"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

11 February 2010

Mengurus Kehilangan Kandungan

TAHNIAH, puan hamil! Anda teruja membuat persiapan awal sambil memasang angan untuk menyusui dan menukarkan lampin bayi. Tetapi, tiba-tiba sahaja, kehamilan anda berakhir.


Tidak kiralah nama apa pun yang diberikan kepadanya – keguguran, mengandung luar rahim / kehamilan ektopik atau bayi mati dalam kandungan atau lahir mati (stillbirth) - anda kehilangannya.


Kehilangan kandungan, boleh menjadi satu pengalaman yang membingungkan. Harapan dan impian, musnah dan hancur lebur. Wanita mungkin tenggelam punca sekalipun hanya mengetahui tentang kehamilan tersebut beberapa hari cuma.

Anda mungkin berasa, hidup tidakkan sama lagi selepas ini. pendek kata, kehilangan bayi yang sedang dikandung mampu membawa perubahan mendalam.

Peringkat proses dukacita


Anda mungkin mengalami emosi yang pelbagai – dari marah ke kecewa dan putus harap. Ia mungkin mengambil masa beberapa minggu, berbulan-bulan atau lebih lama untuk pulih. Peringkat-peringkatnya.


Penafian. Pada mulanya, semacam mustahil bagi anda untuk menerima apa yang telah terjadi. Anda mungkin rasa bingung dan tidak percaya


Marah. Anda mungkin marah pada diri sendiri, pasangan atau pihak lain kerana membiarkan ia berlaku


Bersalah. Anda mungkin merasakan anda sebenarnya boleh mengelakkan musibah itu jika lebih berhati-hati


Murung. Kesakitan dan kesedihan yang anda alami boleh mendorong kepada gejala kemurungan. Perasaan ini selalunya akan pudar seiring masa. Jika kemurungan berpanjangan, anda mungkin perlu mendapatkan bantuan profesional

Penerimaan. Setiap langkah dalam proses bersedih ini akan membawa anda hampir kepada peringkat penerimaan. Anda tidak mungkin melupakan bayi anda, cahaya mata anda, tetapi penerimaan mampu mengurangkan kesakitan dialami.

Sepanjang fasa ini, anda mungkin berhadapan dengan beberapa halangan seperti rasa marah atau bersalah yang merayap semula ke dalam emosi anda setelah anda memikirkan, anda sudah pulih.


Pencetus tertentu seperti melihat anak orang lain yang baru dilahirkan, saat anda mengemas barang-barang si bayi, mungkin sukar untuk anda hadapinya. Tidak mengapa. Elakkan diri anda daripada situasi seumpama itu sehingga anda benar-benar bersedia.


Ke arah pemulihan


Buat keputusan anda sendiri. Pasangan atau rakan baik anda mungkin memberikan saranan agar anda menyimpan atau membuang (berikan pada orang lain) barang-barang yang boleh mencetuskan ingatan terhadap bayi seperti baju mengandung dan sebagainya. Bagaimanapun, keputusan di tangan anda. Jika anda tidak bersedia mengemaskannya, ambil sebanyak masa yang diperlukan


Ciptakan kenangan bayi anda. Anda mungkin mahu menamakan bayi dengan panggilan tertentu. Anda juga mungkin akan berasa selesa untuk mencipta satu memorial atau tanda peringatan bayi anda seperti barang kemas, tanaman atau lukisan. Sekiranya kehilangan berlaku menjelang saat-saat akhir kehamilan, anda mungkin mahu menyimpan gambar ultrasound bayi anda.

Lakukannya perlahan-lahan. Hari demi hari akan bertambah baik daripada yang sebelumnya. Jika anda rasa menderita memikirkan tentang masa depan, tumpukan perhatian untuk melalui hari-hari anda satu per satu


Jaga diri anda. Dapat rehat secukupnya, makan makanan yang sihat sahaja. Luangkan masa untuk bersenam atau melalukan aktiviti fizikal lain


Tangguh keputusan besar. Sudah banyak perkara yang anda lalui, emosi mahupun fizikal. Jika boleh, tunggu dulu sebelum mengambil keputusan untuk membeli rumah baru atau bertukar kerja misalnya.


Bercakaplah dengan pasangan anda. Lelaki dan wanita bersedih dalam cara yang berbeza. Jangan harapkan pasangan anda menguruskan situasi itu sama seperti anda. Bersikap terbuka dan jujur di antara satu sama lain.


Simpan jurnal. Tulis pemikiran dan perasaan anda mungkin menjadi saluran yang berkesan untuk menyingkirkan bebanan anda.


Dapatkan bantuan. Rakan-rakan dan orang tersayang mungkin tidak tahu cara terbaik untuk membantu anda. Mungkin apa yang diucapkan tidak kena. Beritahu mereka bila anda perlukan sokongan mereka. Jika anda mahu bercakap tentang bayi anda atau mahu seseorang membantu menyimpan kenangan bayi anda, beritahu mereka apa yang anda rasa


Sertai kumpulan sokongan. Berkongsi dengan wanita lain yang mengalami nasib serupa – sama ada secara bersemuka ataupun online, dapat memberikan kelegaan. Jika tidak tahu mana hendak mula, hospital boleh menjadi tempat rujukan. Sumber lain adalah mereka yang arif dalam bab-bab agama.


Harapan Masa Depan


Kebanyakan wanita yang hilang kandungan mampu memperoleh kehamilan baru yang sihat. Sebaik kesakitan dan duka lara pergi dari hidup anda, anda dan pasangan boleh berbincang untuk mencuba lagi.


Kehamilan baru boleh menyebabkan perasaan sedih akibat kehilangan kehamilan terdahulu tetapi ia juga boleh memberikan harapan baru untuk hari muka.

3 comments:

  1. salam kak engku. terima kasih byk2 sb post artikel ni..syukur sgt2 sb dapat baca. saya baru sahaja kehilangan bayi dlm kandungan..masih x blh terima kenyataan yg bby meninggal dlm kandungan padahal dah 35 weeks.hanya kurang sebulan jer lg tuk kami sambut dia..dah 3 minggu saya bersalin..emosi masih tak stabil..hari2 nangis..Insya Allah sya try praktik apa yg sya baca kat atas.. terima kasih yer..-linda, K.K.Sabah-

    ReplyDelete
  2. Kak ungku,thanks for artikel ni... Sayya baru perasan... Boleh tak saya mohon share dalam blog saya? Sebab kawan2 blog saya terdiri drpd mama angel..saya sendiri pun baru berjinak dgn blog utk luahkan perasaan terutama semasa pantang tanpa baby...

    ReplyDelete
  3. min@mama dhia farah: boleh apa salahnye hehehe

    ReplyDelete