"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

22 December 2011

Masalah Biasa Dalam Pemberian Makanan Bayi

Dari masa ke semasa, setiap bayi akan menghadapi masalah berkaitan dengan pemberian makanan. Masalah tersebut mungkin membimbangkan serta menyusahkan ibu bapa dan seisi keluarga. Misalnya, mereka tidak dapat tidur dengan lena; bayi cerewet dan tidak ingin makan ataupun bayi mengalami masalah penghadaman.

Namun, masalah pemberian makanan dan masalah gastrousus adalah normal dan mudah diuruskan sekiranya anda mengenali tanda-tandanya.

Di harap maklumat dan tip-tip ini dapat membantu anda menikmati setiap detik keemasan dengan bayi anda

Menjaga bayi juga bererti memberikan mereka permulaan yang paling baik dalam hidup dari setiap aspek. Ini termasuk menyediakan persekitaran yang terbaik dari segi kesihatan, pemakanan dan pendidikan untuk membolehkan bayi membesar, berkembang dan belajar.


Pemakanan Yang Baik Penting Untuk Sistem Penghadaman Yang Sihat

Pemakanan, kesihatan dan sistem penghadaman mempunyai perkaitan yang sangat penting. Tanpa sisitem penghadaman yang sihat, zat-zat akan hilang melalui keadaan seperti cirit birit dan sembelit, dan ini akan menjejaskan kesihatan keseluruhan.

Banyak faktor dalam diet bayi anda memberi sumbangan kepada sistem penghadaman yang sihat, terutamanya faktor-faktor yang menyokong pertumbuhan bakteria bermanfaat Bifidobakteria, yang menduduki usus anak anda.

Susu ibu memberikan bayi permulaan yang terbaik. Justeru, penyusuan ibu secara ekslusif disarankan untuk sekurang-kurangnya 6 bulan yang pertama.

Akhir sekali, jangan salahkan diri anda apabila menghadapi masalah pemberian makanan. Kebanyakan masalah itu berlaku untuk tempoh sementara sahaja dan bukan masalah kesihatan yang serius. Tetapi, jika masalah berterusan, berulang dengan kerap ataupun anda berasa risau, jumpalah doktor atau professional kesihatan dengan segera.

2 comments:

  1. Isteri saya ada bagi baby kami sekarang 6 bulan makan bubur campur ayam. Ok ker? Atau tahap usia dia belum boleh bagi ayam? Sekarang isteri saya fully breastfeed tapi katanya lepad anak start makan susu dia jadi kurang.

    Newborn checklist for expecting mother

    ReplyDelete
  2. zulkifhri: pada awal usia begini, tujuan bagi baby makanan tambahan adalah sekadar utk mengenalkan baby ngan makanan tersebut dan bukannye utk mengenyangkan baby, so cukup sekadar bagi baby mengenal rasa manis, masin dsbnye. pastikan makanan betul betul halus kerana perut baby masih belum boleh menerima makanan yg pejal. tq

    ReplyDelete