"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

23 January 2016

Selesakan Diri Dengan Posisi Pilihan

Bagi menikmati hubungan seks yang selesa sepanjang tempoh kehamilan, seharusnya anda dan pasangan perlu memikirkan posisi yang bersesuaian dengan keadaan semasa anda. Bebanan berat suami terhadap perut anda mungkin akan membuatkan anda tidak selesa dan adakalanya menyakitkan. Apabila anda hamil, tidak bererti anda tidak boleh melakukan hubungan seks lagi. Tetapi pada waktu ini, anda perlu memilih beberapa posisi yang selesa sepanjang kehamilan. Jom cuba beberapa posisi yang terbaik:


Posisi Isteri Di Atas

Naik atas suami. Ini tidak meletakkan tekanan atas abdomen dan membenarkan anda mengawal kedalaman penetrasi. Posisi ini dikatakan posisi yang paling selesa sekali untuk kebanyakkan ibu hamil kerana mereka dapat mengawal kedalaman kemasukan zakar. Malah, bebanan yang berat tidak berlaku ke atas perut mereka.


Posisi Duduk

Masuk dari posisi duduk, yang juga tidak meletakkan berat ke atas rahim. Cuba duduk atas riba suami anda manakala dia duduk atas kerusi yang kukuh. Posisi ini biasanya dilakukan ketika pertengahan atau hujung kehamilan di mana keadaan perut isteri adalah amat besar kerana ia tidak memerlukan banyak gerakan. Si suami berada dalam posisi duduk dan ibu hamil duduk di atasnya dalam keadaan saling berhadapan atau membelakangi suami jika perut sudah terlalu besar. Posisi ini juga memungkinkan wanita untuk mengawal kemasukan zakar.


Posisi Suami Di Atas

Baring sisi ke sisi dalam posisi sudut yang hanya membolehkan penetrasi tohor. Jolokan suami yang dalam boleh menimbulkan ketidakselesaan. Posisi ini juga memberi keselesaan kepada ibu hamil kerana tidak memberi bebanan kepada perut.


Posisi Berlutut Atau Berdiri

Gunakan katil sebagai alat membantu. Bengkokkan lutut. Punggung dan kaki berada di tepi tilam. Suami pula boleh sama ada melutut atau berdiri di depan anda. Atau beberapa lagi posisi yang dirasakan selesa bagi setiap pasangan. Pastikan posisi hubungan seks sepanjang tempoh kehamilan ini tidak diletakkan berat badan anda ke atas perut ibu hamil atau batasilah tekanan ke atas perut isteri yang sedang hamil.

No comments:

Post a Comment