"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

28 December 2010

Tidur Ketika Hamil

Posisi Tidur Terbaik Semasa Kehamilan

Pakar-pakar perubatan menganjurkan supaya selepas minggu ke 16 kehamilan, sebaiknya ibu hamil tidur dengan posisi miring ke sisi kiri kerana posisi ini membuatkan bayi anda mendapat pengaliran darah dan makanan yang lebih.

Ia disebabkan adanya vena besar (inferior vena cava) di bahagian belakang sebelah kanan tulang belakang yang mengembalikan darah dari tubuh bahagian bawah ke jantung. Posisi ini juga dapat membantu ginjal untuk membuang sisa produk dan cairan dari tubuh ibu dan mengurangkan pembengkakan pada kaki, pergelangan kaki dan tangan.

Untuk tidur dengan posisi miring yang lebih selesa, anda boleh meletakkan bantal di antara paha anda dan satu di punggung anda. Atau anda boleh mendapatkan bantal tidur yang khusus untuk ibu hamil.

Tidur posisi miring ke kanan juga baik dan anda boleh mengubah posisi miring ke kanan dan ke kiri untuk membuatkan tidur anda lebih selesa.

Tidur Dengan Posisi Terlentang

Selepas minggu ke 16 kehamilan, adalah digalakkan ibu hamil supaya tidak tidur terlentang kerana posisi tidur ini menyebabkan anda meletakkan seluruh berat rahim ke bahagian belakang, usus, dan inferior vena cava. Tidur dalam keadaan posisi terlentang juga dapat meningkatkan risiko sakit pinggang, buasir, gangguan pencernaan, dan mengganggu pernafasan dan peredaran darah. Posisi tidur terlentang pada trimester kedua dan ketiga juga dapat mempengaruhi tekanan darah. Terdapat sesetengah wanita yang menunjukkan penurunan tekanan darah yang membuatkan mereka berasa pening kepala.

Selain itu, terdapat juga mereka yang mengalami peningkatan tekanan darah. Sekiranya ibu hamil yang mempunyai tekanan darah yang tinggi, adalah amat tidak digalakkan untuk tidur dengan posisi terlentang.

Jika anda terbangun pada waktu malam dan mendapati anda sedang terlentang, jangan bimbang. Anda tidak melakukan sesuatu yang mencederakan bayi anda. Kembali saja ke posisi miring.

Tips Mengatasi Kesulitan Tidur Semasa Kehamilan

Posisi Tidur Yang Selesa

Faktor yang terpenting untuk dapat tidur dengan selesa adalah tidur dalam posisi tidur yang terbaik untuk anda. Posisi tidur terbaik yang dianjurkan sepanjang tempoh kehamilan adalah posisi tidur miring ke sisi kiri anda. Ini dapat membantu meningkatkan pengaliran darah, oksigen dan nutrisi kepada plasenta.

Mandi Dengan Air Panas

Mandilah dengan air panas (tidak terlalu panas) dengan sabun yang wangi. Rasa segar akan membantu anda bersiap untuk tidur.

Hindari Terlalu banyak Makan Sebelum Tidur

Ibu hamil sering kali berasa ingin makan sesuatu pada malam hari. Tetapi berhati-hatilah kerana ia akan mempengaruhi tidur anda. Cubalah untuk menghindari makan yang banyak atau terlalu kenyang sebelum tidur. Anda dapat mengantikannya dengan makanan ringan yang lain atau dengan segelas susu panas. Ia adalah untuk mengurangkan rasa tidak selesa di ulu hati atau perut anda yang juga akan mempengaruhi waktu tidur anda.

Minum Segelas Susu Panas

Ia akan membantu anda untuk tidur nyenyak kerana susu mengandungi asid amino tryptophan yang meningkatkan kadar serotonin ke dalam otak yang akan membantu anda untuk tidur.

Berjimak

Berjimak dengan pasangan anda juga merupakan salah satu cara yang baik untuk memberikan rasa relax dan santai buat anda. Tetapi jika berasa tidak mahu melakukannya, mintalah pasangan anda untuk memberikan urutan yang lembut sehingga anda berasa lebih tenang dan bahagia kerana dimanjakan.

Latihan Menarik Nafas

Latihan menarik nafas yang teratur dapat membantu mengurangkan ketegangan otot dan membantu anda untuk tidur lebih baik. Carilah posisi yang selesa untuk anda duduk, berdiri ataupun berbaring, lalu tariklah nafas melalui hidung secara perlahan dan tahan nafas selama 1-2 saat. Kemudian hembus dan keluarkan nafas melalui mulut secara perlahan-lahan. lakukan beberapa kali.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Borang Pesanan

Nama:
Email:
No. Tel:
Alamat Penghantaran:
Produk:
Kuantiti:
Harga Anda:
Brg Nak Bila?:

Isikan Je Harga Yang Anda Inginkan, Asalkan Harga Tu LOGIK, Pasti Kak Engku Setuju. Kat Engku Akan Memberi Respon Secepat Yang Mungkin....Insya Allah.


Click here to create your own form.

Mesej & Cadangan

Nama:
Email:
Mesej:

Kak Engku Mengalu-alukan Sebarang Cadangan & Soalan.


Put a website form like this on your site.