diperiksa dan menentukan sama ada pengaliran darah ke plasenta mencukupi atau tidak. Jika bayi berhenti membesar atau kelihatan seperti dalam bahaya, maka dia akan dilahirkan lebih awal sama ada secara induksi atau pembedahan.


Bayi Kembar

Kehamilan dan pelahiran anda berkembang secara normal walaupun anda akan melalui dua tahap kedua pelahiran dan mungkin mengalami pelahiran pra-matang. terdapat kemungkinan besar bagi kerumitan, contohnya anemia, praeklampsia dan keadaan bayi berada secara tidak normal di dalam rahim. Anda mungkin mendapati bahawa semua gangguan kehamilan yang biasa akan semakin bertambah, terutamanya pada beberapa bulan yang akhir.

Rawatan:

Jika anda menjangkakan bayi kembar, anda perlu membuat lawatan tetap ke klinik antenatal supaya sebarang kerumitan dapat dikesan segera. Kehamilan berganda membebankan badan anda lebih daripada biasa. Oleh itu perhatikan postur anda dan berehatlah sebanyak mungkin terutamanya pada beberapa minggu akhir. Untuk mengelakkan masalah penghadaman, sering makan kuantiti kecil makanan yang segar dan tanpa diproses.


Pendarahan Faraj

Sekiranya anda mengesan pendarahan dari faraj anda pada bila-bila masa semasa kehamilan, hubungi doktor dengan segera dan berbaringlah di atas katil. Sebelum 28 minggu, ini mungkin menandakan keguguran. Jika selepas 28 minggu , ini mungkin bermakna plasenta sedang berdarah. Ini berlaku jika plasenta mulai terasing dari dinding rahim (abrupsi plasenta) atau jika plasenta terletak terlalu rendah di dalam rahim dan menutupi seluruh atau sebahagian serviks (previa plasenta).

Rawatan:

Kehidupan bayi bergantung kepada plasenta. Oleh itu, jika doktor mendapati kedudukan plasenta mengalami risiko, anda mungkin dimasukkan ke hospital dengan segera. Di hospital, kedudukan plasenta boleh diperiksa. Anda mungkin tinggal di hospital hingga selepas pelahiran. Jika anda telah kehilangan banyak darah, anda mungkin diberi transfusi darah. Bayi anda mungkin dilahirkan segera secara induksi atau pembedahan. Akan tetapi jika pendarahan adalah sedikit dan dialami beberapa minggu sebelum bayi dilahirkan, doktor mungkin mengambil keputusan menunggu anda memulakan pelahiran secara semulajadi, dan pada masa yang sama, mengawasi anda dengan teliti.


Tanda Kecemasan

Minta bantuan kecemasan dengan segera jika anda mengalami:
  • Sakit kepala yang serius dan berterusan
  • Pandangan yang berkabus atau kabur
  • sakit perut yang serius dan berpanjangan
  • Pendarahan di faraj
  • Kebocoran cecair yang menandakan tetuban anda telah pecah lebih awal.
  • Pembuangan air kecil yang kerap dan menyakitkan (sementara itu, minumlah banyak air ).

Berjumpa doktor dalam masa 24 jam jika anda mengalami:
  • Tangan, muka dan buku lali yang bengkak
  • Muntah yang serius dan kerap
  • Suhu badan anda 38.3 darjah celcius
  • Keadaan bayi yang tidak bergerak atau membuat kurang daripada sepuluh tendangan dalam masa 12 jam selepas minggu 28.

No comments:

Post a Comment