"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

21 January 2011

Bersenamlah Agar Ibu Hamil Sihat

Tahun Baru 2011 telah bermula, bagi wanita yang baru disahkan hamil pasti tahun ini memberi makna yang cukup besar buat diri anda. Bagi melalui fasa-fasa kehamilan tahun baru ini eloklah kiranya wanita hamil bersiap sedia untuk menikmati saat kehamilan yang sihat dan selamat. Salah satu caranya adalah dengan bersenam.

Saat hamil bukanlah masa yang sesuai untuk mengurangkan berat badan atau memulakan rutin senaman untuk membuang lemak di badan. Namum jika anda bukan berada dalam kategori wanita hamil yang berisiko tinggi anda masih boleh terus mengamalkan rejim senaman yang sederhana dan lembut yang tidak memudaratkan.

Sebelum itu, rakamlah saat-saat indah kehamilan yang anda lalui di sepanjang tahun baru ini. Bagi anda yang mahu memulakan senaman, cubalah dengan tempoh masa antara 15 ke 20 minit pada kadar tiga hari seminggu. Sebaik-baiknya sehari bersenam dan berehat pada keesokkan hari lalu mulakan senaman sekali lagi.

Namum, bersenamlah berpada-pada, elakkan daripada bersenam hingga membakar lemak atau melakukannya sehingga anda keletihan. Sedikit panduan untuk anda, ketika bersenam sebaik-baiknya perlahankan rentak senaman sekiranya anda berasa tidak selesa.

Perlu diingatkan juga, pemakanan seimbang dan teratur serta jumlah air yang mencukupi dalam tubuh wanita hamil begitu penting sekali sepanjang mengamalkan rutin senaman yang sederhana ini.

Ketika hamil inilah wanita perlu mempunyai sekurang-kurangnya 300 lebihan kalori sehari bergantung kepada berat badan ibu sewaktu hamil. Pastikan juga wanita hamil perlu berada dalam keadaan yang tenang sewaktu memulakan senaman.

Pakai topi yang dapat mengelakkan kepanasan dan baju yang selesa tatkala bersenam di luar rumah. Sentiasa pastikan anda memilik sebotol air mineral bagi menggantikan air yang telah hilang dari tubuh anda.

Permulaan Yang Baru

Bagi wanita hamil yang belum pernah melakukan senaman sebelum ini dan baru belajar untuk bersenam di sepanjang kehamilannya, mereka sebenarnya perlu mengambil kira beberapa perkara penting seperti berikut:

1. Berjalan

Aktiviti sebegini sentiasa mendapat keutamaan di kalangan wanita yang baru disahkan hamil. Apatah lagi, kaedah ini paling selamat, mudah dilakukan dan memperbaiki kecergasan kardiovaskular dalam tubuh. Bagi wanita yang belum disahkan hamil, berjalan kaki merupakan langkah terbaik yang boleh mereka amalkan.

2. Kelas Aerobik

Pastikan anda memilih kelas mahupun DVD yang menawarkan senaman untuk wanita hamil.

3. Berenang

Merupakan salah satu kaedah senaman yang terhebat kerana ia menggunakan seluruh tubuh anda dan memberi sedikit ketegangan kepada sendi tubuh. Air pula dapat menyokong berat badan anda dan memberi keselesaan sementara kepada bahagian perut yang semakin membesar.

Aktiviti Yang Perlu Dielakkan

Senaman berisiko tinggi seperti menyelam dan aktiviti yang berpontensi untuk membuatkan anda terjatuh misalnya menunggang kuda, bermain ski dan sebagainya adalah tidak digalakkan. Senaman seperti menunggang basikal seharusnya dilakukan dengan berhati-hati atau ditangguhkan sehingga bayi anda selamat dilahirkan. Sesetengah pakar berpendapat menunggang basikal pada trimester kedua dan ketiga adalah berbahaya kerana kurangnya keseimbangan tubuh wanita hamil pada ketika itu malah ia memudahkan ibu hamil terjatuh.

Hamil juga bukanlah tempoh masa yang terbaik untuk berlumba lari. Walau bagaimanapun anda masih boleh melakukan aktiviti berjogging sebelum disahkan hamil. Selepas trimester pertama, elak melakukan bangkit tubi dan senaman lain yang memerlukan anda berbaring. Ia boleh membuatkan anda pening dan mengurangkan aliran darah ke dalam uterus.

Senaman yang melibatkan angkat berat dan senaman lain yang memerlukan tempoh masa yang panjang juga akan mengurangkan perjalanan aliran darah ke janin anda. Sentiasa bergerak dengan kerap mengubah posisi tubuh dan bergerak sedikit-sedikit ke hadapan dan belakang.

Tanda Amaran

  • Berhenti bersenam sekiranya mempunyai tanda-tanda berikut. Segera berjumpa doktor untuk mengetahuinya.
  • Sakit di mana-mana terutama di bahagian belakang atau sekitar pelviks.
  • Pening kepala sewaktu bersenam.
  • Rasa mahu pengsan.
  • Nafas laju.
  • Pendarahan pada vagina.
  • Sukar berjalan.
  • Kontraksi.
  • Keluar cecair dari vagina.
  • Pergerakkan janin berkurangan.
  • Jantung bergerak pantas saat bersenam.

Sumber : Mingguan Wanita.

No comments:

Post a Comment