"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

09 December 2010

Makanan Selamat Untuk Ibu Hamil

Bagi ibu hamil persoalan tentang makanan harian yang boleh atau tidak diambil sering kali menjadi perhatian mereka. Ia juga selalu menjadi perdebatan di kalangan ibu hamil. Jesteru bagi merungkai lagi jawapan kepada persoalan ini, beberapa perkara yang berkaitan dengan pemakanan ibu hamil akan cuba dirungkai.

1. Selamatkah ibu hamil mengambil daging segar yang diberikan suntikan antibiotik?

Jawapan:

Jumlah antibiotik daripada daging yang melalui janin amat sedikit jumlahnya. Disarankan ibu hamil agar mengambil daging organik untuk mengelakkannya. Ini kerana, mengambil daging yang disuntik dengan antibiotik dikhuatiri dapat menyumbangkan bakteria yang kalis antibiotik.

Berdasarkan kajian yang dijalankan menunjukkan merawat haiwan dengan antibiotik boleh menyebabkan perkembangan bakteria yang kalis antibiotik. Namum tiada kajian yang boleh dikaitkan secara spesifik mengenai masalah ini dengan komplikasi wanita hamil.


2. Selamatkah menggunakan ketuhar gelombang mikro untuk memasak sewaktu hamil?

Jawapan:

Tiada kajian kukuh yang dapat menyokong perkaitan penggunaan ketuhar gelombang mikro dengan waita hamil. Memanaskan makanan di dalam ketuhar jenis ini tidak mendedahkan ibu hamil dengan apa-apa jenis radiasi.

Apatah lagi, penghasilan ketuhar gelombang mikro ketika ini semakin baik. Jarang sekali hendak dilihat kesan kebocoran radiasi yang berlaku. Ia berbeza bagi ketuhar mikro gelombang yang telah rosak dan telah lama. Ia mungkin mengalami kebocoran radiasi.

Cara memastikan ketuhar gelombang mikro anda masih selamat digunakan atau sebaliknya. Cuba ambil sehelai kertas dan letakkan di tengah pintu dan tutup kembali pintu ketuhar gelombang mikro. Cuba tarik kertas tadi, sekiranya ia mudah ditarik bermakna penebat pintu ketuhar mikro gelombang anda bermasalah. Selagi penebat itu belum diganti, jangan gunakan ketuhar itu.

Sungguhpun penebat pintu ketuhar anda masih elok, elakkan berdiri berdekatan dengannya. Namum, belum ada kajian terperinci yang dijalankan untuk mengaitkan adakah terdedah dengan gelombang mikro memberi kemudaratan kepada janin dalam kandungan.


3. Selamatkah mengambil coklat yang berlebihan sewaktu hamil?

Jawapan :

Sebenarnya, coklat juga mengandungi kafein. Namum tiada bukti yang dapat menyatakan pengambilan kafein yang sederhana memberi kemudaratan kepada wanita hamil. Terdapat juga bukti yang menyatakan coklat berkesan terhadap neurotransmitter di dalam otak anda yang mana ia memberi persaan selesa.

Namun, istilah banyak itu juga perlu diperjelaskan. Sebenarnya selamat untuk mengambil coklat ketika hamil. Tetapi pasti anda tidak mahu mengambilnya secara berlebihan. Ini kerana, ia boleh membuang kebaikan makanan yang berkhasiat yang lain malah ia membekalkan kalori tambahan dalam tubuh. Keadaan ini membuatkan berat badan anda bertambah. Sebab lain adalah di dalam coklat mengandungi kafein. Secara umumnya, ibu hamil perlu mengambil sekurang-kurangnya bawah 200mg kafein setiap kali.


4. Selamatkah mengambil makanan pedas sewaktu hamil?

Jawapan :

Selamat sebenarnya mengambil makanan pedas sewaktu hamil. Namum, ia bergantung kepada kehendak anda sendiri. Makanan yang terlalu pedas boleh membuatkan anda berasa tidak selesa. terutama di akhir-akhir trimester kehamilan.

Ia boleh mengundang masalah pedih ulu hati di kalangan wanita yang mengalami masalah pedih ulu hati di awal kehamilan mereka. Makanan pedas juga sebenarnya selamat untuk bayi anda. Namum, bagi yang kurang biasa ia boleh menyebabkan anda kurang selesa. Makanan yang pedas ini juga boleh menjadi pemangkin kepada masalah pedih ulu hati yang dialami oleh ibu hamil.

3 comments:

  1. salam kak engku....
    saya nk tnya....
    now sy dh ngandung 7bln....
    sy sllu jer sakit n lenguh2 kat kaki kanan...
    lenguh2 n sakit2 kat pinggang,pinggul,peha,betis...
    sblh kanan sahaja.....
    nie dh 3hari sy jd cmnie...
    adakah ianya normal bg ibu2 mengandung?
    adakah cara nk kurangkan or atasinya?
    nk bdiri pn susah...

    ReplyDelete
  2. salam, mekasih sudi bertanya. Waktu mengandung memang banyak dugaan dan masalah yang dihadapi. Mesti banyak sabar dan hadapi dgn tabah. Keadaan yang puan alami nie adalah normal. Dan mungkin hilang selepas bersalin nanti.Untuk atasi masalah nie, dinasihatkan supaya mengambil panadol sebanyak 2 biji, melakukan urutan ringan di bahagian yang sakit dan menyapu minyak panas yang sesuai di tempat yang sakit. Bantuan dari suami amatlah diharapkan. Puan juga disarankan supaya minum susu 2 - 3 kali sehari. Mekasih.

    ReplyDelete
  3. thanks sudi jwb keraguan saya....
    baru2 nie sya d check kat klinik....
    doc bgtau sya sakit sbb abdomen sya lembut...
    doc da bg ponstan n ubat kalsium...
    klu tiap kali sakit sya makn ponstan ada x efek pd baby?
    skrg sya dh xleh jalan....
    bila saya solat sakit tu akan efek kat bhgn hdpn bwh perut sblh kanan plak....
    thn depan saya dh nk mula keja...
    saya buntu cmner nk keja dlm keadaan cmnie....
    lgpn sya dan suami jauh...
    dia d ngri lain dan saya d ngri lain....

    ReplyDelete