"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

04 May 2010

10 Perkara Tentang Bayi Perlu Ibubapa Ketahui

Susu ibu makanan terbaik untuk bayi yang berusia hingga 6 bulan
Jika bayi anda mengalami cirit birit, susu ibu adalah antibiotik terbaik untuknya. Oleh itu, berikan susu ibu kepada bayi anda kecauli anda tidak ada pilihan lain lagi.

Perlukah bayi diberi air masak mati?
Sebenarnya tidak begitu perlu kerana dalam susu ibu atau susu formula yang anda berikan itu sememangnya sudah ada kandungan air.

Pemakaian lampin pakai buang sering dikaitkan ruam
Sebenarnya bukan hanya ruam, pemakaian lampin pakai buang juga mendedahkan bayi kepada risiko berlakunya infeksi pada saluran kencing dan ruam di bahagian punggung bayi.

Buang air besar
Bayi yang menghisap susu ibu akan membuang air besar beberapa kali dalam sehari, bila usia semakin meningkat, buang air besar selang sehari masih normal. Najisnya juga tidak keras dan sukar untuk mengeluarkannya.

Bayi yang sering menghisap jari sering dikaitkan dengan tidak puas susu
Jika ini berlaku pada bayi anda, pastikan bahawa dia mendapat susu secukupnya. Jika sudah mendapat secukupnya susu tapi masih menghisap jari, kenal pasti puncanya.

Tumbuh gigi pada usia berbeza adalah normal
Ada yang tumbuh seawal usia 3 bulan dan ada yang belum tumbuh sampai usia 1 tahun. Kedua-dua keadaan ini adalah normal dan sihat. Bagaimanapun kebanyakkan bayi tumbuh gigi pada usia tujuh bulan. Ibubapa sering mengaitkan tumbuh gigi dengan demam, selsema dan cirit birit. Sedangkan ia tidak ada kaitan, sebaliknya ia berpunca daripada jangkitan bakteria atau vitus. Bagaimanapun, pertumbuhan gigi tersebut boleh menyebabkan daya tahan tubuh bayi menurun sehingga memudahkannya mendapat infeksi (jangkitan). Jika demamnya sampai 38 darjah celcius ketika giginya tumbuh, bawa berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut.

Anak hanya akan bersedia ke tandas untuk buang air bergantung pada usia dan kesediaannya untuk ke tandas.
Umumnya, si kecil anda akan secara beransur-ansur dapat mengawal untuk buang air kecil dan besar apabila usianya semakin meningkat. Ibu yang bijaksana akan memerhatikan perkembangan anaknya dan tahu bila waktunya anak perlu ke tandas. Sambil itu, sentiasalah memberikan galakkan.

Menggigit kuku tanda si kecil mengalami tekanan
Hal ini lebih sering terjadi pada anak yang mudah cemas, takut dan tidak pandai bersosial dengan kawan-kawannya yang lain. Dia mula menggigit kalau merasa tertekan. Misalnya ketika mula masuk ke sekolah, menonton filem yang menakutkan. Memarah atau menghukum anak yang menggigit kuku tidak akan menghentikan tabiatnya itu, sebaliknya menambahkan lagi tekanan yang dialaminya. Cara terbaik, membantunya cari punca tekanan dan cubalah membantunya.

Bayi menjatuhkan dan membuang sesuatu
Sekitar usia setahun bayi belajar menjatuhkan sesuatu (mainan, makanan dan lain-lain). Mereka menangis bila tidak mendapatkannya kembali. Bila anda membantunya dengan cara mengembalikan barang tersebut, ia akan menjatuhkannya kembali. Ia menyebabkan si manja anda berfikir hal itu adalah permainan yang menarik. Penyelesaiannya, bawa dia duduk di lantai kalau berkelakuan demikian supaya dia bebas bermain. Jika dia mula membuang makanannya, jauhkan makanan dan ajaknya bermain. Tunggu hingga dia ingin makan semula baru beri kerana memarahi anak kerana membuang makanan tidak menyelesaikan masalah.

Bila sebaiknya anda membawa anak berjumpa doktor?
Biasanya anda disarankan untuk segera menghubungi doktor bila bayi anda menunjukkan sebarang perubahan seperti tiba-tiba menjadi pucat, meragam, menangis, tidak mahu tidur dan kelihatan letih dan mengantuk atau tidak aktif secara tiba-tiba.

No comments:

Post a Comment