"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

19 May 2011

Keguguran

Tidak semua kehamilan berakhir seperti yang dirancang. Ada banyak kes yang janin tidak mampu bertahan lama dalam kandungan atas sebab-sebab tertentu. Oleh itu, bersedialah dengan segala kemungkinan yang bakal datang.

Keguguran secara umumnya dianggap sebagai kematian janin secara tiba-tiba iaitu tanpa disengajakan. Masalah ini biasanya berlaku dalam tempoh 20 minggu pertama kehamilan (ada pendapat yang menyatakan 24 minggu pertama). Untuk pengetahuan, keguguran adalah satu perkara yang sudah terlalu biasa. Dalam setiap empat orang wanita yang disahkan hamil, seorang daripada mereka ada potensi untuk mengalami keguguran.

Dianggarkan, antara 15 hingga 20 peratus kehamilan berakhir dengan keguguran yang kebanyakkannya berlaku ketika trimester pertama dan awal trimester kedua. Masalah ini juga sering berlaku kepada wanita yang tidak sedar dirinya hamil.

Hakikatnya, penyebab utama masalah ini masih belum diketahui secara spesifik. Namun, diakui ada banyak faktor yang boleh menjadi penyumbang. Dan antaranya ialah:
  • Peningkatan usia terutamanya setelah berusia 35 tahun dan ke atas.
  • Pernah mengalami keguguran lebih daripada dua kali sebelum ini.
  • Mengambil nonsterroidal anti-inflammatory drug (NSAID) pada peringkat awal kehamilan.
  • Merokok semasa hamil.
  • Minum minuman keras dan mengambil dadah ketika hamil.
  • Terdedah kepada bahan kimia berbahaya seperti aesenic, benzene atau formaldehyde sebelum ataupun semasa hamil.
  • Terlalu banyak minum minuman berkafein keika mengandung.
  • Berhadapan dengan penyakit atapun jangkitan semasa hamil.
  • Trauma fizikal.
  • Sistem imun badan menolak kehamilan.
  • Kandungan asid folik yang terlalu rendah.
Tanda-tanda berlakunya keguguran ialah pendarahan dan sakit pada bahagian abdomen. Kesakitan yang dirasai bermula pada bahagian bawah belakang badan dan kemudiannya bahagian abdomen akan terasa kejang.


Keguguran Separuh

Adakalanya keguguran tidak menunjukkan tanda yang ketara. Hanya keluar sedikit darah dari faraj. Akan tetapi, apabila pemeriksaan ultrasound dilakukan terdapat gumpalan daging tetapi tanpa denyutan jantung.

Dalam keadaan ini, gumpalan daging itu perlu dikeluarkan dan rahim perlu dicuci melalui proses D&C (Dilatation and Curettage). Kaedah ini turut dilakukan bagi kes sebahagian sahaja tisu kandungan yang keluar semasa terjadinya keguguran.


Keguguran Sempurna

Terdapat juga keguguran yang mana kesemua kandungan telah keluar daripada uterus. Lazimnya, jika masalah ini berlaku, anda akan dapat merasakan kesakitan yang melampau pada bahagian abdomen. Pada masa yang sama, terdapat ketulan darah dan tisu badan keluar daripada faraj. Setelah pemeriksaan ultrasound dilakukan, tiada lagi kantung dalam uterus.

Jika berlaku pendarahan dan bahagian abdomen anda berasa kejang, segeralah berjumpa doktor. Anda dinasihatkan agar menyimpan tuala wanita yang sudah dipakai untuk memudahkan doktor memeriksa apakah yang sebenarnya keluar dari faraj anda. Selain itu, pemeriksaan ultrasound turut memainkan peranan dalam memastikan adakah anda benar-benar mengalami keguguran ataupun tidak.


Pencegahan Semulajadi

Dalam sesetengah kes, keguguran adalah satu cara pencegahan semulajadi terhadap kelahiran janin yang tidak sempurna. Keguguran juga boleh disebabkan oleh masalah kesihatan tertentu. Sememangnya, kehamilan seterusnya tidak akan terjejas. Akan tetapi, atas faktor kesihatan, anda dinasihatkan agar berehat sekurang-kurangnya selama enam bulan sebelum merancang untuk hamil lagi.


Kelemahan Pangkal Rahim (Cervical Incompetence)

Bukan semua wanita bernasib baik yang mana kandungannya tidak mempunyai masalah sehingga melahirkan. Antara masalah yang dihadapi dalam tempoh kehamilan adalah kelemahan pangkal rahim (cervical incompetence). Dalam keadaan biasa, leher rahim berkeadaan tertutup sehingga tiba masanya untuk melahirkan. Akan tetapi, keguguran kerap terjadi selepas bulan ketiga kehamilan yang mungkin disebabkan oleh rahim yang lemah. Keadaan ini juga dikenali sebagai kelemahan pangkal rahim (cervical incompetence).

Rahim yang bermasalah boleh menyebabkan keguguran antaranya ialah rahim yang mengalami banyak kecederaan atau parut sekali gus mungkin menghadapi risiko masalah kelemahan pangkal rahim.

Kecederaan pada dinding rahim menjadikan ia sukar untuk menampung janin dengan kuat. Keguguran yang disebabkan oleh kelemahan pangkal rahim boleh dikesan dengan beberapa tanda amaran. Sesetengah wanita menunjukkan simptom-simptom sakit pada bahagian belakang atau lelehan yang banyak pada faraj tetapi ia mungkin tidak banyak atau tiada pendarahan atau kesakitan.


Sebab-Sebab Berlaku
  • Pernah mengalami kelemahan pangkal rahim sebelum ini.
  • Kecederaan daripada pembedahan sebelum ini.
  • Pembedahan pangkal rahim.
  • Pernah melakukan D&C (cuci rahim).
Jika pangkal rahim rosak pula, ia tidak boleh bertahan ketika anda mengandung. Rahim membesar tanpa pengecutan atau kesakitan, kadangkala ia terbuka sepenuhnya dan mengakibatkan bayi lahir sebelum tiba waktunya.


Rawatan

Seseorang wanita yang mengalami keadaan ini perlu segera mendapatkan nasihat doktor untuk mengetahui apakah rawatan yang perlu diambil untuk menyelamatkan dia dan bayinya.

Umumnya, doktor akan melakukan rawatan melalui pembedahan yang dikenali cerclage (menjahit rahim agar tidak terbuka). Jahitan ini adalah untuk memastikan rahim tertutup rapat.

Kebiasaanya ia dilakukan selepas minggu ke12 kehamilan jika wanita itu berkemungkinan mengalami keguguran. Tetapi rawatan ini tidak boleh dilakukan jika membrane pecah atau terdapat jangkitan. Selepas pembedahan, pemeriksaan dan pemantauan dilakukan untuk mengelak sebarang masalah jangkitan. Jahitan akan dibuka semula sebaik sahaja kontraksi bermula pada minggu-minggu terakhir kehamilan.


2 comments:

  1. salam kak engku
    sy lynn
    sya nk tya bapa lma pas keguguran sy leh mgurut..tma ksh

    ReplyDelete
  2. assalam kak...

    nak tanya biasanya tempoh berpantang untuk orang gugur ni bape lama ye.dan apa pemakanan yagn sesuai untuk .saya keguguran..rumah ditingkat 5/tangga.selepas 6 hari berpantang...dan rasa sihat saya ke kedai...tapi balik dari kedai.terus bleeding byk..kenapa tu kak..bahaya tak?atau itu kesan dari bnyk pergerakan.maklumla naikturun tangga 5 tingkat bejalan kekedai lagi.tapi keesokkan nya darah dah x keluar...boleh akak bagi pandangan tak?

    ReplyDelete