"Untuk Respon Pantas, WASAP Je Kak Engku"

019 2077 643 (Nak Tanya Soalan)
019 366 7525 (Nak Order Barang)
KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah dan Semestinya ORI.

17 May 2012

10 Panduan Hamil Sihat

Info

Tabung Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNICEF) memberikan sanjungan kepada ibu atas sumbangan mereka ke arah melahirkan generasi masa depan yang cergas dan sihat. Dianggarkan kira-kira 350,000 wanita dan kanak-kanak perempuan mati akibat komplikasi mengandung dan melahirkan anak setiap tahun, sedangkan kematian itu mungkin boleh dielakkan. Setiap kehamilan adalah indah. Berikut 10 panduan kehamilan sihat dan bersalin selamat yang boleh diamalkan.

1. Semua ibu hamil perlu mendapatkan maklumat berhubung kehamilan dan risiko jangkitan daripada penyakit yang berpunca daripada hubungan kelamin seperti HIV.

2. Memastikan tubuh badan sihat dan cergas, lantaran keadaan itu dapat mengurangkan risiko penyakit sama ada ibu atau bayi dikandung.

3. Semua wanita hamil memerlukan sekurang-kurangnya empat lawatan penjagaan prenatal untuk membantu memastikan kehamilannya kelak selamat dan sihat.

4. Ibu hamil dan ahli keluarga terdekat perlu mengetahui tanda bersalin atau amaran sekiranya berlaku sebarangan komplikasi ketika hamil. Tahu di mana perlu mendapatkan rawatan jika timbul sebarang masalah.

5. Ketika bersalin, ibu hamil dan keluarga terdekat perlu memastikan kelahiran dibantu oleh bidan berkemahiran.

6. Penjagaan yang baik selepas bersalin untuk ibu dan bayi, mengurangkan sebarang risiko dan komplikasi. Bantuan daripada keluarga terdekat, amat diperlukan ketika menyambut kelahiran anak.

7. Keganasan terhadap wanita adalah suatu jenayah. Apabila wanita hamil, keganasan boleh meningkatkan risiko keguguran, kelahiran bayi pra-matang dan tidak cukup berat badan.

8. Merokok, alkohol, dadah dan bahan pencemaran amat berbahaya kepada wanita hamil. Ia boleh mengakibatkan pertumbuhan pada peringkat janin atau bayi terencat.

9. Di tempat kerja pula, kebajikan wanita hamil dan ibu baru bersalin perlu dijaga. Lindungi mereka daripada sebarang risiko kesihatan. Selain mereka perlu diberi peruntukan masa untuk menyusukan bayi atau memerah susu.

10. Wanita hamil atau baru bersalin, mempunyai hak dihormati oleh semua pihak termasuk majikan, pekerja kesihatan dan masyarakat sekeliling.


Sumber : UNICEF

No comments:

Post a Comment