"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

21 January 2013

Persediaan Rohani

Bagi wanita atau ibu yang mengandung, hendaklah sentiasa memikirkan masa depan anak yang bakal dilahirkan. Adakah dia menginginkan anak yang baik atau sebaliknya. Tentu sekali setiap ibu bapa amat menginginkan anak yang baik. Tapi berapa orang yang bukan hanya sekadar menginginkan sahaja, tetapi berusaha untuk membentuk sifat-sifat baik anaknya sejak dalam kandungan lagi?

Ketika anak masih dalam kandungan, sewaktu telah ditiupkan roh (setelah berumur 120 hari atau 4 bulan), hendaklah ibu bapanya melakukan sesuatu yang boleh mendidik rohani anak mereka dalam kandungan. Antara amalan yang baik yang patut diamalkan oleh kedua-dua ibu bapa ialah :

1. Memperbanyakkan Taubat dan Istighfar

Ibu bapa yang banyak melakukan taubat dan istighfar, Allah sentiasa mengasihi dan merahmati kedua-duanya dan juga segala isi dalam rumahtangga termasuk anak dalam kandungan.

2. Berpuasa Sunat

Khusus untuk suami, banyak berpuasa atau sekurang-kurangnya seminggu dua hari atau sehari pada hari Isnin dan Khamis atau salah satu daripada hari-hari berkenaan atau pada hari-hari putih (13, 14 dan 15 bulan Hijrah).

Perlu diingatkan, amalan puasa sunat cuma digalakkan dilakukan oleh suami atau bapa (bagi anak) sahaja seperti mana dilakukan oleh Nabi Zakaria a.s. Bagi ibu, sekiranya tidak memberi kesan kepada kesihatan bayi dalam kandungan bolehlah diamalkan.

3. Tidak Bercakap Yang Sia-Sia

Ketika isteri sedang mengandung, suami seboleh-bolehnya tidak bercakap yang sia-sia, lebih-lebih lagi yang boleh mendatangkan dosa, seperti mengumpat, memfitnah dan sebagainya. Sebaliknya basahilah lidah dengan berzikir dan bertahmid atau bercakap yang mendatangkan faedah.

Suatu peristiwa terjadi kepada Nabi Zakaria a.s ketika isterinya mula mengandung anaknya, Nabi Yahya a.s. Nabi Zakaria dibisukan oleh Allah selama tiga hari, bertujuan mendidiknya agar tidak bercakap sesuatu yang sia-sia. Selama tiga hari itu beliau menghabiskan masa dengan berzikir dan bertasbih serta bertahmid pagi dan petang. Kisah itu diceritakan Allah dalam Surah Ali Imran ayat 38-41.

4. Banyakkan Membaca Al-Quran

Sebagai contoh, Imam Syafie semasa dalam kandungan ibunya, ibunya sentiasa membaca surah Al-Fatihah dan surah Yaasin dan menyeru kandungannya supaya memahami apa yang dibacanya. Sebab itu, tidak hairanlah Imam Syafie boleh menghafal Al-Quran 30 juzu' sejak umurnya tujuh tahun, kerana sejak dalam kandungan lagi beliau telah belajar Al-Quran.

5. Banyak Berdoa

Sentiasalah berdoa agar Allah kurniakan anak yang soleh atau solehah. Sekurang-kurangnya setiap kali lepas sembahyang, bacalah doa khusus bagi ibu yang sedang mengandung. Doanya adalah seperti berikut :

"Ya Allah, peliharalah anakku selama di dalam kandunganku dan sembuhlah segala penyakit. Sesungguhnya Engkau Maha Penyembuh dan tiada sembuhan melain dengan penawar-Mu. Ya Allah, lahirkankah dari kandunganku ini dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera. Ya Allah, jadikanlah anakku ini sihat, sempurna, cerdik, berakal dan berilmu serta beramal soleh. Ya Allah, elokkanlah perangainya, fasihkanlah lidahnya dan merdukanlah suara untuk membaca al-Quran dengan berkat Nabi Muhammad s.a.w".

1 comment:

  1. salam kak engku,
    sy skrg dh 35 weeks...berat sy turun 1.5kg dr 34wks..ade yg mengatakn itu tanda nk bersalin..
    bole kak engku beri pandangan sedikit :)

    tk,
    nurul

    ReplyDelete