"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

27 March 2015

Keguguran Dan Berpantang

Mengikut ilmu perbidanan Melayu, keguguran ialah situasi yang dianggap lebih serius daripada kelahiran. Keguguran umpama buah yang gugur sebelum masak dan dipercayai akan membawa kesan yang kurang menyenangkan, iaitu mudah diserang angin gugur atau dikenali angin jahat.

Angin Gugur - ialah angin yang menyerang selepas keguguran, mengakibatkan ibu mudah terdedah kepada pelbagai masalah alahan makanan dan persekitaran.

Bisa Keguguran - ialah rasa sakit yang tajam dan berdenyut di bahagian ari-ari, pinggang dan sendi selepas kejadian keguguran.

Angin gugur yang menjadi pembawa bisa keguguran akan sentiasa terpendap di dalam urat saraf sehinggalah ibu tersebut hamil semula dan melahirkan, barulah dia dapat kembali sembuh. Penyakit angin gugur ini tidak dapat diubati walaupun melalui kaedah moden seperti pembersihan rahim atau D&C. Malah, dipercayai angin ini akan bertambah mudah menyerang selepas rawatan D&C, terutama jika tidak dilaksanakan dengan sempurna.

Keadaan adalah lebih buruk bagi ibu keguguran yang tidak merawat diri dan cebisan darah lendir daripada janin serta sisa uri masih tertinggal di dalam rahimnya. Ibu keguguran seperti ini akan menghadapi masalah angin toksik yang boleh menyebabkan keracunan darah akibat infeksi di bahagian peranakan. Masalah keracunan darah dapat dielakkan sekiranya rawatan pencucian atau pembersihan rahim dilakukan dengan teliti dan sempurna.

Keguguran tanpa penjagaan yang rapi juga menyumbang kepada masalah angin merian yang berpunca daripada keracunan darah. Apabila bahagian rahim tidak dibersihkan dengan rapi, toksin akan meresapi ke seluruh sistem badan. Sering kali terjadi ibu mengalami demam panas sehingga terkancing gigi apabila mereka tidak berpantang makanan yang dilarang selepas berlakunya keguguran.

Mengikut petua Melayu, penjagaan dalam pantang bersalin adalah lebih mudah berbanding penjagaan ibu yang keguguran. Ibu dalam pantang bersalin dikehendaki sentiasa memanaskan badan dalam peraturan rawatan dan pemakanan. Berlainan halnya dengan ibu yang keguguran, sebab mereka tidak boleh dirawat dengan cara panas atau sejuk dari segi perubatan dan pemakanan. Oleh sebab itulah, bukan mudah untuk menjaga ibu-ibu keguguran, tambahan pula bagi yang tidak berpengetahuan atau berpengalaman dalam hal perawatannya.

Kebanyakan wanita hari ini mengambil ringan tentang kejadian keguguran. Ini terjadi kerana ramai yang jahil tentang pentingnya penjagaan diri selepas keguguran, manakala ilmu yang berkaitan tidak disebarkan secara meluas akibat terpengaruh dengan mentaliti perubatan moden. Walaupun kita menghormati ilmu dan sistem perubatan moden, kita percaya mereka belum cukup mendalami dan memahami hukum alam badan dan kesihatan manusia yang berkait rapat dengan suasana alam semulajadi.

Ramai wanita masa kini menganggap rawatan pantang keguguran secara tradisional adalah remeh kerana berpendapat bahawa proses kelahiran lebih teruk daripada proses keguguran. Oleh sebab itu, ilmu penjagaan tentang keguguran semakin ditelan zaman, bahkan hampir berkubur tanpa pengamalnya. Sesungguhnya, ilmu tersebut dapat mempercepatkan proses pemulihan "penyakit melanuih keguguran", seperti tekanan emosi, masalah kesuburan, lemah rahim, ketidakseimbangan hormon, serta bengkak dan bisa otot peranakan. Penyakit melanuih juga boleh menyebabkan bisa-bisa tumit, betis, lutut serta pinggang, kebas-kebas sendi, mudah seram sejuk, demam tidak kebah, dan kalah dalam perjuangan berjimak.


Tempoh Pantang Keguguran

Mengikut petua Melayu, terdapat pelbagai pantang larang ibu keguguran dari segi pemakanan dan cara hidup harian. Berpantang ibu bersalin ditamatkan mengikut jangkamasa keguguran. Jika berlakunya keguguran selepas dua minggu hingga tiga bulan kehamilan, ibu pantang berjimak selama 30 hari. Ini adalah kerana angin gugur telah sedia ada untuk menyerang atas kesilapan pantang larang.

Jikalau keguguran berlaku pada usia kehamilan 4-5 bulan, ibu harus pantang berjimak selama 40 hari. Jikalau keguguran berlaku lebih daripada bulan keenam, ibu pantang berjimak selama 44 hari. Namun, untuk lebih berkesan pantang larang pemakanan ibu keguguran akan tamat apabila ibu kembali hamil dan bersalin.


Pantang Larang Keguguran

Masyarakat Melayu tradisional mengenakan pelbagai pantang larang kepada wanita yang keguguran. Dipercayai jika wanita yang keguguran lalu atau berjalan di bawah penyidai kain akan mendapat sakit kepala. Jika terkena titisan hujan atau hujan panas serta terkena angin senja atau tengah malam beliau mudah dihinggapi demam panas atau demam mengiggil.

Bagaimanapun, pantang larang yang terutama ialah tidak boleh melintas di bawah pohon cermai atau memakan buah cermai kerana ia dipercayai boleh mencetuskan bentan atau kesan tegang urat sehingga membawa kepada demam menggigil.

Dari segi pemakanan, ibu keguguran mesti megelakkan makanan berangin, seperti ubi keladi, rebung, sayur keladi, pucuk paku, pucuk ubi, serta terung. Selain itu dipantangkan juga makanan yang sejuk serta menjalar seperti labu, kangkung, kacang panjang, timun, dan buah-buahan yang sejuk seperti ciku, betik, langsat, duku, macang, kuini, nangka, cempedak, pisang masak hijau, durian belanda dan tembikai madu. Turut ditegah mengambilnya ialah ikan yang berbisa seperti ikan berduri, terubuk, bawal hitam, tudung periuk, cencaru, tamban, sardin, pari dan makanan laut seperti udang, sotong, kerang, belacan, budu, cencaluk dan ikan masin.

Walaupun, petua pantang larang ini kelihatannya seperti tidak logik atau kejam, telah pun terbukti terjadinya alahan bagi ibu yang melanggarnya seperti bentan urat, demam yang susah turun, rambut gugur, mudah sayu, pekang, alahan kulit dan cuaca, serta mudah letih.


Jenis-Jenis Keguguran

Mengikut ilmu perbidanan Melayu, ada pelbagai jenis keguguran yang dapat dikesan dan dikenali. Antaranya disenaraikan seperti yang berikut ini.

Gugur Ugut

Gugur ugut (threatened abortion) atau dikenali juga sebagai gugur terancam, sering berlaku pada rahim yang lemah, seperti pintu rahim yang mudah terbuka apabila kehamilan berlaku dan kedudukan yang tidak mantap di dinding rahim. Keguguran jenis ini juga berpunca daripada ketidakseimbangan suhu badan, kelemahan darah, muntah yang kronik sehingga memberi tekanan di bahagian ari-ari atau ibu terjatuh dalam posisi yang boleh menyebabkan gugur ugut.

Gugur berlaku dengan keluaran tompokan darah pekat berwarna merah coklat, tanpa rasa sakit. Darah sering keluar setaip kali ibu bergerak. Petua Melayu mengesyorkan ibu hamil mengamalkan air bunga tanjung (lotus) atau herba hiya (artemisia bulgaris) sebagai membantu menghentikan berlakunya gugur ugut. Lazimnya, ibu yang kerap mengalami gugur pada setiap kehamilan disyorkan mengambil air rebusan bunga tanjung sebagai amalan harian untuk memantapkan kedudukan janin dan mencegah berlakunya gugur ugut.

Gugur Bentan

Jikalau gugur berlaku pada kehamilan tiga bulan ke atas, ia dikenali sebagai gugur bentan (inevitable abortion). Keguguran ini akan mengakibatkan tumpah darah. Ibu hamil akan terasa sakit seperti kontraksi di bahagian rahim atau ari-ari sehingga ke cawan muka di bahagian pinggul. Kesakitan ini seakan sakit senggugut yang serius atau sakit bersalin. Kesakitan ini adalah kerana janin telah membentuk dan mengeras, serta disalurkan dengan urat saraf ibu. Tumpah darah yang diikiuti dengan kesakitan ini boleh menyebabkan ibu menjadi lemah sehingga gelap mata atau pengsan. Mengikut ilmu perbidanan Melayu, gugur bentan ini berpunca daripada rahim yang kedudukannya telah lari termasuk ke bawah tulang kajang. Rahim tidak dapat membesar bersama janin. Apabila janin semakin membesar, rahim yang tidak dapat menimbul akan tertekan oleh tulang kajang dan gugur bentan akan berlaku. Perkara tersebut lazimnya berlaku kepada ibu yang biasa jatuh terhempap kuat di bahagian punggung, yang mungkin meyebabkan kecacatan posisi rahim.

Ada juga kejadian gugur gara-gara ibu yang ingin menjarakkan kehamilannya melalui urutan yang tersalah cara. Akibatnya mulut rahim terkalih dari posisi yang bertentangan dengan pintu faraj, sehingga berlakunya posisi yang songsang atau rahim terbenam di dalam salur bawah tulang kajang.

Gugur Sangkut

Dalam gugur sangkut atau gugur tak sepenuhnya (incomplete abortion), tumpah darah yang banyak akan berlaku berlarutan sehingga beberapa hari. Keadaan ini menandakan masih ada baki tisu janin atau tisu uri yang tertinggal di dalam rahim. Rahim akan membengkak dan mulutnya terbuka luas. Keadaan ibu akan kelihatan pucat dan lemah, bahagian ari-ari atau rahimnya tidak boleh disentuh walau dengan cara lembut kerana terlalu sakit.

Jika dibiarkan, lama-kelamaan ibu tidak boleh berjalan lurus kerana terlalu sakit di bahagian tersebut dan sentiasa berbongkok menahan sakit. Adakalanya jika rumah berlantaikan papan, kesan tapak kaki berjalan pun mencetuskan jeritan kesakitan daripada ibu tersebut.

Gugur Sawan Atau Gugur Keracunan

Gugur sawan (septic abortion) berlaku apabila ibu hamil mengeluarkan darah berbau busuk dan mengandungi nanah, yang mana rahimnya dikatakan mengalami keracunan. Keadaan rahim akan membengkak dan mengeras menyebabkan ibu mengalami demam panas yang serius. Demam tersebut boleh membuatkan ibu menggigil sehingga terkancing gigi dan mata berpusar seperti keadaan penyakit tarik.

Mengikut ilmu perbidanan Melayu, disyorkan pelbagai rumusan herba untuk membantu membersihkan angin dan darah yang keracunan dalam sistem peranakan.

Gugur Bangkai Atau Kecacatan Kehamilan

Mengikut ilmu perbidanan Melayu, kandungan yang tidak membesar serta janin tidak bernadi menandakan kecacatan kehamilan. Tetapi janin yang mati itu disaluti dengan pendarahan dalaman rahim yang merupakan sebentuk gumpalan isi serta darah.

Keguguran ini berlaku apabila terdapat keluaran ketulan darah beku berwarna merah tua, disusuli dengan cebisan-cebisan isi. Kejadian ini dikenali sebagai gugur bangkai (missabortion). Ibu yang mengalami keadaan ini akan sentiasa pening atau sakit kepala dan loya yang serius.

Gugur Badai Atau Gugur Berulang

Mengikut tafsiran perbidanan Melayu, wanita yang sering mengalami keguguran atau gugur berulang kali, dikenali sebagai gugur badai (recurrent abortion). Wanita tersebut dikatakan mengalami kelemahan rahim, terutama di bahagian leher dan mulut rahim, yang mana anggota itu tidak dapat memegang atau memikul kehamilan dengan kuat.

Setiap kali pergerakan kuat berlaku atau mengalami keletihan yang amat sangat, ibu menghadapi risiko keguguran. Akibat kerap gugur, ibu hamil itu walaupun diberi sepenuh rehat tanpa banyak pergerakan termasuk berjimak, keguguran masih juga boleh berlaku. Mengikut kefahaman lama, ibu ini bermasalah penyakit deria rangsang wanita, iaitu ketidakseimbangan hormon. Penyakit deria rangsang wanita ini dapat menyebabkan pelbagai masalah, satu daripadanya ialah gugur badai.

Gugur Paksa

Gugur paksa atau mengeluarkan janin dengan cara paksa dari rahim telah lama dipratikkan oleh masyarakat berbilang bangsa. Perkara yang terkutuk, bercanggah dengan prinsip kemanusiaan dan diharamkan oleh agama ini masih berleluasa dilakukan dengan pelbagai kaedah, asalkan pengguguran itu berjaya.

Gugur paksa merupakan perkara yang amat sensitif dalam kalangan masyarakat. Perbuatan hina ini bukan topik yang dibualkan secara terbuka, terutama pada zaman dahulu. Sebaliknya kebanyakan keguguran semulajadi yang berlaku diterima sebagai suratan takdir.

Gugur paksa pula amat dirahsiakan kerana masyarakat Melayu tidak menerimanya walaupun dilakukan dengan tujuan untuk membantu mangsa rogol atau wanita yang dianiaya. Jikalau gugur paksa diketahui ramai, mangsa rogol itu akan dihina masyarakat dan menjadi buah mulut.


Berpantang Sepanjang Masa

Penyakit atau masalah keguguran akan hilang atau sembuh selepas berlakunya kehamilan kembali. Namun, bagi mereka yang keguguran dan tidak hamil lagi, mereka perlu mengawasi pemakanan dengan menjauhi benda-benda yang dilarang sampai bila-bila.

Ini kerana apabila dimakan, walaupun sedikit, mereka akan mendapat kesan sampingan yang akan melemahkan tubuh atau mengakibatkan penyakit bisa otot dan sendi. Apalagi kalau dimakan secara berlebihan, akan menjadi punca penyakit angin pasang atau barah angin. Sebagai mengatasi penyakit akibat keguguran, rawatan dan pemakanan secara tradisional mesti diamalkan. InsyaAllah mereka yang mengalaminya akan kembali pulih ataupun sekurang-kurangnya kesan penyakit tersebut dapat dikurangkan.

Angin Pasang - ialah angin beracun yang juga dikenali angin jahat.

Barah Angin - ialah kejadian gumpalan angin lendir bertoksik yang mengeras dan berlegar di dalam perut.


"Set Berpantang Keguguran"

Bagi yang ingin berpantang keguguran, Kak Engku sarankan agar menggunakan Set Berpantang Keguguran Shaklee  kerana fungsi dan keberkesanannya untuk menyembuhkan organ dalaman serta membantu memberi kehamilan semula yang berkualiti sekaligus dapat mengelakkan berlakunya keguguran yang berulang. Klik sini untuk Set Berpantang Keguguran Shaklee.

383 comments:

  1. salam kak engku,
    saya baru je lepas keguguran dan melalui proses dnc..sekrg ni tgh cuti seminggu dan lalui tempoh berpantang..kak engku,betul ke kalau lepas keguguran dan tidak hamil lagi,saya harus terus menerus berpantang mkn ?

    ReplyDelete
  2. salam fiza, mekasih sudi tanya akak. Takziah, tempoh berpantang adalah mengikut bilangan hari. Bergantung pada puan samada pantang 1 @ 2 minggu, sebulan @ 2 bulan @ 100 hari. Masa dalam tempoh pantang nie, semua kena jaga: pantang makan dan macm2 lagi. Klau kita pandai jaga badan, insyaallah badan akan sentiasa cergas dan sihat.

    ReplyDelete
  3. salam kak engku...
    sy telah mengalami keguguran melalui proses d&c...
    kebiasaanya berapa bulan darah akan kuar selepas mngalami keguguran?
    sb lepas gugur tempoh hari darah sy kuar agak lama...benti 2-3 ari pas2 period lg....smpai skrg masih ada sisa drah bwarna coklat...

    ReplyDelete
  4. salam anonymous, gugur sama cam bersalin juga. Tempoh berpantang lebih kurang sama tapi gugur mungkin lebih singkat dari tempoh bersalin. Jika pendarahan banyak slps d & c dilakukan. Leih baik ke klinik @ spital untuk pemeriksaan rapi ye. Tq

    ReplyDelete
  5. salam..
    sy nk bertanya sy baru keguguran pada 11/9/2011. keguguran sy spt haid berketul-ketul , doktor tk dpt detect sy hamil brp lama sb scan tak npk tp dh gugur,skrg darah dh takda ,berapa lama tempoh sy boleh brsama suami lagi?

    terima kasih.

    ReplyDelete
  6. wsalam puan, takziah, takpe lepas nie boleh cuba lagi ye, bersabar banyak banyak, setiap yang berlaku ada la hikmahnye tu. Ok mengenai tempoh berpantang akak sarankan cuba baca post entri akak tajuk keguguran dan berpantang, insyaAllah boleh dijadikan panduan, ok jumpe lagi ye.

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum kak,
    saya baru je D&C selepas missabortion 10 minggu. bila masuk hari kedua, darah dah kurang dan badan pun semakin sihat. adakah saya perlu berpantang 20 hari juga? tq. -Naziah-

    ReplyDelete
  8. Naziah: Wsalam, berpantang untuk keguguran nie cuba baca kat panduan berpantang keguguran dalam blog akak ye, mungkin dapat dijadikan panduan, InsyaAllah.

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. slm kak engku . zyra baru lps kguguran tp zyra ni mude lg , urmm , lps keguguran tu tak bole pakai jeans ke ? kne pakai kain je ke selalu ? slme brape hari ?

    ReplyDelete
  11. zyra: wsalam, nak pakai tu boleh, tapi tgk keadaan kita la ye, selesa ke tidak hehehe

    ReplyDelete
  12. kak engku...
    saya terasa bahagian bawah faraj saya berdenyut-denyut....semua ni jadi selepas saya period..bahaya x?@ad ptanda apa2?
    tlog jwb ye kak engku.........

    ReplyDelete
  13. alamak susah akak nak jawab ni, akak rasa cuba buat pemeriksaan kat klinik ye, mungkin permasalahan yg sebenar dapat dikesan.

    ReplyDelete
  14. salam kak engku,saya mengandung selama 7 bulan dan anak meniggal dalam perut,saya bersalin menggunakan ubat secara paksa.adkh itu jga dkira keguguran?dalam kategori apa 2?saya pantang selama 44 hari dan sekarang sdg sambung belajar selepas 44 hari pantang dan tdk lg menjaga makan kcuali laksa,air ais.semasa pantang saya makan jamu dan tiada masalah angin tetapi skrg mslh angin saya semakin teruk dan menggangu kegiatan harian saya spti blaja. adkh saya patut meneruskan ubat sperti jamu.ada x kak engku nk rekomen apa2 ubt yg sya leh mkan? saya juga sering merasa letih dan tidur x menentu.

    ReplyDelete
  15. salam kak engku saya baru jak lepas kguguguran...payu dra saya terasa sakit dan lenguh2 badan..ble tlg jelaskan.g pun saya ibu muda....;)

    ReplyDelete
  16. salam kak.. saya baru kekguguran 2 minggu lepas.. masa tu bby baru 2 bln. just nk tanya, katakan dlm tempoh berpantang ni, sya telah brsama dengan suami, ade apa2 effect x? n berapa lama lagi saya perlu berpantang? -yati-

    ReplyDelete
  17. salam kak engku..sya bru pas wat d&c today pd usia kandungan 7mggu.itupun pas wat chek up ngan doktor bru tau sya pregnant n kandungan sya bermasalah.adakah selepas proses ni sya x boleh hamil lagi dan ape kaedah rwatan yg terbaik utk sya memandangkan sya bekerja sbgai technician di sebuah kilang..kerja yg agak berat dan jauh dr pemantauan suami dan ibu.

    ReplyDelete
  18. Salam kak engku, saya baru saja keguguran (usia kandungan 10 minggu) 3 hari lepas akibat jatuh terlentang di lantai yg licin. Sudah scan, doktor kata masih ada sedikit sisa di dalam. Mulanya saya setuju untuk melakukan D&C, tetapi masalahnya mereka tak dapat mencari urat darah untuk dimasukkan jarum samada di tangan atau lengan. Kejadian yg sama semasa saya melahirkan anak sulung secara ceaser, dr pakar bius terpaksa masukkan melalu salur darah di leher. Jadi sy minta utk balik. Dr bg ubat ponstan dan antibiotik. Dan sy sudah mula mengambil ubat herba NR. Tapi saya mengalami sakit kepala dan rasa loya..apa yg patut saya lakukan untuk mengatasi masalah ini dan bolehkah sisa itu keluar dgn sendiri? -Anis

    ReplyDelete
  19. salam anonymous,
    Maaf akak lambat reply. Takziah. Baby lahir selepas 22 minggu tidak dikira sebagai keguguran. Puan di kira telah melahirkan anak dan harus berpantang seperti orang bersalin. Masalah angin dan letihlesu yang dialami boleh diatasi. Puan mesti jaga pemakanan, mesti cukup tidur n rehat. Puan juga boleh mengambil jamu kacip timah jika puan nak. Jamu nie akak ada jual harga rm7.00 sebotol + kos pos rm7.00 Jika berminat inform akak ye. Tq

    ReplyDelete
  20. salam anonymous,
    sakit payudara dan lenguh2 badan adalah perkara biasa selepas keguguran @ bersalin. Cuba puan dapatkan rawatan urutan dari mana2 bidan ye. Insyaallah dapat membantu. Tq

    ReplyDelete
  21. salam yati,
    Akak ada pos entri pasal penjagaan semasa tempoh berpantang nie. Nanti baca ye. Tq

    ReplyDelete
  22. salam anonymous,
    Takziah. Meamdangkan puan berjauhan dengan suami. Akak sarankan puan mintak pindah dan tinggal berdekatan dengan suami dan ibu. Puan boleh mengandng lagi. Elakkan dari melakukan kerja2 yang berat untuk sementara waktu. Dari sekarang puan boleh teruskan pengambilan asid folic, merekod betul2 tarikh kedatangan haid dan jika puan disahkan hamil. Elakkan dari melakukan kerja2 yang berat dan jauhkan dari dari sebarang pendedahan dari sinaran x-ray dan pengambilan ubatan tanpa arahan doktor ye. Tq

    ReplyDelete
  23. salam anis,
    Takziah. Akak nasihatkan anis teruskan rawatan di hospital ye. Pengambilan ubat herba nr tu, akak sarankan anis berhenti untuk sementara waktu ye. Jika sisa melekat pada dinding rahim, ia takkan keluar dengan sendiri melainkan dengan melakukan D & C. Dapatkan rawatan segera ye. Tq

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum..
    Sy nak tumpang tanye. Sy baru berkahwin umur 21. Dan pregnant anak pertama. Tp selepas dua minggu hamil sy mengalami keguguran akibat mengangkat barang berat. Malam tu, sy rasa sakit perut dan beberapa jam selepas tu sy tumpah darah dan keluar satu ketulan daging sebesar dua jari.. Sekarang dah empat hari sy keguguran dan darah yg keluar telah tiada. Adalah sy masih perlu buat D&C? Dan sy nk tau brape lama sy perlu berpantang? Adakah dah boleh makan dan melakukan kerja seperti biasa?

    ReplyDelete
  25. waalaikumsalam anonymous,
    Terima kasih sudi tanya akak. Takziah. Untuk mengetahui puan perlu buat D & C atau tidak, akak sarankan puan buat scan untuk mengetahui masih ada sisa atau tidak. Klau takde rasanya puan tak perlu buat D & C. untuk tempoh berpantang 2 minggu sudah mencukupi. Dalam tempoh berpantang, puan boleh berurut, bertungku dan jaga makan. Elakkan dari mengambil makanan yang sejuk ye. Tq

    ReplyDelete
  26. Salam Kak..
    Dira keguguran 2minggu lepas.selepas scan,xde lagi sisa..selasa lepas sy dpt surat interview dan diterima bekerja.dan sya dh buat chest xray sbgai salah satu syarat wajib medical chek up..based on entri akak yg lepas, akk ade bgtau elakkan diri dr xray..tp sya dh buat pun..ade efek ape2 ke nnti...?keguguran baru2 ni adalh yg pertama dan dira pun xtau dira pregnant.

    ReplyDelete
  27. kak.. wife saya keguguran dan rahim dia terluka waktu proses cuci rahim. sekarang ni senang sangat untuk dia rasa sakit pada bahagian rahim. dan kalau terlanggar pada bahagian tersebut, senang untuk bleeding.. doktor asyik cakap rahim lemah dan senang untuk terluka. dah banyak habis untuk ubat. saya nak dengar komen dari akak. dari pengalaman akak, betul ke kalau rahim lemah, akan senang sangat untuk bleeding kalau terlanggar atau terhentak pada bahagian tu.

    -jamal

    ReplyDelete
  28. salam kak...
    sy baru je keguguran n doc kate x perlu wat dnc sbb dh complete miscarriage. sy ade jgk berpantang sket2. juz nk tny akak, ade ke jamu yg elok tuk org berpantang sbb keguguran? perlu ke sy berurut coz ade org ckp x perlu coz sy keguguran mase 6 minggu... sy amat perlukan pendapat akak. tq...

    ReplyDelete
  29. salam dira, takziah. Pendedahan kepada sinar x-ray adalah bahaya dan boleh menyebabkan kecacatan pada bayi dalam kandungan. Jika puan telah keguguran, puan tak perlu risau. Insyaallah takde efect apa2.

    ReplyDelete
  30. salam en jamal, mekasih sudi tanya akak. Mintak maaf akak takpasti dengan keterangan yang diberikan oleh doktor. Akak nasihatkan en jamal bawa isteri untuk pemeriksaan oleh pakar sakit puan ye. Tq

    ReplyDelete
  31. salam hasz, takziah. Berpantang selepas keguguran lebih kurang sama je macam bersalin. Cuma tempoh berpantang je yang berbeza. Berurut, bertungku dan makan jamu adalah rutin. Klau puan nak makan jamu, puan oleh cuba jamu kacip tmah. Berminat nanti inform akak ye. Tq

    ReplyDelete
  32. salam kak...sy bru gugur 5 hari lepas...pastu pergi scan kt hospital, doc ckp da complete...tp sy still bleeding lg...tkut la...np ye? mcm mne nk tau drh bercampur nanah? bhye x?tq kak

    ReplyDelete
  33. Salam kak engku, saya baru je d&c pagi tadi. Kandungan umur 13 minhgu. Macam mana nak jaga pantang? Boleh ambil jamu, berurut and bertungku ke? And bila patut start?

    ReplyDelete
  34. salam anonymous,
    takziah, mekasih sudi tanya akak. Selepas gugur darahtetap keluar cam lepas bersalin. Cuma tempohnya berbeza. Jika gugur tempohnya lebih singkat berbamding dengan lepas bersalin.Untuk kepastian, puan boleh pergi buat scan lagi untuk kepastian semua sisa telah tiada. Darah warna merah dan nanah warna kuning. Tq

    ReplyDelete
  35. salam kak engku saya siti, mengalami keguguran kali ke tiga berturut2. kesemua usia kandungan berusia 10- 11 minggu. tapi menurut doktor kandungan saya mula berhenti pada usia 6 miggu. kali pertama dan kedua saya menjalani DNC. pada 6-11-11 saya keguguran lagi tapi(complete abortion). perlukah saya merancang untuk elak mengandung lagi dalam masa terdekat? apakah herba2 yang boleh saya amalkan untuk menguatkan rahim?

    ReplyDelete
  36. salam kak engku,saya atie.saya keguguran anak pertama 2minggu lepas.mse keguguran kandungan 3bulan.slama 2minggu ni memang saya berpantang mkn dan elakkan kerja berat.sekarang ni memang xde dh darah cuma kdg2 tu trase sakit pinggang.doktor kata tu kesan dp ubat yg dia bagi.doktor dh scan rahim dan dia ckp sume ok.bersih xde dh drh.sume dh kluar abih.mslh skg ialah saya trase sakit di bhgn pundi kencing dan ade kuar cecair putih di sluar slps saya bersama dgn suami.Apa yg patut saya lakukan?

    ReplyDelete
  37. Salam kak engku...sy baru keguguran dlm 18 hari lepas dan doktor pakar telah scan sebanyak 2x dan mengesahkan saya complete abortion...tapi darah beku beserta lendir masih keluar sedikit demi sedikit sehingga ke hari ini..apa yang patut saya lakukan?

    ReplyDelete
  38. slm kak engku..
    sy gugur pada 10/10/11 ari tu.tp saya sering mengalami angin naik kat kepala sehingga terdapat benjol-benjolan di kepala. ia boleh jadi secara tiba2 dan surut dgn tiba2..apa yg saya bole lakukan agar penyakit angin ni tak berterusan. terima kasih..

    ReplyDelete
  39. Salam kak engku..
    Saya baru keguguran 2 minggu yang lepas dengan kandungan berusia 8 minggu. Sehingga hari ini saya masih berpantang mkn, sapu minyak panas dan bersama. Cuma dalam sehari dua nih, saya rasa ngilu di ari2 saya dan terasa menyucuk di tulang pinggul area pinggang. Dan, walaupn berpantang, perut saya sentiasa berbunyi2 seperti kembung dan xselesa. Boleh x saya nak minta pendapat kak engku berkaitan masalah saya ini. Terima kasih kak engku..

    ReplyDelete
  40. salam,kak engku...saya keguguran semasa hamil baru 7 mnggu...pada hari ke 7 ssya sudah pun keluar bekerja...kak engku boleh bg pandangan?tp sy masih memakai stokin dan baju sejuk serta pantang makan serta berjimak

    ReplyDelete
  41. salam kak engku..
    semlm tetiba perut sgt..lepas tu semasa nak buang air kecil terdpat setompok darah kuar, bentuk dia seakan sperma tp bhgian kepala keras sgat msa sya picit..period sya pd 28/11 hnya keluar sedikit sahaja bercmpur lendir dan hnya 1 hari keluar, slpas itu pd 3/12 dia sekeluar sedikit jgk sama mcm mula2..apakah itu sebenarnya??sya telah pergi ke klinik doc kta peranakan bengkak dan terdpt gumpalan darah yg masih melekat..tp doc kta sya tak pregnant..tarikh period tetap iaitu setiap 28bh setiap bln..kak engku leh gtau apakah msalah yg sebenarnya itu..mekasih

    ReplyDelete
  42. Salam,

    Saya baru lepas keguguran, adakah saya perlu berurut seperti orang selepas bersalin

    ReplyDelete
  43. salam anonymous,
    Maaf lambat reply. Keguguran 3 kali berturut2 amat memdihkan. Akak nasihatkan rehat untuk 6 bulan. Nanti Buat ujian untuk check kencing manis ye. Dan bila next pregnant dapatkan pemeriksaan pakar ye. Dari awal puan oleh dapatkan ubat untuk kuatkan rahim dari doktor dan selalulah amalkan senaman kemuk. Tq

    ReplyDelete
  44. salam anonymous,
    maaf lambat reply. Takziah. Cuba puan buat pemeriksaan untuk kencing kotor dan minum banyak air ye. Tq

    ReplyDelete
  45. salam anonymous,
    maaf lambat reply. Dalam tempoh berpantang selepas keguguran memang akan ada darah yang keluar. Puan tak perlu isau. Banyakkan rehat dan berpantang betul2 ye. Tq

    ReplyDelete
  46. salam anonymous,
    maaf lambat reply. Masalah angin memang tidak memberi keselesaan. Akak nasihatkan berurut dan jaga pemakanan puan. Waktu makan dan jangan biarkanperut kosong ye. Tq

    ReplyDelete
  47. salam aini,
    maaf lambat reply dan mekasih sudi mintak pendapat akak. Masalah sakit pinggang dan ngilu tu akak nasihatkan buat ujian untuk kencing kotor dan ketidakselesaan pada perut tu akak nasihatkan jaga pemakanan dan perut jangan dibiarkan kosong ye. Banyakkan rehat. Tq

    ReplyDelete
  48. salam anonymous,
    Gugur biasanya pantang dalam 2 minggu dah cukup. Klau puan gugur 7 minggu dan hari ke 7 puan dah bekerja. Rasanya takde masalah. Akak nasihatkan teruskan berpantang, jaga diri dan banyakkan rehat ye. Tq

    ReplyDelete
  49. salam anonymous,
    masalah yang dialami diluar bidang kuasa akak. Cuma akak nasihatkan dapatkan pemeriksaan detail oleh doktor pakar ye.

    ReplyDelete
  50. salamyusna,
    takziah. Iya puan boleh berurut. Insyaallah takde masalah. Tq

    ReplyDelete
  51. salam kak engku..selepas keguguran boleh ke kita terus berurt dan brtungku??boleh tak kak engku tolong bgtaw saya jamu apa yang sesuai untuk dimakan oleh sayaa??boleh ke kalu saya makan set bersalinf cth nona roguy

    ReplyDelete
  52. wsalam, klu nak berurut dan bertungku tu boleh tapi kene org yang mahir melakukannya ye. klu nak ambik jamu nie, sebenarnye apa apa jamu pun boleh.

    ReplyDelete
  53. Salam kak engku, saya disahkan keguguran pd usia kandungan 9 minggu.masa tu saya bleeding darah coklat,Doktor scan, hanya nmpak karung je.doktor sarankan cuci rahim kalau sisa x keluar abis. masalahnya dah 2 hari masih bleeding cam period. berapa lama saya boleh tunggu utk sahkan yg karung tu memang x keluar sendiri dan perlu di d&c?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam,
      maaf lambat reply. Akak nasihatkan dapatkan keterangan lanjut oleh doktor yang memeriksa. Tq

      Delete
  54. salam kak engku...sy baru saja keguguran.sy nk tnya xde ape2 masalah ker klu doc x cuci rahim sbb masa lepas scan td doc ckp tak nmpk aper2 pun...ape yg perlu sy wt tk jg kesihatan sy ni...

    ReplyDelete
  55. salam aza,
    takziah. Mekasih sudi tanya akak. Jika doc scan dan cakap tak nampak apa2 dan tak perlu cuci....aza tak perlu bimbang ye. Insyaallah takde masalah. Gugur samada cuci atau tak cuci aza tetap kena berpantang macam bersaln. Cuma tempoh pantang 2 minggu dah cukup. Jika ada berlaku pendarahan yang luarbiasa akak nasihatkan segera ke hospital ye. Tq

    ReplyDelete
  56. kak engku. saya br lps D&CD masa kandungan 7 minggu. saya berpantang seperti bersalin i.e. mandi air panas berherba + basuh rahim dgn air asam jawa suam + ikat rambut + sapu losen halia satu badan + guna pad herba susen + pakai stoking. ada tak antara perkara yg saya buat tu patut dihentikan atau ada perkara lain yg saya tertinggal? makanan juga saya pantang dr ikan + telur + ikan bilis + seafood + ayam + ais. betul ke mmg tak boleh mkn ayam dan ikan? perlu tak saya ambil pati ikan haruan? saya nak tau perlu ke saya berurut + bertungku + mkn jamu, sbb ada yg kata ketiga2 ni jgn buat dulu sampai 40 hari. dlm post kak engku ada bgtau perlu puasa berjimak 30 hari, maksudnya selepas 30 hari, jika pregnant, selamat? saya juga nak tau bila kak engku kata pantang 2 minggu, adakah slps 2 minggu, amalan mandi herba + berstoking etc dan pantang pemakanan dh x perlu (boleh minum ais, mkn telur + seafood etc)? harap dpt bantu. TQ kak engku - wawa -

    ReplyDelete
  57. akum k.engku...sy bru je lpas menjalani dnc ptg td dan keadaannye mcm leps bsalin...jln kena perlahan.mcmane lak ngn mkn k.engku,sy kna berpantang mcm org lpas bsalin ke slama 44 ari ke? ada pe2 risiko ke slpas menjalani dnc...sya risau kalo sy sukar untuk mengandung pd mase akan dtg...hrp dpt membantu - Nor

    ReplyDelete
  58. Salam wawa,
    Takziah. Cara berpantang yg wawa amalkan slps gugur dah ok. Pati ikan haruan lbh kepada untuk proses penyembuhan luka. Jd klau wawa nak ambil tak salah. Ayam dan ikan blh mkn. Untuk ikan mknlah ikan selar kuning, gelama. Untuk berurut bolehaje. Tungku dan makan ubat tunggu 40 hari baru buat ye. Klau kandungan bawah 2 bulan pantang dlm 2 minggu dah cukup. Maksudnya pantang makan. Minuman ais masa dlm tempoh berpantang dinasihatkan tidak minum. Bila langgar pantang banyak masalah akan timbul nanti. Selamat berpantang n jg diri ye. Tq

    ReplyDelete
  59. Salam nor,
    Takziah. Bersalin atau gugur cara berpantang adalah sama. Cuma tempoh aje yg berbeza. Berpantang sebab gugur 2 minggu dah mencukupi. Dlm tempoh berpantang, mesti buat mcm bersalin. Slps d n c risiko yg paling takut. Sisa jika masih ada yg tertinggal takut berlaku tumpah darah. Biasanya lepas gugur, cepat dpt bb. Jgn risau, byk2 doa dan bersabar ye. Terus berusaha dsn jgn putus asa......insyaallah

    ReplyDelete
  60. salam k.engku..
    sye bru je keguguran dlm seminggu yang lpas.usia kandungan sye dh masuk 16 miggu.and doc kte dh xde pe2 yg tggal.sye berpantang dri segi mkan je.berurut n sebgainye sye xwat pun..mslah sye skrg,de pe2 effect x tuk mse dpan coz xberurut n payudare sye membengkak n pde esk arinye,mula mengeluarkan susu bile ditekan.dan kkdang berasa sakit dibhagian trsebut.adakah disebabkan susu xdikeluarkan n cmne cre nk kuarkan susu tuh??hrp k.engku leh bantu sye..mekacih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam anonymous,
      Takziah. Selepas gugur atau bersalin kita dinasihatkan berpantang:jg mkn, urut n bertungku. Jika puan masih belum berurut, walaupun dah habis pantang sbb gugur. Puan masih boleh berurut. Untuk masalah bengkak payudara, puan blh buat demahan panas dan perah susu. Insyaallah sakit akan hilang dan susu akan kering nanti.

      Delete
  61. salam k.engku..maaf sye lupe nk tnye tdi bpe lme agknye susu tersebut nk abis yea???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selagi takde rangsangan hisapan, susu akan cepat kering....insyaallah.

      Delete
  62. kak engku. terima kasih atas panduan yg diberi. kak engku, dlm post kak engku ada bgtau perlu puasa berjimak mengikut pada usia kandungan apabila gugur. sebagai contoh puasa berjimak 30 hari, maksudnya selepas 30 hari, jika pregnant, adakah selamat? terima kasih kak engku - wawa -

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam wawa,
      Sama2, terima kasih jugak sudi menjadi pembaca blog akak. Jika pregnant selepas 30 hari, sama2 kita berdoa dan berserah pada-Nya moga2 selamat. Amin.

      Delete
  63. salam kak engku,
    saya nak tanya..saya baru keguguran 3 minggu yg lalu. usia kandungan 10 minggu. tp tak cuci sbb doc kata gugur habis.baru2 ni, saya sakit di bhgn ari-ari hingga ke pinggang dan kerap keluar angin ikut bwh(trkentut).adakah ini disebabkan angin dlm badan krn pemakanan @ ada masalah lain? terima kasih k.engku
    -ana-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam ana,
      Takziah. Akak nasihatkan ana buat ujian untuk kencing kotor ye. Minum banyak air dan banyakkan rehat. Sama2 n jumpa lagi.

      Delete
  64. Salam kak engku
    Sy liza sy bru lepas gugur 2minggu lepas kdgn 5minggu dan complete misscarriage dan doc kate tdk perlu buat dnc
    Sekarang sy sudah tiada darah yg kluar
    Tapi masalah sakit pinggang,ari2 dan rahim kadang smp sekarang masih sakit lg,,,ada masalah tak?bila sy sakit di perut rase sakit bila nk buang air kecil adakah ini perkara biasa lepas gugur?
    Sy dah ikut pantang,bertungku,berurut, perlu ke sy ambil jamu atau perlu bg tahu doktor? Terima ksh kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam liza,
      Takziah. Terima kasih sudi tanya akak. Akak nasihatkan liza buat ujian kencing kotor ye. Minum banyak air dan banyakkan rehat. Teruskan berpantang. Sama2 n jumpa lagi.

      Delete
  65. Sambungan atas:
    Ade lg satu kak
    Bilr tak sakit perut sy tak sakit pun nk buang air kecil
    Skg sy kerap demam2
    Mcm ne ye kak
    Suami sy pun keliru pdhl segala pantang sy dh ikut
    Terima kasih kak salam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti check untuk kencing kotor dulu ye? Jumpa lagi.

      Delete
  66. Salam kak engku,
    Terima kasih kerana entry ini byak membantu memberi info kepada saya yg tak tahu ape2 langsung.... Dr awl mengandung, sy mengalami spotting n bleeding, doc kta ia threated abortion n normal..Saya baru keguguran 2 minggu lpas...16 minggu kandungan saya..saya deliver baby secara normal 14 jan lpas dan tak buat D&C,krn doc kuarkan uri secara biasa..saya pantang secara makan,bertunku,mandi herba n makan set org bersalin...saya musykil ttg berapa lama saya ptt berpantang? Doc bg sy mc 14 hari shj..dan ade ape nasihat n pesan utk sy lakukan...siti

    ReplyDelete
  67. Salam Siti,
    Sama2 dan terima kasih jugak kerana sudi ziarah blog akak. Takziah. Berpantang sbb gugur atau bersalin sama je. Cuma tempoh berpantang sbb gugur lbh singkat dari bersalin. Kebiasaannya mmg doc akan bg mc untuk 2 minggu sahaja tp klau masih belum sihat. Atas budibicara doc mungkin blh sambung mc. Nasihat akak teruskan berpantang walau slps 2 minggu, jg pemakanan jln jg kesihatan ye. Moga tabah menghadapi ujian illahi. Amin...

    ReplyDelete
  68. salam kak,
    Buat pengetahuan akak,saya telah mengalami keguguran sebanyak 2 kali ketika kandungan berusia 4 bulan dan 5 bulan. Rahim saya'kosong selama 2 tahun dan kini alhamdulillah, saya baru disahkan hamil 4 minggu. Walaubagaimanapun, saya khuatir jika situasi yang tidak diingini kembali terjadi kepada saya dan saya ingin betul-betul menjaga kandungan kali ini. Saya adalah merupakan seorang guru dan banyak bergerak dan aktif menyebabkan saya cepat letih. menurut doktor yang memeriksa saya dulu, pintu rahim saya lemah, menyebabkan bukaan serviks berlaku seawal 3 bulan kandungan. Saya ingin minta panduan dari segi pemakanan, pergerakkan dan pantang larang serta apa yang perlu saya lakukan agar kali ini saya dan suami dapat menimang cahayamata sendiri.Terimakasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Maaf akak lambat reply. Tahniah. Untuk 3 bulan pertama pn perlu byk berehat n jgn terlalu aktif serta lakukan kerja2 berst ye. Lakukan pemeriksaan kehamilan seawal yg mungkin ye. Insyaallah klau ada apa2 masalah blh rujuk hospital dgn cepat.

      Delete
  69. salam kak engku,
    terima kasih atas jawapan kak engku tempohari. tapi maaf ye, saya masih nak bertanya jika kak engku tidak keberatan. selepas gugur hari tu, doc kata ujian air kencing akan tetap +ve selama 3 bulan...betul ke kak engku? habis tu jika slps keguguran tu period saya masih x datang, mcmana saya nak pastikan samada saya mengandung @ tidak? selain daripada berjumpa doc lah...ok kak engku terima kasih kerana melayan pertanyaan saya. -ana-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam ana,
      Sama2. Mungkin betul apa yg doc ckp. Nanti blh buat scan untuk kepastian. Tq

      Delete
  70. salam k.engku
    sblm neh sy ade bertye, ttng sakit slps gugur.kak ade jwb melalui email.lepas gugur 6minggu, next monthnye bile period, 1week before period sy sakit sgt kat belah kanan dekat ari2.bukan sakir sperti senggugut.terlalu sakit.kak cakap itu senggugut. sy tak rse itu senggugut.baru 2, 3hari neh sy sakit lagi.terlalu sakit hingga nak berjalan pun xboleh.apakah sebb nye? adakah sbbnye keguguran hari itu..selalu senggugut hya lenguh2 di bahagian pinggang, itu pun sehari shj tp ini terlalu lame..bkn lenguh tp sakit di kanan ari2, berdengut2 dan berhari2. kemudian period sy stop dlm 3hari je langsung xade lagi. lepas tu ade kuar air jernih (spt air biase tetapi baunye terlalu busuk)..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Akak nasihatkan buat pemeriksaan untuk kencing kotor ye. Tq

      Delete
    2. sy dh buat, doc bagi antibiotik dan ubat tahan sakit tp skit tu masih berulang..doc mase tu cume agak, die kate klu ade lagi, mgkn sakit laen.mcmmne ye, k

      Delete
  71. salam kak engku,nk tumpg tnya sya bru sja kguguran dalm 9 mgu,smpai skrg drah msih kuar..dh dkt sbulan darah keluar ni.apa ptt sya buat.perlukah mkn apa2 jamu atau urut??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam
      Terima kasih sudi tanya akak. Takziah. Teruskan cara berpantang ye. Tunggu slps 30 hari baru mkn jamu. Nak urut boleh takde masalah. Tq

      Delete
  72. salam kak engku sy lynn
    sy baru keguguran kali ke2..ptma bln 8 sbb kndgan x mjdi n kna cuci,pastu gndung lak bln 11, dan skali lagi keguguran 10.2.12 keguguran dgn sndiri n pakar scan ckp x pyh cuci..sya nk tya tmpoh berpantg tuk sy gndung blik n da x suplmen tuk kuat rahim pas keguguran..sy pn dh tkot nk gndg blik..

    ReplyDelete
  73. Salam lynn,
    Takziah. Rehat klau blh 6 bulan dan klau perlu blh buat ujian kencing manis ye. Sabar byk2 ye. Tiap yg berlaku pasti ada hikmahNya.

    ReplyDelete
  74. Salam kak engku sy bru lps gugur dah berpantang 30hari dan bila nk buat hubungan dgn suami sy terasa sakit mcm mule2 malam pertama so sy rasa sakit dab tak berani adakah sbb belum puluh sepenuhnya sbb doc kate perly basama slps 3bulan atau ade ape2 ubat atau jamu yg boleh atasi tak kak???-liza

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam liza,
      Akak nasihatkan byk2 rehat n pantang betul2 dulu ye. Jgn stress sangat ye. Klau nak blh cuba ambil jamu kacip timah. Tq

      Delete
  75. Salam kak engku,

    sy br gugur n masih lg dlm tempoh berpantang. sy nk ty kak engku, ok ke sms dlm tempoh berpantang ni if kita byk bergerak. sbb sy tpaksa uruskan hal 2 rmh spt memasak n mbasuh sbb sy dan suami tgl berjauhan dr fmly. sy xbt DNC sbb dh complete kluar. tp still risau sbb tkt ada yg tertinggal lg. sms di hospital dktr xsediakan ubt tp sy amik ubat herba di kedai perubatan cina. perlu ke sy mengurut untuk kuatkan rahim semula? - Ain

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam ain,
      Takziah. Blh lakukan aktiviti harian tp rancang betul2 ye. Tidur n rehat tu penting. Jika ada pendarahan luar biasa, dotkan rawatan dgn segera ye. Untuk jangkamasa terdekat nie tak perlu ambil apa2 ubat lagi. Blh berurut untuk kuat rahim. Insyaallaah dpt membantu. Tq

      Delete
  76. salam kak engku..sy tidak tahu saya mengandung 10 minggu dan bru kguguran 5 hari lepas.nak tanya ada masalhkah kalau saya hanya makan ayam spt sup ayam dan kadangkala ayam goreng n nasi kosong shaja kerana saya tidak boleh makan ikan sejak dari kecil.saya berurut dengan bidan selama 3 hari berturut2 dan perlu ke saya mengambil jamu waktu sekarang?berapa lama saya perlu berpantang dari bersama suami kerana kami terlalu inginkan zuriat kerana telah 7 tahun menanti.sehingga sekarang saya masih merasa sakit berdnyut2 di bahagian lower abdomen.harap dapt membantu..Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam anonymous,
      Maaf lambat reply. Takziah. Pemakanan masa dlm pantang bergantung pd aetiap individu. Sesetengah orang blh mkn ayam masa dlm pantang. Dan ada juga yg tak dapat mkn ayam. Jd cuba mkn dlm kuantiti yang sedikit dulu, jika takde apa2 kesan blh teruskan pengambilan. Untu berurut takde masalah. Untuk mkn jamu dinasihatkan tunggu slps 30 hari dulu ye. Puan dinasihatkan rehat selama 6 bulan slps keguguran. Untuk bersama suami insyaallah dah habis tempoh berpantang takde masalah. Untuk mendpt zuriat, byk2 bersabar n terus berusaha ye...insyaallah

      Delete
  77. salam sy bru lps erpoc mgu lps...primid..ada bleeding skit...check fetal heart da x der..ni sy dlm tmph berpntg..ada yg kt x pyh berpntg sgt..tp sy pilih utk berpntg..sb sblm berpntg pon bdn da sakit2..sy nk mkn jamu tp ada org bgtau x boleh mkn jamu..sy cm mkn nasi ikn haruan dan lada hitam..dgn daun pucuk mengkudu..akk kt boleh mkn jamu...jamu apa yg sesuai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam anonymous,
      Maaf akak lambat reply. Takziah. Selepas gugur blh mkn jamu tp kena tunggu slps 2 minggu @ seelok2nya slps 30hari gugur. Mana2 jamu pun blh ikut kesesuaian n penerimaan bdn seseorang. Tq

      Delete
  78. Assalamualaikum kak engku..saya juga baru keguguran (janin dah tak ada denyutan jantung )pada usia janin 14 minggu.saya dah beli set bersalin lengkap nona roguy,tapi ada kawan2 kata x boleh makan jamu,berurut & bertungku.

    Soalannya~benarkah tak boleh makan jamu selepas keguguran?
    Tak bolehkah bertungku & bertangas selepas keguguran?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam anonymous,
      Maaf akak lambat reply. Takziah juga buat puan. Mkn jamu lps pantang blh tp kwna tunggu slps 2 minggu @ seelok2nya slps 30hari gugur. Begitu juga bertungku n bertangas tunggu slps 30 hari dulu ye. Tq

      Delete
  79. salam sy dah lwt 3hari..perlu ke buat UPT sbb sebelum ne pernah gugur..takde tanda2 period pun..cume cepat lapar wlupun baru makan dlm sejam.tq- midnite

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam anonymous,
      Terima kasih sudi tanya akak. Klau blh tinggu lewat period dlm 2 minggi baru buat UPT ye. Tq

      Delete
  80. salam kak engku, saya baru 2 minggu mengalami keguguran selepas hamil 10 minggu dan Dr sahkan saya menghidap diabetis ketika mengandung.saya hanya berpantang pakai stokin dan baju panas shj.makan pun hanya makan nasi+ikan bilis goreng+sup sawi.darah saya da berenti dan hanya tinggal coklat2 shj.boleh ke saya makan jamu dan berurut.saya jg mengalami sejuk kaki dan sakit pinggang.mohon pandangan kak engku.tqvm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam anonymous
      Akak nasihatkan jaga pemakanan. Pakai stokin dan berurut takde masalah. Klau nak mkn jamu tunggu dlm 2 minggu lagi ye. Tq

      Delete
    2. terima kasih kak.lepas tu boleh ke saya minum chlorophyll liquid cth.brand cosway.atau kene tunggu lepas habis pantang.tqvvm kak engku..(^^)

      Delete
    3. Sama2, blh minum tp tunggu habis pantang dulu ye. Tq

      Delete
  81. maaf ye kak, tye lagi :)
    sekirenye sy pregnant, klu duduk terlalu lame bhye tak..mcm keje kat opis.adakah boleh sbb sy penah gugur dulu.
    lepas gugur sekali tu sy perasan xboleh makan peanut..klu mkn perut bloated..knpe ye.tq kak :).-midnite.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam anonymous,
      Takpe. Tak bahaya tp punggung mungkin akan lenguh n sakit. Biasanya kekacang dlm tempoh pantang dinasihatkan tidak mkn takut sakit badan je....he3 tg n gud night

      Delete
  82. Salam kak engku sy dah 2bulan berpantang dr keguguran 5minggu boleh ke sy dah merancang utk mdptkn zuriat semula.... Ada masalah ke jika bersama suami skrg utk mdPtkn ank lg?
    -puan liz

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam puan liz,
      Terima kasih sudi tanya akak. Puan dinasihatkan rehat untuk 6 bulan. Namun jika puan bersama suami sekarang insyaallah takde masalah. Ambil pil asid folic setiap hari ye. Jaga diri dan banyakkan rehat ye. Tq

      Delete
  83. Salam Kak Engku
    Sya pregnant 10 mggu, tp ada stat kuar lendir coklat sikit2 dlm 2 kali sehari sejak 9 minggu kandungan. Masa scan pun doktor kata takde denyut nadi & takde bentuk. Semalam doktor dah rujuk saya ke hospital untuk rawatan lanjut. Doktor suspect missed abortion. Tapi saya tak rasa sakit langsung, cuma selalu letih, tak sedap badan & pening kepala. Adakah saya kena buat d&c ye, sebab sya takut dgr cerita d&c tu sakit. Tolong bagi pendapat ye Kak Engku.
    Tkasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam anonymous,
      Tadi akak dah reply thru sms dapat tak? Ada apa2 reply sms je ye. Tq

      Delete
  84. salam kak... sye baru D&C 2 hari lepas... kandungan pertama.... risau sgt takut susah nak hamil lepas ni...ade tak supliment or jamu ...yg boleh kuatkan rahim dan kesuburan.... perlukan cadangan akak.... syg keguguran 6 mggu kehamilan... doctor mendapati saye ade cyst during pregnancy... adakah saye kene buang dulu cyst tu sebelum saye hamil sekali lagi??? dan adakah syct tu akan menghalang sye tuk hamil sekali lagi?.... t.kaih kak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam anonymous,
      Terima kasih sudi tanya akak. Takziah. Biasanya ibu yang gugur akan cepat hamil. Puan dinasihatkan rehat untuk 6 bulan ye. Akak nasihatkan ambil asid folic dan banyakkan rehat.
      Pasal cyst tu, akak nasihatkan dapatkan maklumat detail dari doktor yang memeriksa puan ye. Setahu akak orang yang ada cyst ada ramai yang mengandung. Nanti confirm dengan doktor yang memeriksa ye. Tq

      Delete
  85. salam kak engku,

    sy baru alami keguguran semlm. usia kandungan baru 5 minggu. memlalui scan doktor kata rahim saya dh kosong. so bermakna saya tak perlu buat proses cuci kan? boleh x saya buat aktiviti seperti biasa? contoh berjalan2 atau saya perlu kurang bergerak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam anonymous,
      Terima kasih sudi tanya akak. Mintak maaf sbb lambat reply. Takziah. Jika rahim telah kosong mmg tak perlu cuci. Puan blh lakukan aktiviti spt biasa setelah habis tempoh berpantang ye. Tq

      Delete
  86. betul ke kak ...org kata bila buat cuci rahim lepas keguguran... payah tuk hamil semula?... selepas 2 mggu boleh ke kalu sye makan jamu ratu dara dan bidadari DCL??... atau tak sesuai kak??..
    sedih sbb kandungan yg pertama...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak betul. Biasanya slps gugur puan akan lbh subur. Rasanya klau darah dah kering slps 2 minggu @ 30hari puan blh mula ambil. Maaf pasal jamu nie kena tengok penerimaan bdn seseorg. Kena cuba dulu baru tau. Bykkan rehat n sabar byk2 ye. Tq

      Delete
  87. Assalam Kak Engku,saya baru je lepas keguguran jumaat yang lepas.. dia keluar seketul daging dan darah.. saya start kuar darah selepas saya dapat taw saya pregnant. dari hari selasa sehingga la jumaat tu,keluar darah cokelat2.. selama beberapa hari tu asyik sakit je kat area perut,tapi lepas daging tu keluar sy rasa lega. perut pown da xsakit. apa yang patut saya buat..? nk kena g cuci ke apa? berpantang mcm mana..? sebab saya xpernah lalui.. -qila-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam qila,
      Takziah. Akak nasihatkan qila ke mana2 klinik untuk scan ye. Pastikan semua sisa telah habis keluar. Berpantang sbb gugur sama je mcm bersalin. Cuma tempoh je berbeza. Bykkan rehat dan minum byk air ye. Tq

      Delete
    2. akak,qila da scan da ari khamis lepas. time tu doktor cakap rahim da kosong. da dia suruh tunggu je daging tu keluar sendiri. nk kena mkn jamu ke?

      Delete
  88. akak ade tak cadangan .. jamu or suppliment untuk kuatkan rahim.... sbb sye baru jer seminggu keguguran ... doctor kata rahim lemah... boleh tak kalu ste nak hamil dlm waktu yg cepat?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam anonymous,
      Blh cuba jamu mak dara gold. Dinasihatkan ambil slps 30hari gugur. Puan juga dinasihaykan rehat untuk 6 bulan supaya bdn betul2 sembuh. Puan juga blh berurut dan amalkan senaman kemut ye. Insyaallah dapat membantu. Tq

      Delete
  89. salam kak... sye ade sejarah keguguran ... boleh tak sye ambil dupaston ... period baru jer lewat semggu ... tapi UPT +ve ... boleh sye terus ambil jer dupaston tu?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam anonymous,
      Maaf akak lambat reply. Akak nasihatkan dapatkan nasihat n pandangan dari doktor dulu ye. Doktor lbh arif bab2 ubat nie. Tq

      Delete
  90. salam kak engku:).. saya pernah keguguran 6 bulan lepas dn skrang saya sudah bersedia untuk hamil semula.. bole akak cadangkn suppliment atau apa2 jamu yang bole menyuburkan atau menguatkan rahim. terima kasih kak engku:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam anonymous,
      Maaf juga sbb lambat reply. Akak nasihatkan ambil pil asid folic dan klau berminat blh cuba set hamil suami isteri produk ambar kenanga. Tq

      Delete
  91. salam kak engku..saya baru je keguguran 14.03.2012 yang lepas..masa tu usia kandungan 5 bulan 6 hari..doctor sahkan yang pintu rahim dah buka awal..saya tak buat D&C coz dah complete miscarriage..soalan saya:
    1.semasa usia kdgn 3 bulan,saya menjalani kursus intensif(utk pelajar PJJ USM) dan banyak berjalan untuk ke kuliah..adakah itu punca pintu rahim saya buka awal?adakah rahim saya lemah ?
    2.setiap kali scan,dcotor sahkan baby saya aktif bergerak..tetapi saya kecewa sangat bila terpaksa melahikan baby tu pada usia 5 bulan..masa lahir tu baby hidup 5 minit jer namun masih lagi bergerak..adakah ini dikira bersalin ataau kekeguguran?bagaimanakah saya harus menjalani pantang sedangkan mc hanya 9 hari?apakah pantang yang saya perlu amalkan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam anonymous,
      Terima kasih sudi tanya akak. Takziah dan akak simpati atas apa yg berlaku. Tiap yg berlaku pasti ada hikmahNya. Masalah rahim yg lemah mungkin penyebb gugur. Untuk kehamilan yg akan dtg pn dinadihatkan bykkan rehat n rancang aktiviti harian. Berpantang sbb gugur atau bersalin sama je. Walaupun tempoh mc yg singkat. Akak harap gunalah sebaik mungkin. Teruskan berpantang dgn jg mkn ye.

      Delete
    2. trima kasih kak engku sebab sudi memberikan tips kpd saya..akan saya gunakan sebaik mungkin..adakah terdapat supplement untuk menguatkan rahim agar kejadian pintu rahim terbuka awal dari tarikh bersalin tidak berulang lagi?

      Delete
  92. salam kak engku,

    saya telah mengalami keguguran 9 hari yang lalu. usia kandungan baru 5 minggu. wlpn dh 9 hari berlalu kadang2 sy rasa sakit2 pedih di perut, kaki kebas dan nyilu. adakah sakit itu normal berlaku? patutkah saya bertungku dan berurut? jika ya, bila masa sesuai saya boleh bertungku dan berurut? bagaimanakah saya boleh hilangkan rasa sakit pada perut dan kaki yang saya alamni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam anonymous,
      Takziah. Akak nadihatkan jg mkn n bykkan rehat. Blh bertungku di bhg bdn yg lain kecuali perut. Blh berurut dan ambil ubat tahan sakit @ panadol jika perlu. Tq

      Delete
  93. Salam kak Engku,
    Saya baru sahaja menjalani D&C di hospital swasta.Usia kandungan saya 8 minggu. Masih ada rasa sakit di bahagian rahim. Bolehkah saya rujuk semula di hospital kerajaan untuk dapatkan MC.sebab di hospital swasta cuma dapat 2 hari sedangkan saya perlu melalui proses berpantang.Terima kasih Kak Engku-Yang Gelisah: Puan Ika

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam pn ika,
      Untuk dapatkan mc pn kena berjumpa dgn doktor. Mungkin atas budibacara doktor blh bg pd puan. Tq

      Delete
  94. assalamualaikum engku/kak engku..saya berumur 41 thn.saya telah keguguran(missabortion)ank ke 8, 2 minggu lps, seminggu sblm gugur dr kata baby saya dh mati dn dia suruh saya buat dnc tp saya tk buat dn hrpkn ianya keluar sendiri.alhamdulillah, seminggu lepas tu janin keluar disertai dgn darah merah cair dn berketul spt cincau(tp x berbau).bila hr ke 12 darah agak gelap (berbau).hr ke 13 saya jumpa dr dn scan dia kata darah ada sikit lg dn perlu buat dnc.soalan saya:adakah blh sekiranya saya x buat langsung dnc dn tunggu 3 minggu hingga darah keluar habis sendiri?tempoh berpantang samada makan dn bersama tu adakah bermula setelah gugur janin?bilakah waktu sesuai utk hamil semula setelah berlaku keguguran?tq engku/k engku..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam ibu ida,
      Takziah. Atas nasihat doktor akak rasa lbh baik buat dnc. Gugur jika sisa tidak habis keluar, di khuatiri akan terus berlalu pendarahan dan alan memudaratkan. Tempoh berpantang bermula bila puan disahkan gugur. Sekiranya gugur, dinasihatkan rehat untuk 6 bulan. Tq

      Delete
  95. asm kak engku
    saya mengalami keguguran kembar dan salah seorang bayi di luar rahim.dr terpaksa membuang tiub sebelah kanan saya..waktu itu kandungan saya 7minggu..selepas keguguran, selepas 4bulan saya mula rasa sengal sengal sendi dan kekadang sakit urat..macam ada angin ja dalam badan ni..apakah jamu yang sesuai untuk dimakan?mak saya cakap, kalau gugur tak boleh makan jamu kerana akan jadi kancing gigi?betul ke?

    nina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam nina,
      Blh mkn jamu, biasanya akak nasihatkan ambil slps 1 bulan gugur. Tq

      Delete
  96. salam kak engku.. sya nk bertanya... sya baru shaja seminggu melakukan pengguguran. Kandungn saya berusia 6 minggu... dan saya telah berpantang selama seminggu ini... adakah saya perlu terus berpantang lg... wlo pon darah telah kering. Lg 1... berapa lamakah selepas pengguguran baru sya bleh mengambil pil perancang atau ubat2an laen.. atau cocoa collagen cthnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam eila,
      Pantang 2 minggu dah cukup. Lagi lama pantang sebenarnya lagi bagus. Untuk kesihatan dalaman diri sendiri juga. Biasanya nak ambil pil kena tunggu period dtg dulu ye. Lain2 ubatan blh ambil slps 30 hari gugur. Tq

      Delete
  97. Salam kak engku, sy ada baca blog kak engku tentang isu keguguran. Utk pengetahuan kak engku sy baru keguguran minggu lepas lepas 6 minggu kehamilan. Boleh bg petua rawatan selepas keguguran? Kalu sy ingin rancang utk hamil kembali berapa lama masa utk diambil. Berapa lama sy perlu puasa berjimak? Sy tak pasti punca keguguran kerana ini adalah kehamilan pertama sy. Adakah sy harus makan jamu utk menguatkan rahim sy? Jika ada, bole kak engku beri cadangan? Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam fara,
      Terima kasih sudi tanya akak. Akak dah reply thru email n sms. Tq

      Delete
  98. Salam kak engku, saya baru keguguran 2 hari lepas 10 minggu kehamilan.Ini kandungan petama saya. boleh tak saya nak minta petua rawatan dan cara berpantang selepas keguguran dr kak engku. sy ingin rancang utk hamil kembali berapa lama masa utk diambil. Berapa lama sy perlu puasa berjimak?jika saya hamil semula adakah bahaya kandungan tersebut sebab saya baru lepas keguguran? Terima kasih. email : imaginary_diva86@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam nur,
      Takziah. Pantang sebab gugur lebih kurang sama cam bersalin. Akak ada pos entri panduan berpantang, nanti search kat blog akak ye. Slps gugur dinasihatkan rehat 6 bulan. Klau nur n suami hendak berjimak, biarlah nur sihat sepenuhnya dulu ye. Tq

      Delete
  99. kak saya lepas keguguran dlm 3mgu...boleh ka saya melakukan bersetubuh dgn suami saya?ada ka mst lepas 3 bln bru boleh bersetubuh dgn suami?ada kesan ka kak....terima kasih...email relpy farrahzeila_yanz@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam farrah,
      Takziah. Klau farrah dah betul2 sihat...insyaallah takde masalah jika bersama suami. Klau merancang untuk hamil dinasihatkan rehat untuk 6 bulan ye supaya kesihatan dalaman sembuh sepenuhnya....amin.

      Delete
  100. Salam kak engku, saya telah keguguran minggu ke 10, complete miscarriage. Tapi badan masih sakit-sakit, sendi-sendi mcm sakit gout dan rahang gigi rasa terkancing. Hari kedua saya sudah mandi basuh kepala tapi dgn air panas, tak mengapakah? Selama mana saya akan berpantang makanan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Takziah. Untuk hilangkan sakit2 yg di alami. Puan blh berurut n bertungku @ mkn jamu slps 2 minggu gugur. Padal mandi basuh kepala tu takde masalah. Berpantang mkn klau gugur bawah 3 bulan pantang mkn 2 minggu dah mencukupi, sebenarnya lagi lama jg mkn lagi bagus. Diri sendiri yg sihat, cergas n ceria...insyaallah.

      Delete
  101. salam kak engku,sy baru je keguguran pd hari ahad yg lpas dgn usia kandungan 2bln dan telah brkerja keesokkan harinya seperti biasa.skrg ni sy masih kluar darah sedikit dan dada sy semakin membengkak dan kdg kala akan mengeluar susu..bgaimana utk merawat dada sy ini?. dan adakah sy masih perlu berpantang?..dan pantang apa yg sy perlu lakukan kan?..utk pengetahuan kak engku slepas shj sy keguguran sy smakin kuat minum ais??..apakah kesan yg akan sy trima mlanggar pntang ini?..diharap kak engku dpt membantu sy kerana sy tinggl berjauhan dgn suami dan juga keluarga atas sbb keje.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Takziah. Bengkak payudara puan blh perah dan buang susu tu klau ada. Lama kelamaan susu akan kering dan payudara akan kembali normal.
      Puan masih perlu berpantang sama mcm ibu lepas bersalin cuma tempoh berpantang biasanya 2 minggu dah mencukupi. Dlm tempoh pantang tak blh minum ais. Tujuan berpantang adalah untuk kesihatan dalaman. Tq

      Delete
  102. salam kak... sye keguguran 4/3/12 baru ni.... sampai skrg 11/4/12 period tak dtg2 lagi... adakah normal??.... tapi 2,3 ari ni ...bdn sye tak sihat demam2.. mual dan pening2 ... adakah logik kalu saye mengandung semula selepas sebulan lebeh keguguran... sedangkan belum sempat period lagi??? tq kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Takziah. Akak nasihatkan ke mana2 klinik untuk pemeriksaan ye. Kemingkinan untuk hamil tu ada. Bykkan rehat ye. Tq

      Delete
  103. salam k.engku..
    sy nak tau ade ape2 perbezaan ke antara folic acid 4mg dgn 5mg? dulu sy ade amek yg 4mg yg khas untuk preparation 3bulan sblm mengandung..dan bulan ke 3 tu sy dah start pregnant malangnye sy keguguran. lepas tu sy continue dgn dos 5mg pulak tp sampai skang blm ade rezeki. mungkin dulu sy pregnant makan folic acid yg 4mg tu terjadi secara kebetulan kot atau macammane? - midnite..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Mekasih sudi tanya akak. Maaf pasal dos ubat nie di luar bidang kuasa akak. Jadi akak tak dapat nak komen apa2. Sory ye.....uhuhu.

      Delete
  104. salam kak engku, saya baru keguguran masa bayi berusia 6 minggu pada hari saya buat dnc saya dh termakan sotong celup tepung sbb saya xtaw mknn laut tmsuk dlm mknn pntg. so mcm mana eyh? ada effect x? setakat ni saya xrasa apa2 lg. lagi satu kalau gugur mcm saya ni bape lama kena berpantang. 6mgu xsmpi 2bln lagikn? ada org kata kalau nk bertungku kena lepas dr 2mgu bru blh. blh kak engku terangkan x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Slps gugur puan dinasihatkan pantang n bykkan rehat. Jika puan telah termkn sotong dan slps pengambilan puan takde apa2....rasanya insyaallah takde apa2.
      Biasanya gugur bawah 2 bulan, pantang 2 minggu dah cukup. Slps 2 minggu klau nak tungku kat perut dah boleh. Tq

      Delete
  105. salam kak engku sy bru keguguran pd 2/4/12 usi kandungan 6mggu..nifas berhenti 9/4...selepas itu sy telah bersama suami..sekarang sy kerap buang air kecil..adakah itu normal??dan sy belum dtg period..bilakah kitaran period akan bermula selepas keguguran...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Selpas gugur puan dinasihatkan pantang untuk 2 minggu. Bila dah bersama dan alami kerap kencing, akak nasihatkan buat ujian untuk kencing kotor ye. Kitaran haid yang normal 28 - 30 hari. Akak rasa was2 pulak dgn keguguran yg di alami. Tq

      Delete
  106. tq kak engku atas info..boleh sy tnye apa maksud kak engku tentang was2 atas keguguran yg sy alami?sebabnya pd 2/4 sy tersa sakit perut slepas itu turun darah..sy pergi klinik kesihatan untuk pastikan.pd hari yg sma jam 1 lbh semasa buang air besar keluar ketulan daging.sy prg hospital n ble doc chek die kte gugur sepenuhnya n dia telah ambil kantung yg tertinggl..sy diminta hadir pd 9/4 tp sy x hadir cz berada di kg..adakah sy akan mengalami sebrg mslh kak engku?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Akak was2 sbb tempoh masa hanya 9 hari je. Sepatutnya kena hadir ikut tarikh yg diberi oleh doktor. Mungkin doktor nak buat pemeriksaan rapi. Cuba dptkan tarikh yg baru kat hospital tu ye. Tq

      Delete
  107. salam kak ungku. saya telah mengalami keguguran kandungan 2 bulan pada 5/11/2011. saya telah berpantang selama hampir 3 bulan. sampai sekarang ini, saya masih belum hamil. period saya jadi tidak stabil. adakah ketika ini, saya masih perlu makan berpantang lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Berpantang slps gugur bwh 2 bulan, pantang 2 minggu dah mencukupi. Terpulang pd puan jika puan rasa ingin terus berpantang takde masalah, untuk kesihatan dan kebaikan puan juga. Untuk hamil puan harus sabar dan terus berusaha ye......Insyaallah. Mudah2an dipermudahkan amin.

      Delete
  108. maksud kak engku takut i2 bkn darah nifas ke?atau kemungkinan say x gugur?atau ade mslh dgn rahim sy.boleh ke sy minta untuk rawatan semula sebab doc 2 ckp 9/4 i2 tarikh last sy akn jumpa dia..sy keliru

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kemungkinan tetap ada. Lebih baik buat pemeriksaan. Sebagai seorang pesakit puan berhak dapatkan tarikh yg baru dan teruskan rawatan. Jangan keliru dan tangguh2 ye. Tq

      Delete
  109. tp kak engku sy ada wat prgnancy test n ngtf... mgkn de mslh ngan rahim sy.sy akn cbe dptkn rwtn.

    ReplyDelete
  110. salam kak engku..trma ksh atas jawapan yang dikemukakan. amin...tp sy nk bertanya..kenapa selepas gugur, haid saya jadi tidak stabil?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, sama2. Akak pun tak sure tp mungkin dlm proses pemulihan. Klau risau blh jumpa doktor dan dapatkan pemeriksaan. Tq

      Delete
  111. salam,

    kak engku, saya telah keguguran kandungan 2 bulan pada 23/4/12 dan dalam tempoh berpantang sekarang. adakah selamat sekiranya saya bercadang untuk pulang ke kampung di kota bahru, kelantan (menaiki kereta) dari KL dlm tempoh pantang 2 minggu tersebut?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Takziah. Ok boleh. Insyaallah takde apa2. Selamat berpantang n jg diri elok2 ye. Tq

      Delete
  112. salam..kak engku, sy dah 2 minggu xdtg bulan. ble wt test, negative..2 kali sy buat..pastu sy amek ubat utk bg period kluar..lepas smggu mkn, sy tgk darah klua..sy igt period..kmudian shari lepas tu kluar ketulan sebesar 2 jari..ble check kat doktor, die ckp sy pregnant sbnrnye..ketul yg kluar tu adelah sbhgian dr janin la..doktor scan masih ade lg sisa tisu..die minta sy buat dnc..mslahnye sy xboleh cuti lama..adekah ckup sekadar 4 hari rehat? n bhaya x kalo saya lakukan dnc seminggu lepas keluar ketulan tu.. terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Merancang keluarga adalah langkah terbaik. Jika lambat period bukan dgn cara ambik ubat untuk bg period dtg boleh selesaikan masalah. Jika mmg betul puan alami keguguran, puan mmg perlukan rehat sekurang2nya 2 minggu lagi lama lagi bagus. Tp jika puan rasa, puan sihat n bertenaga terpulang pd puan. DnC adalah satu tatacara yg dilakukan untuk mmbuang sisa yg ada. Jika lambat buang di khuatiri pendarahan berterusan dan lambat kering. Serta takut memudaratkan diri puan. Tq

      Delete
    2. mksudnye kalau sy skadar rehat 4 hari je mungkin xckup utk kembalikn ksihatan sy la ye kak..kalo lepas wt dnc, sy berpantang makan shj, xpkai stokin atau berurut,adekah mndatangkan kesan jngka panjang? tq

      Delete
    3. Iya, lebih kurang camtulah. Cara nak berpantang terpulang pd puan. Jika puan rasa cara berpantang yg betul patut diamalkan, jd berpantang betul2. .untuk kebaikan puan juga. Pakai stokin masa dlm pantang untuk elak dari kesejukan masa dlm pantang. Jika taknak pakai takde masalah. Berurut seelok2nya dilakukan spy dpt bantu betulkan peranakan. Tq

      Delete
  113. Salam Kak Engku.saya bru lepas keguguran bulan lepas.dalam pantang 44 hari..hari yang ke 30 saya sudah datang bulan semula.Kandungan saya masa keguguran dah sebulan 2minggu.Kak Engku sy sgt inginkan anak lagi.Boleh tak saya mengandung lagi lepas pantang ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Takziah. Boleh. Terus berusaha ye. Mudah2an cepat dpt bb. Insyaallah.

      Delete
  114. salam kak engku..sy da lpas nifas..skung da 26 ari tp sy msh x dtg period.knapa ya kak engku

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Mungkin belum sampai masa lagi. Sabar ye....

      Delete
  115. salam kak engku...nk tanya de x orang yang mengalami keguguran ketika kandungan berusia sebulan. kalau yang gugur berulang itu, apakah ubat atau cara untuk menguatkan rahim?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Ada dan mmg ramai. Klau alami gugur berulang mungkin salah satu punca sbb kencing manis. Jika alami gugur berulang, lbh baik dptkan pemeriksaan detail dr doktor. Tq

      Delete
  116. Salam kak engku,
    saya keguguran ketika kandungan berusia 5 bln, tapi saya gugur seperti bersalin normal sbb doctor kata baby da besar n ms scan jantung baby masih ada..baby lahir cukup sifat cuma terlalu kecik utk survive..skrg ni sy da 30 ari pantang tp br seminggu mkn jamu..sblm ni darah nifas keluar selama 2 minggu kemudian hanya keluar warna coklat..tp dari semalam darah mula keluar banyak dan perut terasa sakit...adakah ini normal?? sy ada tny nurse and dia ckp sy xbole mkn jamu sbb perut panas..for your information ini pengalaman pertama sy..

    ReplyDelete
  117. lupa sy nk bgtau..baby kua skali dgn karung..mula2 doc kata complete tp slps tu sy slalu skt perut..bila scan ada lg sisa2..so after that cuci..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam niza,
      Takziah. Gugur 5 bulan berpantang sama cam bersalin normal. Klau blh stop dulu mkn jamu ye. Jamu nie panas dan blh sbbkan bleeding. Bykkan rehat n teruskan berpantang ye. Tq

      Delete
  118. Salam kak engku,
    saya keguguran ketika kandungan 7 minggu. saya nak tahu apa makanan yang sesuai saya makan? selama 2 hari ni, saya cuma berlaukkan ikan bilis+nasi putih sebab takut nak berlaukkan makanan lain. kalau lapar, saya akan minum minuman panas+biskut kering dan minum banyak ai suam. saya pun tak tahu cara berpantang sebab saya tinggal jauh dari keluarga disebabkan ikut suami bekerja. dan ni merupakan kali pertama saya keguguran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Takziah. Terima kasih sudi tanya akak. Untuk pengetahuan puan, akak ada pos entri menu diet dlm pantang. Insyaallah dpt jd panduan. Berpantang jgn menyeksa diri tak mkn itu n tak mkn ini. Ambillah mkn yg berkhasiat. Barulah bdn cergas dan ceria. Bykkan rehat n sabar byk2 ye. Tq

      Delete
    2. terima kasih banyak2 atas nasihat kak engku. boleh saya bertanye, dlm tempoh berpantang ni, blh x saya mengambil set produk selepas bersalin untuk memulihkan dalaman saya?

      Delete
  119. Salam kak, saya kegugurn pd 23/4/2012 ktika kandungn 6weeks.. N doktr kta complete dh gugur tk de yg tinggl..Prlu kh saya brpantang?mknn apa yg tk dpt sya mkn? Tak bolehkh saya 'brsma' suami?hari ahad lepas sya ada brmain badminton, adakh ia mrbhya bg kdaan sya yg tlh 2mgu kegugurn?trima ksh kak ats jwpnnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Takziah. Gugur samada buat dnc atau tidak mmg perlu berpantang. Cuma tempoh pantang 2 minggu dah cukup. Klau nak sama suami tunggu dulu, klau boleh lps 40 hari gugur ye. Bersukan boleh aje klau puan rasa bdn sihat. Dlm masa pantang cuba elak ambil mknan yg sejuk2 tu je. Tq

      Delete
  120. salam kak engku..sblm ini sy pernah tnye kak engku knapa sy kerap buang air kecil n kak engku nasihatkan sy untuk pergi cek tkut kencing kotor.smlm sy dah g hospital n kencing sy ok...tp kak engku sy mula mual2..n xleh mkn nasi..mkn je muntah..kepala sy rase melayang jew..bdn cm x sht..kenapa dgn sy ye kak engku..nak kte sy prgnant semula semalam sy wat upt tp negatif...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Akak nasihatkan bykkan rehat. Ada masa cara bidan pergi berurut ye. Insyaallah dpt bantu. Tq

      Delete
  121. ASKUM KAK ENGKU,saya ingin b'tanya sedikit...untuk pengetahuan kak engku saya bru sahaja mndrikan rumah tngga pada bulan 3 (10 mac 2012) lalu..start lpas nikah smpai sekarang period saya x datang....last period sy pada 24-02-2012....oleh kerana lewat datang period sy telah mbuat ujian UPT pada hujung bulan 3...namun halisnya agak samar2 kerana garisan pada UPT itu t'dapat pudar pada grisan kedua...pada awal bulan 5 bru2 ini sy tlah m'buat ujian sekali lagi dan hasilnya negatif....pada 8 may 2012 saya mengalami tanda2 period....adakah ianya serius??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam,
      Tahniah. Selamat pengantin baru...harap masih belum terlewat ucapan dari akak. Boleh akak tahu apa tanda2 period yg dialami? Tq

      Delete
    2. thankz cz wish utk sy....erm sy dh mula rasa sakit cm nak senggugut n dah da tnda coklat2....ia perkara biasa ke kak??cz ari 2 sya da p klinik nk buat ujian upt n ujian 2 tetap samar2 katanya n mybe hormon x stabil...

      Delete
    3. Sama2, ada buat scan kat mana2 clinik tak? Klau confirm pregmant mungkin dah nampak walaupun ujian upt samar2.

      Delete
    4. sy blum p scan lg...ok xpe nti sy try p scan....walaupn awl still lh p scan ek...cz da org ckp nti x nmpak...pe2 pn thankz ek kak engku

      Delete
    5. ok, nanti dah scan inform akak ye. Tq

      Delete
  122. salam..ingin bertanya,berapa tempoh masa/harikah untuk semua darah beku/ketulan daging keluar semuanya dari rahim sampai dia betul2 dah trun semuanya..tq k engku

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Bergantung pd cara puan berpantang. Kekdg bila darah beku tu byk mungkin sisa tak keluar habis. Jd kena confirm dgn doktor melalui scan. Biasa dlm 2 minggu darah dah kering. Insyaallah.

      Delete
  123. -midnite-
    sala k.engku..npe still sakit walau da abes period.sy tak pernah mcm neh.selalu senggugut pun on 1st day..takla sakit sgt pun.ini due hari di hujung period sy sakit pinggang..duduk ke berdiri ke sakit sgt..lagi stu ade tak kes baru je abes period trs pregnant? (sblm tbe waktu subur)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Untuk hilangkan sakit mkn pandol 2 biji ye. Blh bertungku...insyaallah dpt kurabgkan sakit. Pregnant sblm waktu subur mungkin blh berlaku. Klau perlu blh buat upt sendiri. Tq

      Delete
  124. salam kak engku,saya zalina baru buat d&c pada 11/5/12 kerana karung bayi masih tertinggal(missed miscarriage).saya mengalami spoting selama 20 hari sebelumnya.usia kandungan dalam 13 minggu.selepas pulang kerumah saya sakit semasa membuang air kecil dan pergi keklinik swasta doktor beri pcm dan antibiotik untuk 5 hari kerana terdapat luka terkena alat semasa d&c.darah nifas saya tidak terlalu banyak.ini kali kedua saya keguguran tapi kali pertama tanpa d&c sebab complete.setakat ni saya berpantang makan dan mandi air suam.berapa lama harus berpantang, adakah seperti bersalin?bolehkah saya minum air gamat,jamu serta bertungku dan berurut.terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam zalina,
      Takziah. Akak nasihatkan rehat untuk 6 bulan ye. Berpantang mkn dlm 2 minggu dah cukup. Tp klau dpt pantang lbh lama lagi bagus. Untuk gamat, jamu n bertungku tunggu dulu. Berurut takde masalah. Boleh aje. Mandi air suam tu ikut keselesaan. Tq

      Delete
  125. salam k.engku sy baru keguguran yang ke2 risiko untuk sy mengandung lagi adalah lama...pastu sy ada kuar darah coklat sbb dh lebih 2 minggu gugur tapi bau busuk kenape iye boleh jelaskan ke nape

    ReplyDelete
  126. sy takut sbb yang pertama kali gugur sbb sy aktif sgt ngan sy x tahu sy mengandung...tapi masa ni kena DnC tapi yang keduan ni x kena DnC sbb baby kuar suma.....sbb ape iye sy gugur adakah sbb sy mengandung selepas gugur n DnC cepat sgt atau pun rahim sy x sihat sgt

    ReplyDelete
  127. salam,
    Takziah. Selepas gugur puan mmg dinasihatkan rehat selama 6 bulan. Slps gugur atau bersalin darah nifas akan akan keluar. Berpantang dgn betul akan bantu rahim cepat kecut dan bdn pulih dgn sepenuhnya. Darah nifas mmg akan berbau tp jika ia berbau busuk lbh baik puan berjumpa doktor untuk pemeriksaan. Tq

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Borang Pesanan

Nama:
Email:
No. Tel:
Alamat Penghantaran:
Produk:
Kuantiti:
Harga Anda:
Brg Nak Bila?:

Isikan Je Harga Yang Anda Inginkan, Asalkan Harga Tu LOGIK, Pasti Kak Engku Setuju. Kat Engku Akan Memberi Respon Secepat Yang Mungkin....Insya Allah.


Click here to create your own form.

Mesej & Cadangan

Nama:
Email:
Mesej:

Kak Engku Mengalu-alukan Sebarang Cadangan & Soalan.


Put a website form like this on your site.