"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

08 January 2014

Bersedia Untuk Seks Selepas Melahirkan

Sememangnya wanita yang baru melahirkan bayi tidak dibolehkan melakukan hubungan seks kerana keadaan wanita itu sendiri yang masih belum pulih sepenuhnya yakni hormon estrogen dalam tubuh belum kembali normal.

Ketika ini juga isteri akan melalui tempoh nifas. Ia juga disebut sebagai waktu pembersihan atau pemulihan sel-sel dan hormon-hormon dalam tubuh wanita yang akan berlaku antara enam hingga tujuh minggu selepas seseorang wanita bersalin.

Bagaimanapun selepas tempoh nifas berakhir dan tamat tempoh berpantang selama 44 hari hingga 100 hari, maka hubungan seks sudah boleh dilakukan oleh pasangan suami-isteri. Pun begitu ramai isteri yang berasa nyeri malah takut untuk melakukannya.

Selain trauma kesakitan bersalin ia juga boleh disebabkan oleh beberapa faktor, antaranya vagina masih belum sepenuhnya pulih seperti sediakala akibat proses penyembuhan, adanya infeksi, keadaan mental pihak wanita yang belum sedia dan juga trauma.

Meskipun begitu, aktiviti seks memang tidak boleh dipisahkan dalam kehidupan rumahtangga. Oleh kerana tidak boleh dielakkan maka urusan ranjang juga kerap kali menjadi masalah dalam rumah tangga.

Bagi isteri yang mengalami situasi ini anda tidak perlu khuatir kerana masih boleh melakukan langkah-langkah penyesuaian agar kehidupan sekssual bersama suami pulih dan rumahtangga berlangsung dengan harmoni.

Terus Terang Dengan Pasangan

Komunikasi adalah cara paling berkesan untuk membuat hubungan anda dan pasangan tetap harmoni. Oleh itu bicarakan kekusutan hati anda perihal hubungan intim dengan suami untuk mencari jalan penyelesaian. Terangkan tentang ketakutan atau trauma anda dan bincangkan cara mengatasinya. Cara ini lama kelamaan akan membuatkan diri lebih bersedia dan selesa untuk kembali melakukan seks.

Berfikiran Positif

Keluhan-keluhan seperti bentuk tubuh berubah, gemuk dan kerisauan tidak dapat memberikan lagi kepuasan kepada suami memang selalu diluahkan oleh wanita yang baru melahirkan. Ia memang lumrah kerana sebagai anda tentu ingin selalu memberikan yang terbaik di hadapan suami.

Sebenarnya jika perkara seperti itu terus dipasak dan tidak cuba dihindari maka lambat laun ia akan mengikis kepercayaan diri. Jadi, sebaiknya jangan fokuskan fikiran anda pada perubahan secara fizikal, tetapi sebaiknya cubalah untuk membangun kepercayaan diri dengan selalu berfikiran positif.

Pemanasan

Mulakanlah acara ranjang dengan pemanasan secukupnya. Sekiranya suami terus mahu masuk ke peringkat seterusnya sedangkan anda belum bersedia maka jelaskan pada suami. Biasanya suami tidak akan menolak sekali gus memastikan diri ada bersedia untk melakukan hubungan seks yang berkualiti.

Aku Masih Seksi

Tanamkan dalam diri bahawa anda masih seksi dan memiliki daya tarik yang sama seperti sebelum melahirkan cahaya mata. Laukan perkara ini sewaktu mandi, cubalah sentuh tubuh dengan perlahan-lahan dan bayangkan perkara-perkara yang boleh membangkitkan rasa seksi supaya kepercayaan diri akan muncul semasa berhadapan dengan suami di ranjang.

Nota: Peringatan! Sekiranya ingin menjarakkan kehamilan, jangan lupa untuk mula menggunakan kaedah-kaedah perancangan kehamilan. Ini adalah kerana ramai pasangan yang lupa untuk merancang bagi menjarakkan kehamilan mereka. Nasihat akak jangan ter "eksiden" ye hehehe....


1 comment:

  1. Kak engku..seeloknye mmg kne tggu 100hr ke br bole bsama suami??bekas jaitan episiotomi tu kdg2 rase ngilu..

    ReplyDelete