"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

07 May 2010

Makanan Penurun Darah Tinggi

Hipertensi atau tekanan darah tinggi memang menyerang ibu hamil jika dibiarkan. Keadaan ini boleh membahayakan kesihatan ibu dan juga bayi. Kerana itu penting untuk anda memantau agar tekanan darah sentiasa stabil sepanjang kehamilan. Dalam pada itu, ada kajian mendapati beberapa jenis makanan sesuai diamalkan bagi membantu menurunkan kadar tekanan darah tinggi. Mungkin anda boleh mecubanya bagi mengatasi masalah hipertensi anda. Berikut antara jenis makanannya.
  • Coklat - Coklat memang enak dimakan. Hanya sedikit coklat sudah cukup mengandungi magnesium yang membantu melancarkan pengaliran darah dan menurunkan tekanan darah. jika tidak suka makan coklat, anda boleh cari makanan lain yang turut mengandungi magnesium seperti bayam, avokado, gandum dan sebagainya.
  • Pisang - Buah ini membekalkan sumber zat pottasium yang membantu menurunkan tekanan darah dan mengurangkan pembekuan cecair dalam tubuh. Kandungan yang sama boleh anda jumpai dalam kismis, bayam dan yogurt.
  • Ikan - Kandungan omega 3 dalam ikan membantu melancarkan aliran darah dan mengurangkan risiko tekanan darah tinggi. Namum, hindari ikan yang mengandungi kadar merkuri yang tinggi seperti tuna dan makarel.
  • Oren - Kaya dengan vitamin C yang membantu mengurangkan penyempitan arteri dan menurunkan tekanan darah. Anda boleh juga dapatkan sumber vitamin C daripada anggur, kiwi dan strawberi.

No comments:

Post a Comment