"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

16 January 2010

Panduan Pemakanan Untuk Pencegahan Anemia

Ibu hamil yang mengalami anemia perlu mengamalkan panduan berikut:


A) Tingkatkan Pengambilan Makanan Yang Kaya Dengan Zat Besi


Zat besi terdapat dalam daripada sumber haiwan dan tumbuh-tumbuhan. Walau bagaimanapun zat besi yang terdapat dalam makanan daripada sumber haiwan seperti daging merah dan makanan laut mudah diserap oleh tubuh puan berbanding dengan zat besi yang terdapat dalam tumbuh-tumbuhan.

Oleh itu puan dinasihatkan supaya makan makanan ini sekurang-kurangnya 4 kali dalam seminggu. Terdapat banyak jenis makanan yang mempunyai kandungan zat besi yang tinggi dan puan boleh memilih mengikut selera dan keperluan seperti di bawah:


Makanan Sumber Haiwan


Jenis / Saiz Hidangan / Berat / Kandungan Zat Besi / Pengambilan 1 Minggu


Daging / 2 keping saiz kotak mancis / 60 gm / 1.2 mg / 6 – 8 keping


Ayam / 1 ketul paha saiz sederhana / 60 gm / 0.5 mg / 3 – 4 ketul


Hati, Pedal Ayam / 1 ketul / 22 gm / 2.2 gm / 1 ketul (2 lobar)


Hati lembu / 1 keping saiz kotak mancis / 30 gm / 2.5 gm / 1 keping


Kerang / 20 biji / 50 gm / 4.1 gm / 20 biji


Ikan / 1 ekor saiz sederhana / 36 gm / 0.9 gm / 3 – 4 ekor


Ikan bilis / 1 sudu makan / 1 sudu makan / 0.05 gm / 5 sudu makan



Makanan Sumber Tumbuh-Tumbuhan


Jenis / Saiz Hidangan / Berat / Kandungan Zat Besi / Pengambilan 1 Minggu


Peria / 1 cawan / 125 gm / 7.3 mg / 7 cawan


Kangkung / 1 cawan / 78 gm / 4 mg / 7 cawan


Bayam / 1 cawan / 54 gm / 2.3 mg / 7 cawan


Taugeh / 1 cawan / 87 gm / 1.5 mg / 7 cawan



B) Tingkatkan Pengambilan Vitamin C


Kadar penyerapan zat besi yang terdapat dalam makanan sumber tumbuh-tumbuhan seperti bijirin, kekacang, buah-buahan dan sayur-sayuran adalah lebih rendah berbanding dengan kadar penyerapan zat besi daripada dengan kadar penyerapan zat besi daripada sumber haiwan. Oleh itu untuk meningkatkan kadar penyerapan zat besi daripada sumber bijirin, kekacang dan sayur-sayuran, puan digalakkan untuk makan makanan tersebut bersama dengan makanan yang kaya dengan vitamin C.

Selain daripada itu, kehadiran makanan daripada sumber haiwan seperti daging dan ikan juga boleh meningkatkan penyerapan zat besi daripada bijirin, kekacang dan sayur-sayuran. Kandungan vitamin C yang boleh meningkatkan kadar penyerapan zat besi.



Kandungan Vitamin C Dalam Buah-Buahan


Makanan / Saiz Hidangan / Berat / Kandungan Vitamin C


Jambu Batu / 1 potong / 64 gm / 97 mg


Buah Kiwi / 1 biji / 87 gm /65 mg


Limau Manis / 1 biji / 134 gm / 30 mg


Limau Nipis / 1 biji / 73 gm / 17 mg


Mangga / 1 biji / 232 gm / 30 mg


Nenas / 1 potong / 106 gm / 16 mg


Belimbing Besi / 1 biji / 113 gm / 26 mg


Tembikai / 1 potong dengan kulit / 40 gm / 2.2 mg


Buah Betik / 1 potong tanpa kulit / 159 gm / 112 mg



C) Kawal Pengambilan Makanan Yang Menghalang Penyerapan Zat Besi


Puan dinasihatkan supaya mengawal pengambilan teh atau kopi kerana minuman ini mengandungi tanin yang boleh menghalang penyerapan zat besi daripada sumber bijirin, kekacang dan sayur-sayuran.


Jika Puan teringin untuk meminum teh atau kopi, minuman tersebut boleh diminum 2 jam selepas waktu makan utama untuk mengelakkan gangguan ke atas penyerapan zat besi. Puan digalakkan untuk minum jus buah-buahan bagi mengantikan teh atau kopi untuk meningkatkan penyerapan zat besi.


Begitu juga dengan kalsium yang terdapat di dalam susu dan hasil tenusu. Ia juga merupakan bahan yang boleh merencat penyerapan zat besi daripada sumber haiwan. Oleh itu sila pastikan puan minum susu 2 jam selepas waktu makan utama. Waktu terbaik untuk minum minuman bersusu adalah waktu minium pagi, minum petang dan sebelum tidur iaitu 2 jam selepas waktu makan utama.


Makanan-makanan lain yang mengandungi bahan yang boleh merencat penyerapan zat besi adalah seperti di bawah. Puan dinasihatkan agar mengatur pengambilan makanan tersebut supaya ia tidak mengganggu penyerapan zat besi.



Jenis Makanan – (Bahan Perencat Penyerapan Zat Besi)


Oat dan Gandum Bijirin Penuh – (Fitat)


Teh, Kopi , Koko – (Polifenol dan Tanin)


Susu dan Hasil Tenusu – (Kalsium)


Kuning Telur – (Fosvitin)



D) Amalkan Pengambilan Hematinik


Ibu hamil yang datang mendapatkan perkhidmatan di klinik kesihatan kerajaan akan dibekalkan dengan pil suplemen yang terdiri daripada zat besi, asid folik, vitamin C dan vitamin B kompleks. Pil-pil suplemen ini akan meningkatkan paras hemoglobin dalam darah puan dan boleh mencegah puan daripada mengalami anemia.


Pengambilan pil suplemen ini boleh menimbulkan kesan mual, loya atau sembelit dan warna najis puan juga akan bertukar ke warna kehitaman. Oleh itu puan jangan risau kerana ini menandakan bahawa pil suplemen berkenaan telah diserap dengan begitu baik ke dalam tubuh puan. Teruskan pengambilan pil suplemen ini mengikut dos dan kekerapan yang disarankan oleh anggota kesihatan.



Panduan Pemakanan Bagi Ibu Vegetarian


Sekiranya puan seorang vegetarian, puan berisiko untuk mengalami anemia kerana kebanyakkan makanan puan terdiri daripada sumber tumbuh-tumbuhan yang mempunyai kadar penyerapan zat besi yang rendah. Oleh itu untuk meningkatkan penyerapan zat besi daripada sumber bijirin, kekacang dan sayur-sayuran, puan dinasihatkan supaya meningkatkan pengambilan makanan yang kaya dengan vitamin C seperti buah-buahan dan sayur-sayuran.



2 comments:

  1. saya ingin tahu waktu terbaik untuk mengambil pil zat besi iaitu waktu selepas makn atau sebelom mkn??maksudnye jika selepas makan berapa lame tempoh selang untk mkn pil zat besi tersebut...ini kerana saya mengalami loya jika ambil pil zat besi sebelom mkn??

    ReplyDelete
  2. salam,
    kak, saya mengambil Calcium Lactate berserta Iron yang diberi oleh gyno secara serentak. adakah ini turut menyumbang kepada penurunan HB dlm darah saya? (fyi bulan lepas kadar HB saya 10.5 yg terkini 10.7)

    ReplyDelete