"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

28 October 2019

NAK GUNA APA MASA BERPANTANG?

Kalau Nak Elak Badan Masuk Angin, Rajinlah Pakai Param, Pilis & Tapel Masa Berpantang.
.
Orang dulu-dulu kalau berpantang tak sah kalau tak semerbak bau herba dan jamu satu rumah. Tetapi orang sekarang kalau dalam pantang tak ada masa dan tak suka hendak sapu badan dengan param atau menyapu pilis di kepala serta menepek tapel di perut.
.
Alasannya susah dan leceh hendak pakai itu semua. Tapi ada masa pula hendak berlipstik merah dan berbedak walaupun baru seminggu lepas bersalin. Rawatan tradisional ini nampak sahaja leceh tetapi kesannya memang menakjubkan kepada kesihatan dan kecantikan diri untuk jangka masa panjang.
.
Kalau anda sayangkan diri sendiri, lebih baik bersusah-susah dahulu bukan bersakit-sakit kemudian. Jom semak apa faedah memakai param, pilis dan tapel masa berpantang.
.
.
Param
.
Param ialah rawatan di mana seluruh badan disapu ramuan khas bagi mengelakkan angin masuk ke dalam tubuh dan memanaskan badan. Ramuan asas yang digunakan untuk membuat param ialah beras yang direndam. Beras ini kemudiannya dicampur dengan beberapa herba seperti cekur, jerangau, cendana, kulit limau purut, kulit rambai, halia, bawang putih, asam jawa dan kunyit.
.
Sapuan param yang dilakukan selepas mandi mampu memberikan kesegaran pada badan. Antara faedahnya adalah
.
1. Menghaluskan dan melicinkan kulit.
.
2. Menghindarkan badan masuk angin.
.
3. Tubuh sentiasa hangat dan panas.
.
4. Mengurangkan rasa sejuk dan kebas pada badan.
.
5. Mengurangkan kesan-kesan pecah pada anggota badan.
.
.
Pilis
.
Pilis ialah sejenis campuran ramuan yang ditampal pada dahi. Antara ramuan yang digunakan untuk membuat pilis adalah tepung beras, kunyit, buah kapulaga, sintok, kulit kayu manis, halba, kapur sirih dan air limau nipis.
.
Antara kebaikan memakai pilis kepada ibu berpantang adalah
.
1. Mengurangkan panas di kepala.
.
2. Mengelakkan sakit di bahagian ubun.
.
3. Menghindarkan rasa pening kepala.
.
4. Menyegarkan mata dan mengelakkan darah putih naik ke kepala.
.
5. Mengelakkan mata rabun di usia muda.
.
6. Dapat mengurangkan pitam dan tekanan darah rendah.
.
7. Mengelak angin merian yang dialami oleh ibu yang mengalami tekanan emosi.
.
.
Tapel
.
Tapel pula ialah sapuan pada bahagian perut yang bertujuan mengeluarkan darah kotor. Sapuan tapel boleh juga dilakukan bagi ibu yang bersalin melalui pembedahan caesarean tetapi hanya boleh dilakukan selepas luka sembuh sepenuhnya. Rawatan ini dilakukan sebelum anda memakai bengkung.
.
Antara kesan positif yang dirasakan oleh ibu adalah
.
1. Mengurangkan rasa sakit-sakit selepas bersalin.
.
2. Mempercepatkan pengeluaran darah kotor.
.
3. Mengempiskan perut serta memulihkan kulit perut.
.
4. Menegangkan kembali kulit perut.
.
.
Minyak Telon
.
Digunakan pada baby. Antara kesannya adalah untuk mengelakkan perut baby kembung. Memanaskan badan baby selepas mandi. Memberikan rasa nyaman dan selesa pada baby ketika tidur. Juga boleh digunakan untuk meredakan kegatalan kesan gigitan nyamuk.
.
.
Pil Pytonatal Nona Roguy
.
Pytonatal NR nie sgt bagus utk rawatan dalaman, bagus utk elakkan sembelit, terbaik utk kuruskan badan selepas bersalin, menambah susu badan dan yg bestnya Pytonatal nie, ianya Selamat dan InsyaAllah tak efek pada penyusuan dan baby.
.
Klu sape sape yg pernah gune set bersalin Nona Roguy pasti tahu kebaikan Pil Pytonatal nie.
.
Selamat Berpantang Ye Mama
.

No comments:

Post a Comment